ORIGINAL_ARTICLE
مفهوم تشویش در اندیشه هایدگر
درآثار بزرگ هایدگر در دههی بیست میلادی، مانند هستی و زمان (۱۹۲۷) و "متافیزیک چیست؟" (۱۹۲۹)، مفهوم تشویش (anxiety) جایگاه محوری دارد. اما پس از دههی بیست، هایدگر به ندرت از این واژه استفاده میکند تا آنجا که برخی تحلیلگران تشویش را مفهومی حاشیهای در اندیشهی هایدگر متاخر میدانند. در برابر این نگاه، نوشتار حاضر در پی تبیین کردن جایگاه محوری مفهوم تشویش در اندیشهی هایدگر، چه متقدم و چه متاخر است. این مقاله نخست تمایز اساسی تشویش در نگاه هایدگر با تشویشدر مفهوم روانشناختی آن را نشان داده و سپس استدلال میکند که این تمایز کلید درک جایگاه این مفهوم در فلسفهی هایدگر است. تمایز بین تشویش از منظر هایدگر و از دیدگاه روانشناختی به ایدهی اساسی "تمایز هستیشناسانه" (the ontological difference) ارجاع میدهد، یعنی تفاوت بین هستانه (ontical) و هستیشناسانه (ontological)، یا به بیان دیگر، تفاوت بین چیزها و هستیِ چیزها. توصیف روانشناختی در مرتبهی هستانه متوقف میشود و در نتیجه ابزار لازم برای درک ابعاد هستیشناسانهی پدیدهی تشویش را ارائه نمیکند. نوشتار حاضر تحلیلی هستیشناسانه از پدیدهی تشویش ارائه میکند و بر اساس آن مدعی میشود که این مفهوم در اندیشهی هایدگر متاخر، چنان که در هایدگر متقدم، نقش محوری دارد.در انتها، بخش کوتاهی به تحلیل فروید از مفهوم امر غریب (uncanny) و رابطهی آن با اندیشه هایدگر اختصاص داده شده است. استدلال این بخش از مقاله این است که اگرچه تحلیل فروید از امر غریب به تعبیری از حیطه روانشناسی تجربی فراتر می رود، اما در تحلیل نهایی رویکرد شبه علمی و نگاه علت-معلولی حاکم بر اندیشهی فروید، مانع از فراتر رفتن او از مرتبه ی تحلیل هستانه میشود.
http://eijh.modares.ac.ir/article-1-9517-fa.pdf
2022-04-21
1
26
واژگان کلیدی: هایدگر
تشویش
تمایز هستی شناسانه
هستی شناسی
هستی
امر غریب
فروید
On the Concept of Anxiety in Heidegger’s Thought
The concept of anxiety occupies a crucial position in early Heidegger’s writings. Most prominently, it appears in Being and Time (1927) and “What is Metaphysics?” (1929) as a structurally central concept. After 1920s, Heidegger began to use the term much less frequently, leading some scholars to suggest a change in Heidegger’s view of the significance of the concept of anxiety. In this essay, we argue that central to the understanding of the role of anxiety in Heidegger’s thought is the fundamental difference between Heideggerian and psychological anxiety. This distinction is crucial as it is directly connected to the idea of the ontological difference, i.e., the difference between the ontical and the ontological, between beings and the Being of beings. Psychological descriptions of anxiety remain at the level of the ontical and, therefore, fall short of comprehending the ontological meaning of Heideggerian anxiety, which is one of Dasein’s basic possibilities of Being. Equipped with such an ontological understanding, we argue that the concept of anxiety remained central to Heidegger’s thought, early and late alike. We also suggest that Heidegger’s less frequent use of the term anxiety after “What Is Metaphysics?” could possibly be associated with his recognition that its terminological similarity with psychological anxiety may become a source of misunderstandings. Moreover, in the last section of the essay which functions as an addendum, we engage with Freud’s analysis of the uncanny and examine its relation to Heidegger’s Being-not-at-home. We argue that although Freud’s analysis of the uncanny does, in a sense, open up horizons beyond the reach of empirical psychology, his quasi-scientific quest for causal explanation ultimately remains within the framework of an ontical analysis.
