ORIGINAL_ARTICLE بررسی باستان¬شناختی کوه خواجه سیستان کوه خواجه با ارتفاع 120 متر و قطر دو تا دو و نیم کیلومتر همانند جزیره¬ای در متن دریاچه هامون سیستان واقع شده است. این محل به دلایل مختلفی چون: موقعیت مناسب جغرافیایی، تقدس مذهبی و طبیعت زیبا – به ویژه در ایام پرآبی - از دیرباز مورد توجه ساکنان منطقه بوده و مکانی مناسب برای استقرار گروه¬های انسانی بر سطح و دامنه آن بوده است. با انجام بررسی فشرده باستان¬شناختی بر سطح و دامنه این کوه، تعداد هفده محوطه در آن شناسایی گردید که از این تعداد، سیزده محوطه دارای سفال و بقیه فاقد سفال بوده¬اند. با مطالعه نمونه¬های سفالین جمع¬آوری شده از سطح محوطه¬های باستانی که به صورت طبقه¬بندی، گونه¬شناسی و مقایسه گونه¬شناختی انجام گرفت، دو دوره استقراری در این این کوه مشخص گردید. دوره نخست از سده سوم قبل از میلاد تا پایان دوره ساسانی را در برمی¬گیرد و دوره دوم به سده¬های 6 تا 8 هجری قمری مربوط می¬شود. آثار و بناهای متعلق به پیش از اسلام که تعداد آنها به شش محوطه می¬رسد، بر سطح و دامنه کوه بنا گردیده و شامل قصرها، بناهای دفاعی، دژها و بناهای مذهبی می¬گردند در حالی که آثار دوره اسلامی این کوه را آرامگاه¬ها، زیارتگاه¬ها و گورستان تشکیل می دهند. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-12369-fa.pdf 2012-02-27 0 0 واژگان کلیدی: سیستان کوه خواجه بررسی باستان¬شناسی قلعه کافرون سفال سیستان Archaeological Survey of Kooh-e Khajeh in Sistan Kooh-e Khajeh (Kajeh Mountain), with 120m height and 2-2.5km in diameter, is located at Hamoon Lake like an island. Since the archaic era, due to its specific geopolitical location, religious sacredness, and the natural beauty especially at the times of water-richness at Hamoon, this place caused the formation of settlements. Based on an intensive archaeological survey conducted in this region, seventeen sites have been identified of which thirteen possess earthenware. Through typological and chronological studies of potteries found at surface level, two era of settlement have been identified in this Mount: one refers to the pre-Islam era beginning from 3rd century B.C. until the end of Sassanians; the second belongs to the Islamic era particularly on the basis of glazed potteries scattered on the surface as well as some structures built during 6th and 8th century Hegira. The buildings and structures related to the pre-Islam era include palaces, defensive forts and citadels, and temples, whereas; the buildings of the Islamic era are exclusively related to some religious places such as shrines, mausoleums and cemeteries. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-12369-en.pdf 2012-02-27 0 0 Sistan Kooh-e Khajeh Systematic Survey Qal-e Kafaroon Pottery of Sistan Reza MehrAfarin 1 University AUTHOR Seyyed Rasoul Mousavi Haji 2 University AUTHOR Seyyedeh Leila Bani Jamali 3 University AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE باور چشم زخم در نزد اقوام باستانی و ادیان الهی فرهنگ عامه اساس درست شناخت ملتها و وجه تمایز قومی از قوم دیگر است. باورهای فرهنگی و اجتماعی فصل جدایی ناپذیر زندگی بشرند و از ابتدای خلقت همواره با او بوده اند به گونه ای که حتی بسیاری از باورهای مردم متمدن امروزی نسبت به یک سلسله مناسک و مراسم و شایست و ناشایستهای کنونی او، ریشه در ژرفای قرون و اعصار گذشته دارد؛ بنابر این شناخت و ارائه تحلیل درستی از آنها فقط با کاوش در گذشته های فرهنگی اقوام و ملل، امکان پذیر تواند بود. یکی از این اعتقادات عمومی و عمیق بشر، اعتقاد به چشم¬زخم است که در فرهنگ ملل سابقه ای دیرینه دارد. اسناد به دست آمده از نقاشیهای انسانهای نخستین در درون غارها، سنگ نوشته ها و آثار مکتوب قرون وسطی، اوراد و سنگهای فراوان دفع چشم زخم، حکایتگر و تأیید کننده رواج این اعتقاد در بین اقوام و ملل گوناگون در قرون و اعصار مختلف است . نگارندگان در این مقاله درصدد هستند به این سؤال پاسخ دهند که چشم زخم به منزله یکی از باورهای فرهنگی باستانی و قدیمی مردم ما، آیا در بین سایر اقوام وملل جهان نیز از دیرباز رواج داشته است یا نه؟ و درصورت رایج بودن آیا منابع دینی و اعتقادی آن را تأیید کرده اند یا خیر ؟ بنابر این نگارندگان در این مقاله برای دست¬یابی به پاسخ این پرسش، به بررسی این باور در میان اقوام باستانی و ادیان مهم جهان پرداخته¬اند ونشان داده¬اند که گذشته از رواج باور چشم زخم آن در بین همه اقوام و ملل جهان، منابع متعدد دینی و از جمله منابع اسلامی نیز آن را تأیید کرده¬اند. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-11858-fa.pdf 2010-09-12 1 18 واژگان کلیدی : چشم زخم، اقوام کهن، ادیان باورها Belief in Evil Eye among People of Antiquity and Divine Religions Common culture is the basis of exact identification of nations and the manner of their distinctions from others. Cultural and social beliefs are inseparable parts of human lives as they always lived with human beings right from their creation. In a way that even today a number of beliefs of civilized people, with regard to a chain of appropriate or inappropriate rites and ceremonies, have roots in ancient days. As such, identifying and presenting an exact analysis could be possible only through the investigation of past cultures of different people and nations. A common and deep belief among human being is evil eye that too has an ancient precedence. Documents acquired from cave paintings, medieval historical records and number of repelled witchery stones narrate and confirm the prevalence of this particular belief among people through centuries and ages. The present paper tries to respond to the question that whether evil eye being one of the ancient cultural beliefs of our people prevailed among other nations around the world, too? In case of its prevalence, whether or not religious sources confirm it? As such, the authors have tried to study ancient people and important world religions in order to reach to conclusion. They finally came to the point that different religious sources—including Islamic ones confirm the prevalence of witchcraft/evil eye among nations and people around the world. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-11858-en.pdf 2010-09-12 1 18 Evil eye Antiquity Religions Beliefs Gholam Hossein Gholamhosseinzadeh 1 Assistant Professor, Dept. of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran. AUTHOR Afsoon Ghambari 2 MA in Persian Language and Literature AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE ایران و هند: بررسی راههای ارتباطی و داد و ستد (با اشاره ویژه به مدارک باستان شناختی) باستان شناسی علمی رو به رشد است که در حال کشف بقایای آثار انسان در طول تاریخ می باشد و بهترین مدرک برای فهم روابط انسانی است که همکاری نزدیک بین کشورهای همسایه، بویژه دو کشور همجوار را نشان می دهد. درست در عصر مفرغ که انسان سازمان اجتماعی بهتری را تشکیل داده، باستان شناسی مدارک مثبتی برای همکاری اقتصادی و فنی در جهت وضع زندگی بهتر و تامین آسایش بیشتر انسان ارائه نموده است. در شبه قاره هند و پاکستان شواهد قدیمی از نقش و نگار های سفالینه های یافته شده از قلعه گل محمد و ژوب و دره لورالایی در بلوچستان، که در مرحله بعدی به مواد بزرگتری در مهرگر تبدیل شد، نشان از رشدی مداوم را مجسم می سازد. سپس این منطقه وارد مرحله تمدن سند پیشرفته می شود که شهرهای موهنجودارو و هاراپا نماینده آن هستند. بنظر می رسد چنین نقش و نگاری شهری نمی توانست بدون تماس عمیقی با فرهنگهای عصر مفرغ ایران، که مدارک آن از کاوش های بمپور، تپه یحیی، تپه سیلک و تپه حصار بدست آمده اند، گسترش پیدا کند. بنابراین، با تکیه بر داده های باستان شناختی می توان گفت که مردم فلات ایران و امتداد آن در بلوچستان و حتی در سند، روابط تجاری عمیقی با یکدیگر استوار کرده بودند. در آغاز هزاره چهارم پ.م. تجارت همزمان با فن کوزه گری و تلاش انسان در تولید فرآورده های کشاورزی گسترش یافت و داد و ستد با دنیای غرب و شرق شروع شد. جو و گندم از ایران به مصر و اروپا رفت و ارزن از هند و از طریق ایران به غرب رسید. همچنین مقدار زیادی مهر و زیورآلات مشابه در ایران و سرتاسر حوزه وسیع سند و نواحی بین النهرین و آسیای میانه دلالت بر گستردگی تجاری در حوزه تمدن ایرانی در همین دوره دارد. این مقاله سعی دارد با استفاده از مدارک باستان شناختی بحث و اثبات نماید که پیشرفتهای صورت گرفته در این حوزه وسیع بویژه در مکانهای باستانی ایران و هند غربی (پاکستان امروزی) بخاطر راههای ارتباطی مانند جاده ابریشم و داد و ستد های بازرگانی بوده است. نکته دیگر اثبات این تئوری است که این تجارت نه تنها انگیزه هایی را برای توسعه شهر نشینی ساده و ابتدایی در بخش های مختلف منطقه مورد بحث بوجود آورده بلکه موجب گسترش مبادلات فرهنگی بویژه در خصوص الگوی شهرسازی، معماری و هنر (بخصوص در موهنجودارو و شهر سوخته) شده است. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-11801-fa.pdf 2012-02-27 19 41 واژگان کلیدی: مدارک باستان شناختی شبه قاره هند پاکستان دره سند حوزه تمدن ایرانی موهنجودارو روابط تجاری و فرهنگی Iran and India: A Survey on Link Roads and Trade (With Special Reference on Archaeological Evidences) Archaeology is growing science that continues to discover the material remains of man; hence, it is the best evidence to understand human relations that too shows close co-operation between the neighboring countries, especially Iran and India (present Pakistan). Right from Bronze Age when man started building a better social organization, archaeology presents positive evidences for economic and technological cooperation to boost their living standards. In the case of Indian Sub-continent, the earlier rural evidences from Kili Gul Muhammad (Kili=Urdu word, stands for "Fort") , Zhob and Loralai valleys of Baluchistan show a continuous growth pattern until they reach to mature stage of Indus Archaeology is growing science that continues to discover the material remains of man; hence, it is the best evidence to understand human relations that too shows close co-operation between the neighboring countries, especially Iran and India (present Pakistan). Right from Bronze Age when man started building a better social organization, archaeology presents positive evidences for economic and technological cooperation to boost their living standards. In the case of Indian Sub-continent, the earlier rural evidences from Kili Gul Muhammad (Kili=Urdu word, stands for "Fort") , Zhob and Loralai valleys of Baluchistan show a continuous growth pattern until they reach to mature stage of Indus Civilization that presented by the cities of Mohenjo-Daro and Harappa. It seems that such urban pattern could not develop without its deep contact with the Bronze Age Culture of Iran, as evidenced from the excavations of Bampur, Tepe Yahya, Tepe Sialk and Tepe Hissar. Hence, according to archaeological evidence, one can say the people of Iranian Plateau and those of its extension into Baluchistan and even in Sindh maintained a close trade and commercial relationship. In the beginning of the 4thMillennium B.C., trade spread simultaneously with the art of pottery and the human effort for having agricultural products, and commerce started between the Western and Eastern world. Barley and wheat from Iran were exported to Egypt and Europe, and millet from India was exported to the West via Iran. Plenty of seals and identical ornaments found in Iran and throughout the vast Indus Basin and the areas of Mesopotamia and Central Asia are evidences of the simultaneous expansion of trade in the Great Iranian Plateau. This article tries to discuss and prove that the gradual progress in this vast basin, especially in ancient sites of Iran and Western India could be possible through road links, such as Silk Road, and it strengthens the claim and leads to the point that this link has been solely through growing trade and commerce. The next point, it will express that this trade not only was responsible for the emergence of the stimuli for the development of simple and original settlement in a section of the proposed area but also developed cultural relations especially in the patterns of urbanization, architecture and arts which is highlighted in two ancient cities, Shahr-i Sokhta in Sistan (Iran) and Mohenjo-daro in Sindh (Pakistan), in 3rd Millennium B.C. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-11801-en.pdf 2012-02-27 19 41 Archeological Evidences Indian Sub-Continent Indus Valley Iranian Civilization Mohenjo-Daro Cultural and Commercial relations Mohamad Mehdi Tavassoli 1 University AUTHOR Reza Rezazadeh Langroodi 2 دانشگاه زاهدان AUTHOR Dawood Saremi Naeini 3 دانشگاه AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE استدلال جنگ و نظام جهانی هدف این مقاله بکار گیری "دیالکتیک عصبیت" ابن خلدون برای تبیین سرشت رابطه جنگ با نظام جهانی در عصر مدرن با ابتناء به مشاهدات "تغییرات کلان-ساختار تاریخی" است. بحث اصلی این مقاله این است که تغییرات کلان، مشخصا تغییر در "نظم جهانی"، رابطه ای دیالکتیکی با جنگ داشته است. تاریخ نگاری شاخص ابن خلدون امکان تحلیل چگونگی رابطه جنگ با توزیع قدرت و تغییر در این توزیع قدرت در سطح جهانی را در اختیار می گذارد. "علم عمران" وی ظرفیت تبیینی بالائی برای توضیح نسبت جنگ با نظم جهانی دارد. در این مقاله تلاش شده است که با استفاده از این نظریه، اهمیت تاریخی و ساختاری جنگ برای شکل گیری و از پاشیدن نظامهای جهانی از قرن شانزده میلادی به این سو در چارچوب مفهومی که در علم عمران ابن خلدون نهفته است، نشان داده شود. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-8928-fa.pdf 2012-02-27 65 82 دیالکتیک واژگان کلیدی: جنگ نظام جهانی علم عمران ابن- خلدون Dialectic of War and World Order The purpose of this paper is to apply Ibn-Khaldun’s dialectic of Asabiyya to explain the nature of relationship between war and the world order in the modern era via ‘macro structural change’. It is argued here that these changes in the world order in the modern times have a dialectical relationship with war. Here, Ibn-Khaldun’s approach to historical change is applied for the explication of this relationship. Ibn-Khaldun’s well-known historiogarphic enterprise does provide us with an analytical framework of how wars have been interrelated with the distribution of power and change in that distribution. This paper attempts to show the historical significance of war for the formation and the disintegration of world order since the 16th century. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-8928-en.pdf 2012-02-27 65 82 War World Order Dialectic Ibn-khaldun Abbas Manoochehri 1 Tarbiat Modares University AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE موارد قابل بحث جبران خسارت در قضایای سلب مالکیت و ملی کردن: اراء دیوان دعاوی داوری ایران- ایالات متحده امریکا مقاله حاضر موضوع جبران خسارت در موارد سلب مالکیت و ملی کردن را در پرتو دیوان دعاوی ایران-امریکا مورد بحث قرار میدهد. این یک قاعده شناخته شده در حقوق بین الملل است که اموال بیگانه را بدون جبران خسارت مناسب نمی توان تصاحب کرد. اما،در پایان جنگ جهانی دوم،معیار جبران خسارت برای اموال خصوصی سلب مالکیت شده موضوع بحث جاری بین کشورهای غربی و در حال توسعه بوده است.بر اسا س حقوق بین الملل، وقتی سلب مالکیتی اتفاق می افتد جبران خسارت قابل پرداخت است.لیکن،معیاری که باید در تعیین جبران خسارت پرداخت شود یک موضوع قابل گفتگو از لحاظ نظری باقیمانده است. بحث اصلی این بوده است که ایا معیار سنتی پرداخت جبران خسارت کامل، یک قاعده عمومی قابل اعمال در کلیه موارد است.در این مقاله،در تلاشی،از اراء دیوان داوری ایران-امریکا استفاده شده تا نشان داده شود که قواعد حاکم هرگونه نتیجه گیری را که جبران خسارت کامل باید در کلیه مواردی پرداخت شود که اموال بیگا نه به وسیله دولت تصاحب میگردد با مخالفت روبرو میکند. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-2610-fa.pdf 2012-02-27 83 102 ملی کردن واژگان کلیدی: دیوان دعاوی داوری ایران-ایالات متحده امریکا معیار جبران خسارت؛ سلب مالکیت ارزیابی Controversial Issues of Compensation in Cases of Expropriation and Nationalization: Awards of the Iran-United States Claims Tribunal Abstract The present article will discuss the issue of compensation in cases of expropriation and nationalization in the light of the Iran-United States Claims Tribunal. It is a well recognized rule in international law that the property of alien cannot be taken without appropriate compensation. But, the standard of compensation for expropriated private property has been the subject of controversy between Western and developing countries since the end of World War II. In alters woads, the standard to be applied in determining compensation remained a controversial issue at a theoretical level. The main argument has been whether the traditional standard of full compensation is a general rule of law applicable in all cases. In this article, awards of the Iran-US Claims Tribunal have been wseof in an attempt to show that the prevailed rules defy any conclusion that full compensation must be paid in all cases when foreign property is taken by the State. