ORIGINAL_ARTICLE بررسی تاثیر تمرکز مالکیت سهامداران عمده بر ارزش شرکت در بورس تهران هدف این مطالعه بررسی تاثیر تمرکز مالکیت مجموع سهام‌داران عمده بر ارزش شرکت‌ها است. نمونه آماری پژوهش شامل 69 شرکت طی سال های 88-1384 بوده است. روش آماری مورد استفاده جهت آزمون فرضیه‌ها «داده‌های پنلی» است. برای آزمون ارتباط بین مالکیت سهام‌داران عمده و ارزش شرکت از رگرسیون خطی و غیرخطی چندگانه استفاده شده است. یافته‌های پژوهش حاکی از وجود یک رابطه مثبت خطی و معنادار بین تمرکز مالکیت مجموع سهام‌داران عمده و ارزش شرکت­ها و عدم هر گونه رابطه غیر خطی بین مربع مجموع مالکیت سهام‌داران عمده و ارزش شرکت­ها است. نتایج آزمون تکه­ای مجموع سهام‌داران عمده نشان می­دهد که بین مجموع سهام‌داران عمده و ارزش شرکت­ها در نقاط تفکیک 10% و 25%، 50، و 70% رابطه­ی معناداری وجود ندارد. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-10506-fa.pdf 2015-07-23 1 26 تمرکز مالکیت، سهامدار عمده، ارزش شرکت طبقه بندی JEL: G32 The Effect of Major Stockholders Ownership Concentration on the Firm Value in Tehran Stock Exchange The aim of the study is to examine the effect of ownership concentration by sum of major shareholders on the firm value. The sample used for the research included 69 firms listed during the years 2005-2009 in Tehran Stock exchange. The statistical method used for testing the research hypotheses was "Panel Data". To test the relationship between ownership of major stockholders and firm value, multi-linear and nonlinear regression was utilized. The findings are indicative of the existence of a significant and positive linear relationship between ownership concentration of sum of major stockholders and firm value and also of lack of nonlinear relationship between the square sum of ownership by major stockholders and firm value. The results of piecewise test of sum of major stockholders shows that there is no significant relationship between sum of major stockholders and firm value in the break points of 10% and 25% and 50% and 70%. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-10506-en.pdf 2015-07-23 1 26 ownership concentration major stockholder firm value Classification of JEL: G3 G32 G3 Ebrahim Abbasi Abbasi 1 Associate professor - at Alzahra University, AUTHOR Fatemeh Rastegarnia 2 Educator – Saee Non-profit Higher Education Institute, AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE ارزشیابی عملکرد معلمان زبان انگلیسی در دبیرستانهای ایران: ارزیابی موثر بودن وضعیت موجود و زمینهسازی برای طراحی ارزشیابی عملکرد یکی از مهمترین ارکان هر سازمانی بوده و سازمانهای آموزشی نیز از این امر مستثنی نیستند. از میان اجزای مختلف نظام آموزشی به گفته بسیاری از محققان مهمترین عامل در تعیین موفقیت و یا عدم موفقیت دانش آموزان معلم کلاس می باشد. فلذا معلمان باید در مرکز تلاش هایی باشند که برای توسعه و اصلاح سیستم های آموزشی در سراسر دنیا صورت می گیرند. با توجه به نقش محوری معلمان، سیستم های آموزشی لازم است که اطمینان حاصل کنند که معلمان نهایت تلاششان را برای افزایش یادگیری دانش آموزان صورت می دهند و همچنین تلاش کنند تا با شناخت بهتر نقاط ضعف و قوت عملکرد معلمان زمینه را برای توسعه حرفه ای آنها فراهم کنند. تحقیق حاضر در صدد است تا نظر معلمان زبان انگلیسی در مورد موثر بودن سیستم ارزشیابی موجود را با توجه به اهداف و انتظارات متصور از سیستم ارزشیابی معلمان مورد بررسی قرار دهد. بدین منظور پرسشنامه‌ای بر اساس مبانی نظری موجود در مورد اهداف ارزشیابی معلمان، نظر خبرگان، و اهداف تعیین شده برای آموزش زبانهای خارجی در برنامه درسی ملی  تهیه گردید.  از 423 معلم زبان انگلیسی خواسته شد تا به این پرسشنامه جواب بدهند. نتایج نشان داد که معلمان معتقدند سیستم ارزشیابی موجود کمکی به توسعه حرفه ای آنها نکرده و همچنین نمی تواند اطلاعاتی را در مورد تضمین کیفیت تدریس معلمان بدست آورد. نتایج تحقیق و ملزومات طراحی مدلی جایگزین برای ارزشیابی عملکرد معلمان زبان انگلیسی مورد بحث قرار گرفته‌اند. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-6297-fa.pdf 2015-07-23 27 53 ارزشیابی آموزشی ارزشیابی عملکرد معلمان معلمان زبان انگلیسی ارزشیابی معلمان زبان انگلیسی مدلهای ارزشیابی معلمان EFL Teacher Performance Evaluation in Iranian High Schools: Examining the Effectiveness of the Status quo and Setting the Groundwork for Developing an Alternative Model Performance evaluation is one of the important components of each organization, and educational organizations are not the exceptions. Teachers are believed by many researchers as the single most important factor influencing student academic success or failure. Therefore, they need to be at the center of attempts to improve or reform the educational system of any country. Considering the pivotal role of teachers, educational systems need to be assured that teachers perform their best to enhance student learning, and also they should try to improve by identifying the strengths and weaknesses of teachers' practice for further professional development. The present study tries to examine the effectiveness of the current teacher evaluation system in Iran from EFL teachers’ perspectives. For that matter, a survey consisting of both Likert-scaled and open-ended questions was developed based on theoretical underpinnings of purposes for teacher evaluation, experts’ views, and the purposes of foreign language education as stated by the National Curriculum. 423 English language teachers were asked to answer the questions included in the survey. The results indicated the current teacher evaluation system did not contribute to teacher professional development nor could it assure teacher accountability. The results of the study as well as the requirements for developing an alternative model for EFL teacher evaluation are discussed http://eijh.modares.ac.ir/article-1-6297-en.pdf 2015-07-23 27 53 educational evaluation Teacher Performance Evaluation EFL Teachers EFL Teacher Evaluation Teacher Evaluation Models Hossein Navidinia 1 PhD Student, Department of ELT, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran AUTHOR Gholam Reza Kiani 2 Associate Professor, Department of ELT, Tarbiat Modares University, Tehran, AUTHOR Ramin Akbari 3 Associate Professor, Department of ELT, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran AUTHOR Reza Ghaffar Samar 4 Associate Professor, Department of ELT, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE حفاظت از اقلیت های ملی در شورای اروپا: بررسی تحلیلی به گواهی مقدمه کنوانسیون کادر 1998 ناظر به حمایت از حقوق اقلیتها، حقوق دسته اخیر جزء حقوق بنیادین بشری محسوب می شود. این سند که در صدد حمایت از حقوق اقلیتها در جوامع مختلف به شمار می رود هم در سطح جهانی و هم در سطح منطقه ای یک معاهده بین‌المللی لازم الاجرا به شمار می آید. بعد از گذشت 13 سال از عمر معاهده، طبیعی است که تدوین کنندگان آن یافته ها و چالش‌های اساسی اجرای کنوانسیون را مورد بررسی قرا دهند. با توجه به مفاد این پیمان، در این نوشتار در صدد بیان دیدگاه مقایسه‌ای حمایت از اقلیت‌ها، محتوای کنوانسیون، صاحبان حق و رویه‌های موجود توام با چالش‌های پیش رو مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-560-fa.pdf 2014-09-23 55 82 : اقلیت های ملی شورای اروپا کمیته مشورتی کنوانسیون سازمان سازمان امنیت و همکاری The Protection of National Minorities within the Council of Europe: An Analytical Review According to the preamble of the Framework Convention for the Protection of National Minorities (which entered into force on February 1, 1998) minority rights are an integral part of fundamental human rights. universal level that taken on great importance in addressing the challenges of minority protection in evolving and increasingly diverse societies. So, this survey has an analytical approach to the protection of minorities within the Council of Europe and for this, especially, focuses on the Framework Convention: namely its content, its rights-holders, and also- the most important point of view- the problems, challenges and tasks that this legally instrument faces with it in practice. One must take into account that the Framework Convention has passed 13 years of its born and the authors aim to analyze its achievements and in the same time, its challenges as well. Thus, we reiterate once more that our method is analytic to examine the topic. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-560-en.pdf 2014-09-23 55 82 National Minorities Council of Europe Advisory Committee Framework Convention OSCE Hasan Sawari 1 Assistance Professor, Tarbiat Modares University, Tehran. AUTHOR Jabbar Aslani 2 . PhD Student of International Law , University of Tehran. AUTHOR Khabbat Aslani 3 MA in International Law , Tarbiat Modares University, Tehran AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE پژوهشگران استعماری، منابع تاریخ‌نگاری فارسی: ترجمه و گذشته‌ی هند اهمیت یا محوریتمنابعِ تاریخ­نگاریِ فارسی(اعم ازامپراتوری/ درباری، منطقه ای یا جهانی) را می‌توانازاعتمادعمیقِ مورخان انگلیسیازدرکخودشان ازگذشته‌ی هند در این منابع جست. نمونه­ها فراوان است: دوو، ارسکینن، الیوت، و داوسِن منابع فارسی را برای نوشته­هایشان مورد بررسی قرار دادند. استوارت کتابش «تاریخ بنگال» بر اساس منابع فارسی نگاشت. میل اگرچه فارسی نمی‌دانست ولی کتاب «تاریخ هند»اش را بر اساس منابع فارسیِ ترجمه شده به انگلیسی نوشت. ماشِرمن متون فارسی چاپ شده به فارسی را برای تألیف کتاب «تاریخ بنگال» اش مورد استفاده قرار داد. هانتر نیز در درکش درباره‌ی تاریخ مسلمانان هند به منابع فارسی وابسته بود. در پژوهش اخیر، محققینما را از فعالیت­های دوگانه­ی محققین و مورخین انگلیسی: ترجمه­ی منابع تاریخِ فارسی، و همین­طور نوشتن تاریخ جدید هند بر اساس قالبِ مرسوم درکتب فارسی پیشین، آگاه می‌سازند. پژوهشگران استعماری به گذشته‌ی تاریخِ تیموریان هند، به­عبارتی در بهتر موقعیت قراردادنِ خود به موجبِ منابعِ معتبرِ تیموریان در هندوستان علاقه­مند بودند. بنابراین ،اسناد تاریخی ثبت­شده، خصوصاً منابعِ فارسی، مورد مطالعه، ترجمه، و انتشار –با نگاهی به آینده از طریق گذشته— قرار گرفتند. مقاله به پیوند بهره­گیری این منابع توسط محققین استعماری در تبیین گذشته­ی هند (تاریخ­نگاری استعماری) می­پردازد. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-2272-fa.pdf 2014-09-23 83 105 تاریخ‌نگاری فارسی تاریخ‌نگاری استعماری استعمارگرایی تاریخ و گذشته فرهنگ هند و ایران Colonial Scholars, Persian Historiographical Sources: Translations and Past India The importance or centrality of Persian histories (whether imperial, regional or universal) can be gauged from the deep reliance placed by British historians on them for their own understanding of India’s past. The examples are numerous: Dow, Erskine, Elliot and Dowson explored Persian sources for their writings. Stewart also based his History of Bengal mainly on Persian materials; Mill did not know Persian and so wrote his History of India from Persian sources translated into English. Marshman used published English translations of Persian texts in the compilation of his History of Bengal. Hunter also depended for his understanding of the insight into the history of Muslim rule in Bengal on Persian source materials translated for him into English. Elphinstone, Thomas, Wheeler, Keene, Blochmann and Berveridge were all good Persian scholars and used, in addition to Persian sources, coins, inscriptions and archaeological finding for their writings can be fitted with this group. The recent work of Kumkum Chatterjee alerts us to the twin activities of British scholars and historians: translating Persian histories, as well as writing new histories of India based on the already established Persian model. The former indicates a serious engagement of colonial scholars with older models of history writing (as the appreciation heaped on the A’in as a historical source in the preface to its published edition indicates); the latter proves the adage that imitation was indeed, in this context, a form of flattery, however unintended. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-2272-en.pdf 2014-09-23 83 105 Persian Historiography Colonial Historiography Colonization History and Past Indo-Persian Culture Mehrdad Ramzan-Nia 1 visiting lecturer, Department of History, University of Mazandaran. AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE انواع ساخت کنترلی در زبان فارسی   در این مقاله انواع مختلف کنترل به درون متمم خودایستا در زبان فارسی بررسی می گردد. نخست نشان داده می شود که از لحاظ نحوی ساخت کنترل اجباری در زبان فارسی از دو زیرگروه کنترل کامل و کنترل غیر کامل تشکیل می شود. سپس براساس رویکرد معنایی جکنداف و کالیکاور (2003) و کالیکاور و جکنداف (2005) که به ساخت کنترلی ناخودایستا اختصاص دارد، نشان داده می شود در بخش اعظمی از ساخت های کنترل اجباری در زبان فارسی نیز متمم خودایستا بر فعالیت کنشی دلالت دارد. با ارائۀ توصیف هر دسته از افعال کنترلی، طبقه بندی نحوی ارائه شده از ساخت کنترلی در این مقاله نیز تأیید می گردد. موارد استثناء در چارچوب رویکرد ساگ و پولارد (1991) و پولارد و ساگ (1994) که به وسیلۀ جکنداف و کالیکاور (2003) و کالیکاور و جکنداف (2005) دنبال شده است تحلیل می گردد که بر اساس آن در لایۀ معنایی موضوعاتی در نظر گرفته می شوند که بازنمایی آشکار نحوی ندارند . این مقاله نشان می دهد برای تشخیص نوع ساخت کنترلی در کنترل به درون متمم خودایستا در زبان فارسی هر دو نوع ویژگی نحوی و معنایی لازم است. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-691-fa.pdf 2014-09-23 107 139 کنترل کامل کنترل غیرکامل کنترل اجباری A Typology of Control in Persian Language This paper investigates different kinds of control predicates in Persian subjunctive complements. First, it is shown that the obligatory control (OC) constructions syntactically consist of two subtypes exhaustive control (EC) and non-exhaustive control (NEC). Then building upon Jackendoff and Culicover (2003) and Culicover and Jackendoff’s (2005) semantic analysis of control which is devoted to the treatment of infinitival and gerundive complements, we show that in a very large class of cases of OC in Persian , the controlled subjunctive complement also denotes an action. Providing a descriptive typology of each verb class, this analysis justifies the syntactic classification of control predicates  proposed in this paper. Classes of exceptions are treated as coercion in the sense of Sag and Pollard (1991), Pollard and Sag (1994), followed by Jackendoff and Culicover (2003) and Culicover and Jackendoff (2005), in which internal conventionalized semantic materials, not present in syntax, are added. The article shows that both semantic and syntactic properties of control predicates determine the type of control relation in Persian subjunctive complement clauses. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-691-en.pdf 2014-09-23 107 139 : Exhaustive Control Non-Exhaustive Control Obligatory Control Rezvan Motavallian Naeini 1 Assistant Professor, Department of Linguistics, University of Isfahan. AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE تأملی بر مقام "وزرگ‌فرمذار" و محدوده‌ی قدرت او در عصر ساسانی با استناد به منابع تاریخی و شواهد کتیبه‌ای در راستای مسیر تکاملی حکومت ساسانی، تغییراتی به مقتضیات زمان، شرایط و شیوه­های حکومتی هر یک از پادشاهان صورت پذیرفت که بیش از همه متوجه تشکیلات سازمانی، مناصب، القاب، عناوین و سلسله مراتب موجود در هر یک از تشکیلات زیربنایی جامعه گردید؛ به گونه­ای که چگونگی سازماندهی این عصر را تا حدود زیادی در پرده­ای از ابهام فرو برده است. یکی از این مناصب، عنوان "وزرگ­فرمذار" است که علاوه بر دارا بودن واژگان معادل که هر یک در دوره­ای خاص مرسوم و پس از آن منسوخ گشت، به لحاظ کارکرد واقعی نیز با آشفتگی مقطعی و زمانی مواجه بوده است؛ به گونه­ای که افزایش یا کاهش حوزه اختیارات منصب فوق­الذکر متأثر از سیاست­های خاص هر یک از پادشاهان در نوسان بوده است. با توجه به این امر، پرسش­هایی که مقاله­ی حاضر برای پاسخ دهی به آن­ها سامان یافته است، عبارتند از: در اوایل کار ساسانیان، چه عنوانی معرف شخص وزیر بزرگ (وزرگ فرمذار) بوده است؟ در چه دوره­ای از حکومت ساسانیان، وزرگ فرمذار را "هزارپت" خطاب می­کرده­اند؟ سیر تحول عملکردی منصب "هزارپت" به چه شکل بوده است؟ یافته­های مقاله­ی حاضر به بیان این مهم می­پردازند که واژه­ی "بیدخش"، عنوانی است که در اوایل دوره­ی ساسانی برای ملقب نمودن شخص وزیر بزرگ به کار رفته و پس از مدتی به طور کلی منسوخ گشته است. عنوان "هزارپت"نیز یکی دیگر از عناوینی است که در دوره­ی میانی حکومت ساسانیانمعادل با منصب "وزرگ­فرمذار" بوده و می­توان سه دوره­ی عملکردی را برای آن متصور بود؛ به گونه­ای که در اوایل دوره­­ی ساسانی یک منصب لشگری بوده و در دوره­ی میانی اقتدار لشگری- کشوری را توأمان با یکدیگر داشته و در اواخر دوره­ی ساسانی به ماهیت صرف لشگری خود رجعت نموده است.     در این پژوهش سعی شده است با استناد به منابع تاریخی و شواهد کتیبه­ای به اصل و ماهیت وجودی منصب "وزرگ­فرمذار" و عناوین معرف آن و همچنین کارکرد واقعی یا افتخاری آن­ها در گذر زمان پرداخته شود تا بر اساس آن سیمای حکومتی و تشکیلات اداری دولت که در رأس آن شخص وزیر بزرگ قرار داشته است، در حد مقدور آشکار و زوایای تاریک آن روشن گردد. در نیل به این مقصود به بررسی تعامل میان عناوین "بیدخش"، "هزارپت"، "وزرگ فرمذار" و "سپاهبد" پرداخته شده تا بر اساس موجودیت و تقدم و تأخر جایگاه عناوین در شواهد کتیبه­ای و همچنین گواهی روایات تاریخی مبنی بر حوزه­ی عملکردی عناوین مذکور، درستی یا نادرستی فرضیه­های موجود مشخص گردد. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-3090-fa.pdf 2014-09-23 141 160 ساسانی وزرگ‌فرمذار بیدخش هزارپت سپاهبد شواهد کتیبه‌ای A Deliberation on the Position of Vuzorg Farmzar and his Jurisdiction during Sassanid Era, Relying on Historical and Epigraphic Evidences In its course of evolution, the Sassanian rule accepted a change in temporal exigencies, condition and manner of governance of each ruler where more attention was paid to the institutional establishment, grades/ranking, titles, symbols and administrative hierarchy. In a way, the organizational manner, to a larger extent, could engulf the period into a curtain of ambiguity. One of those ranks was Vuzorg Farmzar that apart from having equivalents in different periods of time, with respect to its real application, encountered with sectional and temporal confusion as well. As such, an increase or decrease in jurisdiction of the above rank was influenced more by policies of each emperor. According to this fact, the issues which are to be dealt with in this article are: Which title was synonymous to the word “grand vizier” or “Vuzorg Farmzar” in the early Sassanid era? In which era of Sassanid dominion, the title “Vuzorg Farmzar” was addressed as “Hazarpat”? How was the factional evolution of the position of “Hazarpat”? This research is concerning to show that the word “Bidakhsh”, is a title that in the early Sassanid era was employed to endow titles of person such as “grand vizier” or “Vuzorg Farmzar” and after some time it was completely forgotten. The word “Hazarpat” was one of the other titles which was equivalent to “Vuzorg Farmzar” in the middle Sassanid era and we can distinguish three Functional phases for it: It was a militaristic position in the early Sassanid era, a militaristic- civil jurisdictive position in the middle era and a militaristic position once again at the end at of Sassanid era. Taking into account historical sources and epigraphic records, the current research tries to find out the basis and essence of “Vuzorg Farmzar” and titles synonymous to it as well as their actual or the honorary functions during the era In order to clarify, the extent of governance and administration establishment, on the top of which was the “grand vizier” (Vuzorg Farmzar). To achieve this goal, the connections of the titles such as “Bidakhsh”,“Hazarpat”, “Vuzorg Farmzar” and “Sepahbad” are questioned, by determining the existence, primacy and recency of these titles in epigraphic records and also in the historical sources in which the functional jurisdiction of these titles mentioned,the accuracy or inaccuracy of these hypothesis would be distinguished. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-3090-en.pdf 2014-09-23 141 160 Sassanid Vuzorg Farmzar Bidakhsh Hazarpat Sepahbad Epigraphic Evidence Seyyed Rasool Mousavi Haji 1 Associate Professor, University of Mazandaran (Babolsar) AUTHOR Sorour Khorashadi 2 PhD Student, Department of Archeology, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Email: AUTHOR