http://eijh.modares.ac.ir/article-1-9517-en.pdf
2022-04-21
1
26
Heidegger
Anxiety
The Ontological Difference
ontology
Being
uncanny
Freud
Aidin
Keikhaee
1
استادیار پژوهشکده علوم انسانی
AUTHOR
Shannon
Bell
2
Professor, Department of Political Science, York University, Toronto, Canada
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیرات اجتماعی و فردی حجاب بر زنان مسلمان: مقایسه دیدگاههای مرتضی مطهری و قسیم امین
حجاب زن مسلمان از جمله موضوعات بحث برانگیز در خصوص موضوع زن در اسلام است که در این ارتباط جریان های مختلف موضعگیریهای متفاوتی داشته اند. این مقاله بر آن است تا دیدگاه های دو متفکر صاحب نظر در این حوزه یعنی قاسم امین که از او به عنوان اولین فمینیست مسلمان یاد می شود و مرتضی مطهری که آثارش در باب مسئله زنپس از گذشت چند دهه همچنان از منابع مهم تحقیق در حوزه مطالعه زن در اسلام به شمار می رود را مقایسه کند.
این مقاله باروش تحلیل محتوا دیدگاههای مطهری و امین را به صورت مقایسه ای بررسی می کند. یکی از تفاوتهای کلیدی این دو دیدگاه که در این مقاله مورد بحث قرار می گیرد عبارت است ازاینکه در تفکر مطهری حجاب اسلامی "حق " و در عین حال "تکلیف" زن مسلمان می باشد. این دو ویژگی مبنای بحث مطهری است در حالیکه در دیدگاه امین جایی ندارد. این تفاوت بنیادین در نگاه به مسئله حجاب منجر به تفاوتهای اساسی در دیدگاههای ان دو در بحث جنسیت و خصوصاً در بحث حضور اجتماعی زن شده است: مطهری حجاب را کلید حضور فعال و سازنده زن در اجتماع می داند؛ در حالیکه امین آنرا مانع اصلی حضور زن در اجتماع می شمارد.
http://eijh.modares.ac.ir/article-1-10257-fa.pdf
2017-06-17
27
44
واژگان کلیدی: حجاب
پوشش اسلامی
حقوق زنان
حضور اجتماعی زن
قاسم امین
مرتضی مطهری
Social and Individual Impacts of Veiling on Muslim Women: The Views of Mortaza Mutahhari and Qasim Amin
Women's Islamic covering is one of the most debated topics surrounding the issue of women in Islam towards which different discourses have taken a variety of positions. This paper will examine two distinct views of Qasim Amin (1863-1908), a male Egyptian scholar who is traditionally is known as the first Muslim feminist in Arab world, and Ayatullah Mortaza Mutahhari (1903-1980), an Iranian religious scholar who his works on women related issues are still, after a few decades, among the main sources in the study of women in Islam. This paper through analyzing the contents followed by a comparative analysis of the views of these two figures of the Islamic world reveals that recognition of Islamic covering as ''a right'' (haq) and “an obligation” (taklif) for Muslim women is an element that is absent in Amin's discussion of Muslim women's covering while it is a turning point in Mutahhri's discussion of the Islamic modest dress. This differentiation which is rooted in fundamentally different approaches of Mutahhari and Amin towards the concept of hijab has resulted in several disparities in their gender views. A major disparity is reflected in Mutahhari and Amin’s views on veiling and women’s social presence; the former considers veiling as the key to women’s dynamic, legitimate and constructive social activity while the latter judges it as the main obstacle in women’s activity in society.