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-2610-en.pdf 2012-02-27 83 102 Nationalization Expropriation Iran-United States Claims Tribunal Compensation standard Valuation Homayoun Mafi 1 University AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE مبدا فلسفی و نبود رنگ در نقاشی چینی حذف رنگ از روال های غالب در تجربه زیبایی شناسانه شرق دور است که در ژاپن در سنت درام موسوم به نو، در شعر هایکو و مراسم چای وابی چا، و در چین در خطاطی چینی بروز یافته، و به بهترین وجه در نقاشی جوهر و قلم موی چینی تبلور یافته است. اگر چه خطاطی چینی از قرن سوم میلادی در سلسله جین در اوج شکوفایی بوده است، نقاشی سیاه و سفید چین در نیمه قرن هشتم میلادی در دوران سلسله تانگ ابداع، و در قرن سیزدهم میلادی، در سلسله یوان به اوج شکوفایی رسید. این شیوه نقاشی، ضمن داشتن ریشه های عمیق فرهنگی که در سنت چهار گنجینه یادگیری در چین باستان متبلور شده اند، متاثر از دیدگاه فلسفی تائو و کنفوسیوس، اصول سنتی تنهایی، فقر و سادگی را منعکس می نماید. سیستم سیاه و سفید در نقاشی چینی، ضمن به تصویر کشیدن دوگانی سنتی فرهنگ چینی، از یک شیوه هنری فراتر رفته و ظهور حقیقت از دریچه نگاره را به تصویر می کشد، و با بازآفرینی حالت مراقبه، ناظر را به وحدت کامل با طبیعت فرا می خواند. غایت نهایی این مراقبه، نیل به فنا در پناه اصل بی بیانی است. سنجش روشمند تعامل بین اصول فلسفی و معیارهای زیبایی شناسی در فرهنگ چین از طریق ارزیابی تاثیر چهار عنصر هنری (حرکت، فضا، شکل و رنگ) بر چهار حوزه تجربه بشری (ظهور، تجلی، بیان و حس) امکان پذیر خواهد بود. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-2267-fa.pdf 2012-02-27 103 115 کلید وازگان: نقاشی جوهر و قلم موی چینی هنر شرق دور فلسفه چینی سیستم نقاشی سیاه و سفید دوگانی نمودار تائی چی Philosophical Origins of Absence of Color in Chinese Painting The suppression of color is a common mood in the Far Eastern aesthetic experience, which is best represented by the brush-ink Chinese painting. Influenced by the Taoist and Confucian philosophical doctrines, it reflects the traditional principles of loneliness, poverty, and simplicity. Visualizing the Chinese traditional dualism, the black and white system goes beyond an artistic style and resembles a state of contemplation which invites to complete unity with nature. The final goal is self-annihilation in the light of the principle of non-expression. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-2267-en.pdf 2012-02-27 103 115 Brush-ink Chinese painting Far-Eastern art Chinese philosophy Black and white system Dualism Tai Ch’i diagram Zahra Abdollah 1 University AUTHOR Baharudin Ahmad 2 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE بررسی زمان و ادراک شهودی ازدیدگاه برگسون و تاثیر آن بر آثار ویرجینیا ولف زمان و ادراک دو مسأله مهم ویرجنیا ولف در بسیاری از داستان های بلند و کوتاه او هستند. ولف به عنوان یک نویسندۀ مدرنیست، هماره تلاش می کند در نوشته هـایـش تا راه حلی برای مرگ و جاودانگی، ظاهر و واقعیت و کثرت و وحدت پـیـدا کـنـد. به نظر نویسندۀ ایـن این مقاله، او با برگزیدن شیوۀ ادراک شهودی و زمانمند در این کار موفق می شود. از دیدگاه او ادراک درست زمانمند است، اما او مانند برگسون زمان را به زمان بیرونی یا مکانیکی و زمان پویا یا درونی تقسیم می کند، و اولی را با مرگ و دومی را با زندگی قرین می داند و آن ها را با صور نمادینی مانند حروف الفبا یا میز چوبی و درخت یا شال و لباس سبز به ترتیب نشان می دهد. بدون شک ولف در دیدگاه ها و راه حل هایی که برای مسألۀ زمان و ادراک ارائه می دهد از برگسون تأثیر پذیرفته است، فیلسوفی که در نظریاتش درباره زمان و ادراک بسیاری از دیگر نویسندگان مدرنیست را تحت تأثیر قرار داده است. نویسندۀ این مقاله تلاش می کند تا ارتباط میان زمان و ادراک را در آثار ولف و خصوصأ در دو داستان بلند و مهم او، به سوی فانوس دریایی و خانم دالاوی مورد بررسی قرار دهد. