ORIGINAL_ARTICLE گلستان سعدی و اضطراب‌ها و بحران‌های انسان معاصر ز میان آثار گوناگون ادبی که در طول عمر تمدن‌های دیرپا و طی سده‌ها پدید می‌آیند، تعدادی اندک قابلیت ماندگاری در تاریخ ادب و فرهنگ جهانی را می یابند. از همان‌ها نیز تنها آثاری انگشت شمار با جاودان شدن در ذهن و حافظه مردمان بختیار می‌شوند. شاید بتوان گفت، دربرداشتن دغدغه‌های مشترک بشری، یکی از اسباب ماندگاری هر اثر ادبی یا هنری است؛ هرچه اثر ادبی بیشتر به مسائل و مشترکات یا ذهنیات و رنج‌های انسانی بپردازد، مخاطبانی بیشتر با آن احساس همذات‌پنداری پیدا می‌کنند و «حرف دل» خویش را در آن می‌یابند. بی‌گمان «گلستان سعدی» را می‌توان در زمره این آثار به شمار آورد. این پژوهش، گلستان سعدی را به لحاظ مسائل و دغدغه‌هایی که انسان معاصر نیز با آنها دست به گریبان است، بازخوانی می‌کند. از آن جایی که راهبردها و راهکارهای سعدی بر تجربیات انسان شناسانه و ساحت‌های متعالی ذوق و فکر و مخاطب‌محوری وی استوار است، در بسیاری مواضع هنوز هم راهگشای امروزیان به نظر می‌رسد و این رمز مانایی گلستان است.     این پژوهش، به شیوه توصیفی ـ تحلیلی و با تکیه بر رهیافت هرمنوتیک، کوشیده است، نگاه سعدی به  دغدغه‌ها و بحران‌های فردی و اجتماعی و نیز راههای برون رفت از آنها را واکاوی نماید. مطابق نتایج این پژوهش بخش اعظم بیانات سعدی در گلستان، مبتنی بر نگاه انسان‌شناختی او و ناظر بر حل بحران‌ها و اضطراب‌های وجودی(اگزیستانسیال) جامعه انسانی است، از این‌رو، آموزه‌های او با گذر از محدوده زمانی و مکانی عمدتاً می‌تواند پاسخگوی رنج‌ها و چالش‌های انسان معاصر نیز باشد.       http://eijh.modares.ac.ir/article-1-4982-fa.pdf 2015-02-20 1 28 واژگان کلیدی: اضطراب و بحران انسان معاصر پیام سعدی گلستان Saadi’s Golestan, Anxieties and Challenges of Contemporary Human Beings Of the various literary works, which have come to exist during the centuries and civilizations, few are capable of remaining in the universal history of literature and culture. Also among these few, only finger trip has become immortal on the people's mind and memory. One might conclude that having joint humanistic concerns is a cause for the immortality of any work of art or literature. The more a literary work deals with commons, questions, subjectivities and human pains, more people will find their own feelings and "their heart word" in it. Undoubtedly, "Saadi’s Golestan" can be considered one of such works. The present study reconsiders Saadi’s Golestan in terms of anxieties and concerns that contemporary human beings are encountered with. Since Saadi’s strategies and techniques are based on his humanitarian experiences, wisdom and high qualities of genius, intellect and attention to readers, in many situations, it appears to be a solution for the contemporary human problems, and this is the secret to the Golestan’s durability. The research, using descriptive–analytic method and through an inter-textual and induction approach, tries to explain Saadi's humanitarian views and his strategies and techniques to respond to the contemporary human pains and challenges. According to the outcomes of the research, a great part of Saadi's sayings in Golestan is based on his humanistic views and his solutions to the social and spiritual (existential) anxieties and crises. Therefore, his teachings, surpassing the place and time, often can be a healing to the contemporary human's sufferings and a solution for his ongoing challenges. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-4982-en.pdf 2015-02-20 1 28 Saadi's Messages Contemporary Human Anxieties and Challenges Golestan Hosseinali Ghobadi 1 AUTHOR Seyyed Ali Ghasemzadeh 2 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE پیام مولوی به انسان متجدد انسان متجدد، به اقتضای روزگار جدید، به محسوسات توجه دارد و آن سوی ماده را اگر انکار نکند، ناشناختنی و دست نایافتنی می‌داند و بدین سان بخشی از توانایی‌های بالقوه خود را مغفول می‌گذارد. ماورای ماده و معنویات حیات معنوی انسان را شکل می‌دهد و فقدان آن سبب نا آرامی‌های روانی و پوچ پنداری زندگی می‌گردد و مرگ؛ سرنوشت پایانی ناگزیر انسان را، بسان هیولایی می‌نماید که تنها راه نادیدن آن دلمشغولی به محسوسات و نیندیشیدن به آن است. در این نوشته این مفاهیم بررسی می‌شود که مولوی چگونه به عالم غیر ماده می‌نگرد و چگونه خود در آن عوالم می‌زید و در پی آن نگاه دینی و معنوی، چهره مرگ در اندیشه او چگونه است. آثار مولوی برای انسان بریده از معنویات، حاکی از شناخت و تجربه انسانی است که تعالیم پیامبران را خود زیسته و نشانه‌هایی از آن نموده است که تامل بر آن می‌تواند درشتی عالم محسوس را در پرتو عالم معنا تلطیف کند و نگاهی دیگر را به این جهان پدید آورد. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-12403-fa.pdf 2015-02-20 29 44 واژگان کلیدی: انسان متجدد دین و معنویت مرگ مولوی Molavi\'s Message to Modern- minded Man Modern-minded man, as the modern time necessities, believes in the concrete world, and if does not deny metaphysics, he finds it unperceivable and unreachable and hence, ignores some of his potential and spiritual abilities.       Metaphysics form man’s spiritual life, absence of which results in mental nervousness and leads to nihilism, and thus death, men’s inevitable final destiny, appears like a monster. To be away from which and forget it, man requires engaging himself in the concrete, and not reflecting upon death at all.    This paper attempts to investigate the questions as: How does Molavi perceive metaphysics? How does he engage himself with it? And while he follows his religious and spiritual way of thinking, how the face of death is displayed in Molavi’s thoughts?      Molavi’s works represent a human’s perception and experience gained from the Prophets’ teachings which were put into practice in Molavi’s own life. One can find lots of Molavi's couplets dealing with the same, pondering upon which can smooth the harshness of the concrete world in the light of the spiritual world, and generate yet another type of world http://eijh.modares.ac.ir/article-1-12403-en.pdf 2015-02-20 29 44 Modern-minded Man Molavi Spirituality religion Death Homayun Jamshidian 1 Assistant Professor, Dept. of Persian Language & Literature, Golestan University AUTHOR Laila Norozpoor 2 Assistant Professor, Dept. of Persian Language & Literature, Golestan University AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE کیمیای عشق (یکی از پیام‌های جهانی نظامی) در جهان پر تب و تاب امروزی یکی از مشکلات عمده‌ی انسان‌ها فرصت نداشتن برای اندیشیدن درباره‌ی انسان ونقش او در عالم هستی است. انسانها دائما تلاش می‌کنند تا گامی به پیش بر دارند بدون آنکه به طور دقیق، به درستی این گام و آنچه پیش روست توجه کنند. به نظر می‌رسد حکمای پیشین فرصت و حوصله‌ی زیادتری داشته‌اند و به این امر بیشتر توجه کرده‌اند. یکی از این حکیمان که از قدرت زباناوری و شاعری برخوردار بوده و از آن در تبیین اندیشه‌های والای خود بهره برده، حکیم نظامی گنجوی است. او در تمام پنج گنج به دغدغه‌های مردم جامعه توجه داشته و توصیه‌هایی برای بهبود آنها مطرح کرده است که در قالب سخنان موجز حکیمانه به نظم کشیده شده است. یکی از محوری ترین اندیشه های نظامی که تقریباً در همه‌ی آثارش، بویژه در خسرو و شیرین و لیلی و مجنون به آن پرداخته، عشق است. عشقی که در تمامی ذرات عالم سریان دارد و مایه‌ی تداوم حیات در جهان هستی است. عشقی که چون کیمیا، وجود انسان‌های گرفتار در دست نیت‌ها و خواسته‌های کم ارزش را دگرگون می‌کند و به عالم دوستداری و مهربانی می‌کشاند. ما در این مقاله به مبحث عشق و تأثیرات آن در دو منظومه‌ی خسرو و شیرین و لیلی و مجنون به عنوان پیام‌های جهانی نظامی پرداخته‌ایم. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-10798-fa.pdf 2015-02-24 45 64 واژگان کلیدی: کیمیای عشق حکیم نظامی حکمت و موعظه خودپرستی Alchemy of Love: One of Nezami\'s Universal Messages One of the major problems in today's hectic world is that people have no time to think about the man and his role in the universe. They are constantly trying to move forward without paying any attention to the detail, the correctness of the step, and everything which is ahead of them. It seems that previous philosophers have more time and patience in this matter and have given more attention to it. One of these philosophers and poets which has the power of language and use it to explain his lofty thoughts is Hakim Nezami Ganjavi. He has paid attention to public concerns and given recommendations for their improvement in all his five treasures which are ordered in succinct wise words. One of Nezami's pivotal thought through his works, especially in Khusrowand Shirin and Leili andMajnoon, is love, the love which exists in all particles and leads to the continued existence of the universe. The love that alters the existence of those people trapped in low intentions and aspirations and transforms them to the world of kindness. This paper discusses this issue and its impact on two poems, Leili and Majnoon and Khusrow and Shirin, as Nezami's global message.   http://eijh.modares.ac.ir/article-1-10798-en.pdf 2015-02-24 45 64 Alchemy of Love Hakim Nezami Wisdom and Preaching Selfishness Mohammadhussein Karami 1 Professor, Dept. of Persian Language & Literature, University of Shiraz AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE چندآوایی:پیام جهانی مولوی «چندآوایی»، اصطلاحی بود که باختین در توصیف ویژگی آثار داستایفسکی به کار برد. اما شالوده فکری این نظریه در فراهم نمودن فضای گفتمانی آزاد و ایجاد رابطه گفتگویی بر اساس منطق پذیرش و درک آوای یکدیگر و گشودن پنجره‌های ذهن و ضمیر خود بر ذهن و نگاه دیگران، بنا شد ه است و از این چشم انداز، چندآوایی، رهیافتی است بزرگ در رهانیدن اندیشه بشری از جزمی گرایی و مطلق اندیشی.    قرن‌ها پیش از باختین، مولوی،شاعر بزرگ ایرانی، بر لزوم و اهمیت پذیرش آوای دیگران و اجتناب از تعصب ورزی های خودمدارانه چه در قالب گزاره های مستقیم و چه پردازش روایت ها، گفتگوها و آواهای برآمده از آن،تأکید کرده و پیام خود را از طریق آثارش به گوش جهانیان رسانده است. گرچه، چندآوایی، اصطلاحی است قرن بیستمی و مولانا مبدع آن نبوده، لیکن شواهد آثارش حاکی از آن است که شالوده فکری این نظریه، به عنوان پیام جهانی در بهبود تعامل اندیشگانی و گفتگویی جامعه بشری در ذهن و زبان آن شاعر گرانقدر بوده است. در این نوشتار، کوشش شده جلوه ها  و مصداق های نگرش چند آوایانه مولوی،به ویژه در مثنوی، کاویده شود تا آشکار شود،مولوی، نگره چندآوایی و پیش فرض های آن را به عنوان پیامی جهانی در ایجاد فضای گفتگو مدارانه و به دور از تعصب های قومی و نژادی و زبانی طرح ریزی کرده است. نتیجه اجمالی نشان می‌دهد که مولوی از طریق بیان و پرورش مفاهیمی چون: احترام به دیگری،تأکید بر همدلی به جای همزبانی،نسبی گرایی در داوری، پذیرش تضادها و همنشینی تقابل ها، مؤلفه‌های زمینه‌ساز چندآوایی را فراهم کرده است. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-9043-fa.pdf 2015-02-20 65 86 واژگان کلیدی: چندآوایی پیام جهانی مولوی منطق گفتگویی Polyphony: Molavi̓ s Universal Message Polyphony is a term applied by Bakhtin to describe the features of Dostoevsky's Poetics. According to Bakhtin, polyphony is based on dialogism and to respect to the others 'opinion. In this case, polyphony is an achievement that releases human thought of dogmatism. Molavi, prior to Bakhtin, emphasized on otherness and avoidance of dogmatism and selfdom. Polyphony is a twentieth century idiom and he did not theorize it, the principles of polyphony as a universal message for human society can be seen in Molavi's thought and works. This article examines Molavi̓ s polyphonic view and tries to show it in Molavi's works especially in Mathnavis. The conclusion shows that there are the elements and roots of polyphonic thinking in Molavi̕ s work; Molavi presents polyphony through the elements such as: coexistence of binary oppositions, relativism, to respect to the other`s ideas. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-9043-en.pdf 2015-02-20 65 86 polyphony Universal Message Dialogism Molavi Maryam Ramin-nia 1 Assistant Professor, Gombad Kavus University AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE پیام‌های جهانی و انسانی مولوی در مقابل بحران‌های جهان مدرن از دیدگاه اقبال لاهوری مفاهیم به کار رفته در اشعار اقبال لاهوری نشان می‌دهد که شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، بر شکل گیری افکار و اندیشه های وی تأثیر فراوانی داشته است. اقبال با تأثیرپذیری از سه منبع، یکی فلسفه‌ای مبنی بر کمال روحانی و دیگری از نوعی عقیده اتحاد اسلامی برای تبلیغ در میان مسلمانان و سومی عقیده سیاسی نسبت به مملکت خود، به بحران‌های سیاسی اجتماعی جهان امروز که مسلمانان به آن دچار شده‌اند. پرداخته است و با رهنمودهایی که از مولوی – به عنوان مرشد و پیری که با تأمل در اندیشه‌هایش بسیاری از مسائل جدید دنیای اسلام و ملت‌های استعمار زده حل شدنی است – گرفته، به بسیاری از این بحران‌ها پاسخ داده است. اقبال در جاویدنامه، معتقد است شاعران اهل سوز و گداز عاشقانه، قلب تپنده‌ای هستند، که در سینۀ ملت جای گرفته و خون حیات بخش را در رگهای ملت جریان می‌دهند. چنین شاعرانی باعث ایجاد تحرک و تکاپو در ملت می‌شوند. اقبال این دسته از شاعران را «وارث پیغمبر» می‌خواند که رسالت هدایت مردم را بر دوش خود احساس می‌کنند. جلال‌الدین محمد بلخی، سمبل یک شاعر متعهد و عاشق است که در کالبد مردم، روح حیات می‌دمد و با نوای آتشین خود در عالم تحول ایجاد می‌کند. اقبال او را سرخیل عاشقان می‌داد که راهنمای ایشان، به سلسبیل مقصود است. پیر رومی از نگاه اقبال، همسفری است که همراه شدن با او موجب رحمت و بهره‌مندی از الطاف خداوندی است. او با سالکان طریق عشق الهی توصیه می‌کند که با او همراه و همدل شوند تا به برکت این خضر، خود را بشناسند و به نیروی ایمان منشأ کردارهای بزرگ گردند و به سر منزل مقصود ره یابند. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-10471-fa.pdf 2015-02-20 87 106 واژگان کلیدی: اقبال لاهوری جاویدنامه مولوی جهان مدرن بحران هویت و ازخودبیگانگی Molavi and Modern World Crises from the Viewpoint of Iqbal Lahori The concepts used in Iqbal Lahori's poetry indicate that the political, social, and cultural settings of the time had greatly influenced his ideas. Influenced by three sources, namely the philosophy based on spiritual perfection, a kind of pan-Islamic approach to propagate among Muslims, and a political view toward his own country, Iqbal deals with the modern socio-political crises plaguing Muslims and drawing upon guidelines received from Molavi-his master whose ideas can be a great source of inspiration to solve new problems of the Islamic world and the colonized nations-he addressed many of these problems. In Javid Nama, he believes that desperately romantic poets are the hearts of the nations and give the body the life-giving blood. Such poets create liveliness in their nations. Iqbal calls them "the Prophet's heirs", who carry the burden of guiding people. Jalal-e-din Mohammad Balkhi, is the symbol of a committed and passionate poet who is the source of life to his nation and transforms the universe through his burning voice. To Iqbal, he is the pioneer of the lovers, whom he is the guide. In Iqbal's view, Rumi master us a fellow-traveler whose company brings salvation and bliss. He advises the followers of the path of divine love to accompany him so that, through his blessings, they know themselves and do great things inspired by strong belief and reach their eventual goal. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-10471-en.pdf 2015-02-20 87 106 Iqbal Lahori Javid Nama Molavi Modern World Identity Crisis Self-alienation Seyyed Ali Seraj 1 Assistant Professor, Department of Persian Language & Literature, Payam-e-Noor University, Iran AUTHOR Sedigheh Elahi 2 MA in Persian Language and Literature AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE پیام‌های جهانی شهریار ادبیات ایران، همچون گنجینه‌ای عظیم از پیامدها و دستاوردهایی است که می‌تواند راهگشای بسیاری از چالش‌ها و ملایمات و بحران‌های روحی و معنوی انسان، در عرصه زندگی باشد. بنابراین ضروری است با بررسی و تحلیل تک تک متون منشور و منظوم ادب فارسی، به تبیین این راهکارها و آموزه‌ها، برای مقابله با این چالشها، پرداخت. یکی از این آثار دیوان شهریار است. شهریار را بیشتر با اشعار عاشقانه و مضایم شاعرانۀ پرسوز و گداز می‌شناسند. در حالی که بخش قابل توجهی از دیوان وی را اندیشه‌های متعالی انسانی، آموز‌ه‌ها و مفاهیم پندگونه تشکیل می‌دهد آموزه‌های تربیتی و اخلاقی که نه برای انسان ایرانی بلکه برای نوع بشری، همچون آیینه‌ای است در مسیر تکامل. مضامینی چون توجه به بعد روحانی و ساحتهای متعالی انسانی، توجه به معنویت و وحدت‌گرایی، ایمان و تقوا و پارسایی به عنوان عاملان آرامش روانی، ترک دنیای ناپایدار و بیهوده شمردن زندگانی فانی، دعوت به احسان و نیکی و نوع دوستی، ترک ظلم، لزوم صبر و شکیبایی، قناعت و فروتنی، وفاداری به عهد، و... که در لابه لای اشعار نغز او به وفور مشهود است این پژوهش بر آن است تا برای نخستین بار به شیوۀ توصیفی – تحلیلی و با استنباط از اشعار شهریار، با آسیب شناسی و آگاهی از آفات و بحران‌های فراروی نوع انسانی در اعصار گوناگون، به آموزه‌ها و پیام‌های رهایی بخش شهریار، برای مقابله با این بحران‌ها و چالش‌ها بپردازد. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-6043-fa.pdf 2015-02-20 107 124 واژگان کلیدی: شعر فارسی شهریار دیوان اندرزهای اخلاقی پیام‌های جهانی Shahriyar\'s Global Messages Of the various literary works, which have come to exist during the centuries and civilizations, few are capable of remaining in the universal history of literature and culture. Also among these few, only finger trip has become immortal on the people's mind and memory. One might conclude that having joint humanistic concerns is a cause for the immortality of any work of art or literature. The more a literary work deals with commons, questions, subjectivities and human pains, more people will find their own feelings and "their heart word" in it. Undoubtedly, "Saadi’s Golestan" can be considered one of such works. The present study reconsiders Saadi’s Golestan in terms of anxieties and concerns that contemporary human beings are encountered with. Since Saadi’s strategies and techniques are based on his humanitarian experiences, wisdom and high qualities of genius, intellect and attention to readers, in many situations, it appears to be a solution for the contemporary human problems, and this is the secret to the Golestan’s durability. The research, using descriptive–analytic method and through an inter-textual and induction approach, tries to explain Saadi's humanitarian views and his strategies and techniques to respond to the contemporary human pains and challenges. According to the outcomes of the research, a great part of Saadi's sayings in Golestan is based on his humanistic views and his solutions to the social and spiritual (existential) anxieties and crises. Therefore, his teachings, surpassing the place and time, often can be a healing to the contemporary human's sufferings and a solution for his ongoing challenges http://eijh.modares.ac.ir/article-1-6043-en.pdf 2015-02-20 107 124 Saadi's Messages Contemporary Human Anxieties and Challenges Golestan Aahmd Reza Yalmhha 1 . Associate Professor, Persian Language and Literature, Islamic Azad University Dehaghan Unit. AUTHOR