http://eijh.modares.ac.ir/article-1-10257-en.pdf
2017-06-17
27
44
Key Words: Veiling
Islamic Covering
Women's Right
Women’s Social Presence
Qasim Amin
Murtaza Mutahhari
Khadijeh
Zolghadr
1
faculty member of Ulum Tahghighat branch of Azad University-Tehran
AUTHOR
Lynda
Clarke
2
, Faculty member of: Department of Religions, Concordia University, Montreal, Canada
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل گفتمان انتقادی - نقد ترجمه مشخصه های انتقادی- معنایی در ترجمه دوبلینی ها (اولین): بررسی متون ترجمه شده فارسی بر پایه رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی
در این تحقیق به بررسی معادلهای انتخابی در دو متن ترجمه شده به زبان فارسی از داستان کوتاه دوبلینی ها اثر جیمز جویس پرداخته می شود. بررسی حاضر به ارزیابی و نقد فرآیند ترجمه و معادل های انتخابی دو متن فارسی متمرکز می شود. همچنین به بررسی متون ترجمه شده که به مثابه محصول این فرآیند هستند نیز پرداختیم. معادل های انتخابیبه واسطه الگوی تحلیل گفتمانی فرکلاف (2011) مورد بررسی قرار گرفتند. الگوی فرکلاف علاوه بر توصیف سطح خرد زبانی در متن به تبیین عوامل فرازبانی از قبیل بافت موقعیتی، بافت اجتماعی- تاریخی و اجتماعی - فرهنگی در سطح کلان نیز در فرآیند ترجمه می پردازد.طبق بررسی های انجام شده درمتن مقصد و متن مبدأ، در این پژوهش نشان داده شده که برای دستیابی معادل (برابر) در سطوح مختلف زبانی می بایست در الگوی ترجمه به مشخصه های گفتمان مدار که به عنوان واحدهای ترجمه در این پژوهش معرفی گردیده اند توجه نماییم. در این تحقیق پس از توصیف، تفسیر و تبیین متون ترجمه شده مشخصه های انتقادی - معنایی که دارای ویژگی های گفتمان مدار هستند به مثابه واحدهای ترجمه معرفی می شود.
http://eijh.modares.ac.ir/article-1-1863-fa.pdf
2017-06-17
49
59
واژگان کلیدی: تحلیل گفتمان انتقادی
مترادفها
نقد ترجمه
ساختارهای استدلالی
Criseme in Translation of Dubliners (Eveline): A Critical Discourse analysis to the Study
0000000000000000000000000
The present study focuses on the evaluation and critical reviewing of equivalence translation process and output. The choices of equivalents were examined by Fairclough’s model (2011) of critical discourse analysis.
According to this model, interpretation and explanation of socio – cultural, socio – historical and situational context as macrostructures which examine everything about texts are complementary pairs for descriptive analysis which examine everything in texts as microstructures. To clarify the discussion, translated texts (Meta texts) are analyzed and compared with their source texts (Proto text). The results indicated that in order to find a framework for equivalence; there is a significant need for discursive features which are partly critical and partly descriptive (semantic) as units for translation criticism. These discursive components in translation process have been coined in this study as “CRISEME”.