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-9240-fa.pdf 2011-05-18 117 133 زمان ولف ادراک شهود مکان برگسون مدرینسیم به سوی فانوس دریایی خانم دالاوی "رمان نوشته نشده" Temporality and Intuitive Perception in Woolf’s Fiction: A Bergsonian Reading Time and perception are two major concerns of Woolf in many of her novels and short stories. Woolf as a modernist writer often tries in her fiction to find an epistemological solution to the problems of mortality and immortality, appearance and reality and diversity and unity and she succeeds, I think, by taking on a kind of perception that is intuitive and temporal. For her, true perception is time-bound, but like Bergson she divides time into mechanical and organic one. In her writing, she often associates symbolically the former with death and aridity and the latter with life and fertility, presenting them in the images, to name but a few of keyboard of a piano or alphabetical letters and tree or green shawl and dress, respectively. Evidently, in her views and the solution, she finds to the problems of time and perception Woolf is influenced by Bergson whose theory of time has also influenced so many other modernists. This paper elaborates on the relationship between time and perception in the works of Woolf, especially in her two major novels To the Lighthouse (1927) and Mrs Dalloway (1924) and her short story “An Unwritten Novel” (1921). http://eijh.modares.ac.ir/article-1-9240-en.pdf 2011-05-18 117 133 Modernism Woolf Intuition Perception Temporality space Bergson To the Lighthouse Mrs Dalloway “An Unwritten Novel” Fazel Asadi Amjad 1 Tarbiat Moallem University, , AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE تحلیل انتقادی گفتمان عناوین خطابی در زبان فارسی مقاله حاضر سعی بر ارائه شکل¬گیری چارچوبی در قالب تحلیل گفتمان برای داده¬های عناوین خطابی در زبان فارسی دارد. در این مطالعه تمامی داده¬هایی که در یک پیکره زبانی به دست آمده¬اند را انتخاب و توصیف کرده¬ایم تا دریابیم که چگونه ساختار اجتماعی فارسی¬زبانان تحت عنوان دو مقوله روابط قدرت و همبستگی عمل می¬کند. براساس بررسی¬های به عمل آمده عناوین خطابی درجامعه فارسی¬زبانان متأثر از سن، جنس، شغل، جهان¬بینی و موقعیت¬های سیاسی و اجتماعی سخنوران است. این متغیرها ناشی از نتایج به دست آمده از اسناد قدیمی، یادداشت¬های روزمره، پیکره زبانی حاصل از چند فیلم¬نامه و نمایش¬نامه، سفرنامه، مصاحبه، رادیو و تلویزیون و کاربرد روزمره عناوین خطابی می¬باشد. متغیرهای مذکور ارتباط بسیار قوی¬ای را بین ساختار اجتماعی فارسی¬زبانان نشان می¬دهد. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-5310-fa.pdf 2011-05-18 135 160 زبان فارسی عناوین خطابی تحلیل انتقادی گفتمان جامعه¬شناسی زبان تاریخی ادب A Critical Discourse Analysis on Terms of Address in Persian This study aims at ascertaining a framework that would account for the Persian data. We scrutinize all data occurring in the selected corpus, and describe how they usually work on the basis of the two following variables: power and intimacy. According to our investigation, the use of terms of address in Persian is affected by age, sex, occupation, ideology, political and social position of the interlocutors. These variables can be stated as a result of the investigation of older material – such as qualitative analysis of observations followed by unobtrusive note taking of contemporary use, a corpus of several plays, travel accounts, interviews, TV, radio and careful observation terms used to address today. The above-mentioned variables indicate a strong relationship between social structures and address terms in Persian. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-5310-en.pdf 2011-05-18 135 160 Persian Address Terms Critical discourse analysis Historical Sociolinguistics Politeness Ferdows Aghagolzadeh 1 University AUTHOR Hiwa Asadpour 2 AUTHOR