http://eijh.modares.ac.ir/article-1-1863-en.pdf
2017-06-17
49
59
critical discourse analysis
Equivalents
Translation Criticism
Discursive Structures
Criseme
masoomeh
arjmandi
1
assistant professor
AUTHOR
Ferdows
Agha Aghagolzade
2
Professor, Department of Linguistics, University of Tarbiat Modarres
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
دختران با تجرد قطعی در ایران: چرایی و مقایسه سازگاری شان در زندگی با همتایان متاهل
آمار اخیر نشان می دهد تعداد دخترانی که در وضعیت تجرد قطعی هستند رو به افزایش است. این پدیده، در تضاد مستقیم با ارزش های اجتماعی، فرهنگی و دینی ایران قرار دارد بنابراین موجب ایجاد نگرانی های جدی هم برای خانواده ها و هم برای سیاستگذاران شده است. مطالعه پیش رو با این دو هدف طراحی و اجرا گردید: الف) واکاوی چرایی تجرد قطعی از منظر دخترانی که در این وضعیت قرار دارند، درک و احساس آنها نسبت به ازدواج ب) بررسی سازگاری اجتماعی این گروه از دختران بعنوان جنبه ی مهمی از سلامت اجتماعی و روان انسان. برای نیل به هدف اول بخاطر حساسیت موضوع و همچنین سختی دست یافتن و موافقت آنها از پرسشنامه باز پاسخ استفاده شد که شرکت کنندگان آزادانه و محرمانه به سوالات آن پاسخ دادند. برای هدف دوم تحقیق از پرسشنامه سازگاری بل (بل، 1962) استفاده شد که طی آن 40 دختر با تعریف "تجرد قطعی" و 40 دختر متاهل به آنها پاسخ دادند. این دو گروه از منظر برخی ویژگی های جمعیت شناختی با هم همتا شدند تا تاثیر متغیرهای مزاحم تا حدی کنترل گردد. یافته های تحقیق نشان داد که مجرد باقی ماندن انتخاب دختران نبود بلکه جبری بود که بواسطه نیافتن فرد مناسب برای آنان رقم خورده بود. برخی عوامل تاثیر گذار برای وقوع این شرایط عبارت بودند از: نگاه کمال طلبانه دختران نسبت به همسر آینده، دخالت های والدین، شرایط اقتصادی و جذابیت ظاهری. تحلیل های آماری بخش دوم نیز نشان داد بطور کلی دختران با تجرد قطعی، نسبت به دختران متاهل، میانگین نمره پایین تری در معیار کلی سازگاری در دو زیر بخش آن (سازگاری در خانه و سازگاری اجتماعی) بدست آوردند.
http://eijh.modares.ac.ir/article-1-9050-fa.pdf
2017-05-17
61
74
Girls with Absolute Celibacy in Iran: Why-ness and their comparative adjustment in life with married counterparts
Recent statistics showed that larger number of Iranian girls are being pushed to the state of absolute celibacy. This is in clear contrast with social, cultural and religious values in the country; therefore, it has made serious concerns for both policy makers and the public. The present study aimed to a) explore why do girls prefer to stay unmarried and what their perception and feeling is in regard to marriage and b) investigate the social adjustment of these girls as a significant facet of mental and social health. An open-ended questionnaire was used for the first aim and Bell Adjustment Inventory (Bell, 1962) was applied on 40 girls with absolute celibacy and 40 married . The two groups were matched in demographic features and the findings, which are all discussed in Iranina society along with its existed values, showed that remaining celibacy is an undesirable status occurred mainly due to not finding and the right person. The other contributing reasons leading to girls’ celibacy are their imaginary and sort of perfectionistic attitude about their future partner, family’s arrangements and interferences, financial limitations and physical attractions. The statistical results indicated that girls with absolute celibacy scored less in total adjustment score and two of the subscales of adjustment at home and social adjustment.
http://eijh.modares.ac.ir/article-1-9050-en.pdf
2017-05-17
61
74
adjustment
social health
girls with absolute celibacy
Iran
unmarried
Maliheh
Golfam
1
Tarbiat Modares University
AUTHOR
Ebrahim
Talaee
2
AUTHOR
Kazem
RasoulzadehTabatabaee
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و تحلیل الگوی استقراری دشت الشتر در دوره پارتیان
دشت الشتر یکی از مهمترین دشتهای میانکوهی زاگرس مرکزی به شمار می رود. مباحث مورد توجه در این مقاله عمدتاً بر اساس فعالیتهایی است که در طی سالهای 1385 - 1386 در این دشت به منظور بررسی و شناسایی آثار باستانی و در سال 1391 بخاطر شناسایی و تحلیل الگوهای استقراری دوره پارتیان در این منطقه صورت گرفته است. در نتیجه بررسی باستانشناسی صورت گرفته در این دشت تعداد 72 محوطه و بنای باستانی شناسایی شده است. مطالعات کنونی نشان میدهد که آغاز استقرار در این دشت مربوط به دورۀ مس و سنگ میباشد و جدیدترین محوطه نیز مربوط به قرون متاخر دورۀ اسلامی است. از مجموعه آثار باستانی دشت الشتر تعداد 42 اثر دارای بقایای مربوط به دوره پارت بودهاند. درک و دریافت کلی الگوی استقراری این دشت در دوره پارتیان نشانگر تغییرات جمعیتی یا تغییر الگوی پراکنش استقرارها نسبت به دورههای قبل و حتی بعد از این دوره است. سیمای پراکندگی محوطههای باستانی شناسایی شده نشانگر این موضوع است که بیشتر استقرارهای منطقه به شکل واحدهای روستایی بودهاند و شواهدی از مراکز شهری شناسایی نشد. بطور کلی الگوی پراکنش استقرارهای پارتی در این دشت بشدت متاثر از ویژگیهای اقلیمی، توانمندیهای زیستمحیطی و موقعیت ویژه جغرافیایی منطقه است. در نگارش پیش رو سعی شده است تا الگوی استقرار پارتیان در این دشت میانکوهی مورد بررسی قرار گیرد و همچنین به مطالعه محوطهها و تفسیر الگوهای استقرار دوره پارتیان در آن پرداخته شود.
http://eijh.modares.ac.ir/article-1-11821-fa.pdf
2017-06-17
75
97
کلید واژگان: زاگرس مرکزی
لرستان
دشت الشتر
دورۀ پارتیان
الگوی استقرار
Study of the settlement pattern in Alashtar Plain during Parthian Period
Alashtar is one of the prominent valley plains in central Zagros Mountain Range. The main focus of this study is based on the activities performed in this plain in 2006-2007 periods with the aim of identifying and studying the ancient relics as well as the studies conducted in 2010 to identify and analyze Parthian settlement patterns in this area. Archaeological survey in the area identified 72 historical sites and ancient monument. The current studies suggest that first settlements in this area date back to Copper and Stone Age and the most recent settled sites belong to the later centuries of the Islamic period. Among the historical relics found in Alashtar plain, 42 relics contained remnants of the Parthian. The overall perception of the settlement pattern in this plain during Parthian period reflects variation in population or distribution of settlement patterns compared to the former and later periods. The distribution pattern of the identified historical sites suggests that the settlements were mainly in the form of rural units with no evidence of urban centers. Overall, the distribution pattern of Parthian settlements has been strongly influenced by climatic characteristics, environmental capabilities and the special geographical position of the region. This paper attempts to study the Parthian settlement pattern in this plain; moreover, it seeks to examine these historical sites and interpret the settlement patterns in the Parthian period.
http://eijh.modares.ac.ir/article-1-11821-en.pdf
2017-06-17
75
97
Central Zagros
Lorestan
Alashtar Plain
Parthian Period
Settlement Pattern
Mousa
Sabzi Doabi
1
Assistant Professor of Archeology, Department of Archeology, Lorestan University, Iran
AUTHOR
Alireza
Hejebri Nobari
2
Tarbiat Modarres University
AUTHOR
Seyed Mehdi
Mousavi Kouhpar
3
Associate Professor, of Archeology Department of Archaeology, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
AUTHOR
Mohammad Reza
Mohammadian
4
M. A. student in Archeology, Islamic Azad University. Iran
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر فضای مجازی بر انقلاب مصر
گسترش زیرساخت های ارتباطی و افزایش میزان دسترسی اعضای یک جامعه به رسانه هاو فضای مجازی، بر نیازها، مشارکت سیاسی، و تعامل شهروندان با فضای سیاسی محلی،ملی و بین المللی تاثیر گذار است. امروزه شهروندان کشورهای مختلف بوسیله امکانات و زیرساختهای فنآوری ارتباطات بر میزان آگاهی خود میافزایند و به نشر و پیگیری اخبار و اطلاعات در فضای مجازی و رسانههای ارتباطی میپردازند.آنها دیگر همانند گذشته در برابر رسانهها منفعل عمل نمیکنند، بلکه با مشاهده و ارزیابی شرایط کنونی کشور خود به مقایسه کیفیت زندگی و آزادی های قانونی خود با مردم سایر کشورها میپردازند. در ماههای پایانی سال 2010 میلادی اعتراضهایی درکشورهای تونس، مصر، بحرین، لیبی و سوریه بوقوع پیوست که تا پیش از آن کمتر کسی به احتمال شکلگیری آنها اندیشده بود.نقطه اشتراک همه این اعتراضها شروع آنها ازفضای مجازی بود. با سقوط حکومت های تونس، مصر، لیبی و استعفای رئیس جمهور یمن، اکنون می توان انتظار داشت که دامنه این جنبشها به سایر حکومتهای اقتدارگرای منطقه خاورمیانه تسری یابد. در حرکت های اعتراضی که در منطقه وبه طور خاص در دو کشور تونس ومصر به وقوع پیوست ، معترضان با استفاده از فضای مجازی به ایجاد هماهنگی و ارتباط میان یکدیگر جهت برپایی تظاهرت در مناطق و شهرهای مختلف بر علیه حاکمیت پرداختند. سازمان دهندگان اعتراضها درکشور مصر با بهرهگیری از ابزارهایی که مخاطبان آنها در سطح جهان دراختیار داشتند سعی کردند تا توجه زیادی را به حرکت خود جلب نمایند و در کنار آن مرجع سازماندهی اعتراضها را از احزاب و نخبگان سیاسی به شبکه های اجتماعی منتقل نمودند.
http://eijh.modares.ac.ir/article-1-2683-fa.pdf
2022-04-21
99
117
تاثیر فضای مجازی بر انقلاب مصر
The impact of cyber space on Egypt’s revolution
Expansion of communicational infrastructures and increase in grassroots’ access to media and cyberspace affect public’s needs, political participation and the citizens’ relationship with international, national and local political space. Nowdays[R1] , citizens in different countries have increased their awareness using communicational infrastructures and have spread out news and information in cyberspace and communicational media. They do not act passively in front of the other media like past , but they compare their life quality and legal freedoms with others by observing and evaluating the situation of their own country. In the late [R2] 2010, some protests were raised in Tunisia, Egypt, Libya and Syria that no one could anticipate them. The common point of these protests was their origin rooted in [R3] cyberspace. By dismantling Tunisia, Egypt and Libya’s governments and resignation of Yemen’s president, it can be expected that these movements can be spread in the Middle East, to other totalitarian governments of the region. In the protests process in the region and in particular in Egypt and Tunisia, protesters used cyberspace to coordinate campaigns. The organizers of these protests organizers [R4] in Egypt tried to take attention using devices that their audiences have, and shifted the leadership of protests from political parties and elites to the social networks. The current study tires to answer this question using published documents and reports: In the framework of what process and under the effect of what factors cyberspace contributed to the formation of protests movements in Egypt?
http://eijh.modares.ac.ir/article-1-2683-en.pdf
2022-04-21
99
117
Key Worlds:Cyber space
Egypt’s revolution
Social Networks
Civil movements
Younes
rashidi
1
phD studant Political Geography, Tarbiat Modares university
AUTHOR
Zahra
Ahmadipor
2
Associate Professor in Political Geography, Tarbiat modares university
AUTHOR
Mahdi
Karimi
3
Ph.D Candidate, Political Geography, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
AUTHOR