ORIGINAL_ARTICLE هیئت‌های حل اختلاف، رویکردی جدید در حل اختلاف در قراردادهای بین‌المللی ساخت که مستلزم صرف هزینه‌های مالی و نیازمند منابع فنی و انسانی است، در جلوگیری از بروز ضرر، مسئله ضروری حل و فصل فوری اختلافات در محل پروژه است. هیئت حل اختلاف (DAB)، ابداعی فدراسیون بین‌لمللی مهندسان مشاور(فیدیک)، سال‌هاست در عرصه بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به‌ویژه در ایالات متحده امریکا که نتایج چشم‌گیری در به‌کارگیری این هیئت‌ها برای کاهش بار مراجعه به داوری و دادگاه را تجربه کرده است. اعضای این هیئت‌ها با اتفاق نظر طرف‌های قرارداد و هنگام انعقاد قرارداد انتخاب می‌شوند. اعضا مستقل و دارای تخصص فنی ویژه و متناسب با موضوع قرارداد هستند. ساختار هیئت حل اختلاف کاملاً متفاوت از نقش مهندس مشاور در نمونه قراردادهای قدیمی فیدیک است و ساختاری نزدیک به داوری دارد و اجرای تصمیمات آنها بی شباهت با داوری نیست. به همین دلیل است که ارزیابی حقوقی تصمیمات هیئت‌های حل اختلاف بسیار اهمیت دارد. در عرصه بین‌الملل تا کنون هیچ کنوانسیونی برای اجرای تصمیمات هیئت‌های حل اختلاف تنظیم نشده است. به همین منظور یافتن راه حل‌هایی برای اجرای این تصمیمات می‌تواند به توسعه بیشتر هیات‌های حل اختلاف در قراردادها سرعت بخشد. کنوانسیون نیویورک مصوب 1958 نیز، که مشهورترین و مناسب‌ترین کنوانسیون جهت شناسایی و اجرای آرای داوری خارجی است، می تواند ما را در فرآیند ارزیابی حقوقی و قابلیت اجرای تصمیمات هیئت‌های حل اختلاف در چارچوب آن کنواسیون یاری کند. این مقاله در مقدمه، توسعه نهاد هیئت حل اختلاف را مطالعه نموده و سپس در سه بخش اصلی به بررسی ماهیت و انواع هیئت‌ حل اختلاف فیدیک، اجرای تصمیمات هیئت‌های حل اختلاف، و درنهایت امکان اعمال مقررات کنوانسیون نیویورک 1958 بر تصمیمات هیئت حل اختلاف می‌پردازد. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-25371-fa.pdf 2018-09-23 1 26 فیدیک هیئت‌ حل اختلاف اجرای تصمیم تصمیم نهایی و لازم الاجرا داوری مهندس مشاور Dispute Adjudication Boards: A New Approach to Dispute Settlement In international construction contracts, in which huge financial, technical and human resources are needed, it is vital to solve all disputes at the site of project immediately. Dispute Adjudication Board (DAB) of the International Federation of Consulting Engineers or FIDIC which has been in use for a long time, particularly in the US, has remarkable success in avoiding prolonged arbitration or litigation. Board members are nominated by consensus at the time when the parties to the contract are focused on the agreement. They are independent with particular technical expertise appropriate to the contract. DAB is completely different from FIDIC’S old model construction contracts. DAB is close to arbitration and the enforcement of their decisions is almost similar. This is why legal evaluation of DAB’s decisions seems to be very important. There is no international convention for the enforcement of DAB decisions yet. However, finding ways to enforce them can accelerate the development of DAB in international contracts. Here the 1958 New York Convention as the most applicable and famous in the field of recognition and enforcement of arbitral awards can assist us in the procedure of evaluation and enforceability of those decisions. This article aims to study the development of DAB in one introduction, three main parts and a conclusion. Part One will show what a DAB is and discusses different kinds of DAB. Enforcement of DAB decisions will be looked at in Part Two. Finally, Part Three will review the possibility of applying the 1958 New York Convention to DAB decision. The Conclusion will follow with concluding remarks. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-25371-en.pdf 2018-09-23 1 26 FIDIC Dispute Adjudication Board Decision Enforcement Arbitration Consulting Engineer. Morteza Adel Iran. madel@ut.ac.ir 1 University of Tehran, Tehran, AUTHOR Elahm Anisi Elham_Anisi@yahoo.com ( 2 Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE نقدی بر رویکرد احتمالاتی سمن نسبت به علیّت آیا می‌توان علیت را صرفاً به‌عنوان یک نوع مفهوم فیزیکی برگرفت و نه چیز دیگری. آیا می‌توان رابطه علّی را بر حسب واژه‌های احتمالاتی تحلیل کرد. سمن معتقد است می‌توان یک تحلیل فیزیکی از علیّت داشت، که در آن، روابط علّی برحسب احتمال عینی ملاحظه شوند. او مفهوم ضرورت را با مفهوم «تمایل طبیعی» جایگزین می‌کند. این یک رویکرد احتمالاتی است. رویکردی که علیّت را به مفاهیم فیزیکی تقلیل می‌دهد و سبب می‌شود مسائلی به پاخیزد. ما در پاسخ به این مسائل، در موضع فلسفۀ اسلامی به علیّت می‌پردازیم که در آن، علیّت یک مفهوم فلسفی است و برخلاف رویکرد احتمالاتی ضرورت علّی و معلولی در آن، محفوظ باقی می‌ماند. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-25373-fa.pdf 2018-09-23 27 40 علیّت الگوی مکانیزم علّی مفهوم متافیزیکی ضرورت علّی و معلولی موجبیت. A Critique on Salmon’s Probabilistic Approach to Causation Questions about the metaphysics of causation may be usefully divided into questions about the objects that are causally related, and questions about the causal relations themselves. For instance, is causation merely a physical concept? What is the connection between causation and probability? According to Wesley Salmon, an analysis of causation in terms of physical and causal relations of propensity is possible. But he replaces the notion of necessity with what he calls propensity. This approach to causality is consistent with a probabilistic approach. Another approach would be to reduce such relations to the physical causation. These questions should be resolved. As it turns out, in order to resolve these fundamental and metaphysical disputes, we can turn to a concept of causation that has been discussed within the Islamic philosophy. This approach treats causality as a rational and philosophical notion, and, in contrast to the probabilistic approach, it retains the necessity of causal relations. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-25373-en.pdf 2018-09-23 27 40 Causation Causal Mechanisms Model Metaphysical Concept Necessity of Cause and Effect Determinism. Khadijeh Hassan Bigzadeh Kh_beakzadeh@ yahoo.com 1 Department of Philosophy of Science, Sharif University, Tehran, Iran AUTHOR Seyed Hassan Hosseini hoseinih@sharif.edu 2 Department of Philosophy of Science, Sharif University AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE عقلانیت از دیدگاه ملاصدرا ارائۀ تعریفی دقیق از عقلانیت، به گونه‌ای که منجر به تبیینی روشن از دامنۀ خردورزی شود، ازجمله مسائل مهم فلسفی به حساب می‌آید که تا به امروز مباحث بسیاری حول آن شکل گرفته است. از این میان، ملاصدرا (1571-1641م) به‌عنوان یکی از اندیشمندان بزرگ در حوزۀ فلسفۀ اسلامی با بهره‌گیری از مبانی تأسیسی خود –اصالت وجود و تشکیک در وجود- تلاش کرده است تا به تعریفی از عقلانیت دست یابد که به مقتضای آن، تمام دست‌آوردهای بشر در حوزۀ دانش، نمودهایی از این عقلانیت به حساب آیند. ملاصدرا با این نگاه، عقلانیت را اصطلاحی جامع با کاربردی تشکیکی دانسته است که در سطوح مختلفی از یقین، تأمین کننده اعتبار علوم کاربردی، نظری و مکاشفه ای است. اهمیت چنین نگاه جامعی به حوزه خردورزی، در پایان دادن به بسیاری از مجادلات در این مسأله است، به گونه ای که منجر به همسویی و همراهی دیدگاه های بسیاری از اندیشمندان در این حیطه خواهد شد http://eijh.modares.ac.ir/article-1-25374-fa.pdf 2018-09-23 41 53 عقل عقلانیت تعقل ملاصدرا. Rationality from Mulla Sadra’s Viewpoint Providing an exact explication of rationality in a way that would lead to the explication of the scope of rational discourse is among the most fundamental problems of philosophers. In the current essay the author struggles to reach a comprehensive definition of rationality via an exact description and analysis of ideas of Mulla Sadra (1571-1641) as the most significant philosophical figure in the Islamic world according to which one can present all human achievements in the domain of knowledge and science as manifestations of this rationality. Rationality in Sadra’s intellectual system represents a comprehensive term with an analogically graded meaning that in different levels of certainty guarantees the validity of applied, theoretical and intuitive sciences. This comprehensive perspective of the domain of rational discourse can put an end to many disputes on the exact sense of rationality and in doing so, it can bring about a basis for more interaction and sympathy among scholars in various branches of science and open the path for deeper dialogue. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-25374-en.pdf 2018-09-23 41 53 Intellect Rationality Intellection Sadra Zahra Mahmudkelayeh z.kelayeh@yahoo.com 1 , Tarbiat Modares University, Tehran, Iran AUTHOR Reza Akbarian 2 Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran AUTHOR Mohammad Saeedimehr 3 Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE سیاست‌های توسعه‌ای ناپایدار؛ تخریب محیط زیست و تهدید امنیت انسانی در ایران امنیت زیست‌محیطی یکی از ابعاد مهم امنیت انسانی است. دغدغۀ اصلی امنیت زیست محیطی، تاکید بر پایداری سیاست‌های توسعه‌ای به معنای سازگاری این سیاست‌ها با محیط‌زیست و حقوق نسل‌های آینده است. از آنجایی که بخش مهمی از تهدیدها علیه امنیت انسانی در حوزه مسائل زیست‌محیطی رخ می‌دهد، پژوهش حاضر ضمن تاکید بر رابطه امنیت زیست‌محیطی با امنیت انسانی، و پرداختن به علل و عوامل تهدید امنیت انسانی، به این پرسش پاسخ داده است که چگونه تخریب محیط‌زیست در ایران باعث تهدید امنیت انسانی شده است؟ پژوهش حاضر با فرض ناپایداری سیاست‌های توسعه‌ای در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نشان می‌دهد که، اتخاذ سیاست‌های توسعه‌ای ناپایداری همچون: 1. گسترش شهرنشینی 2. افزایش جمعیت 3. فرهنگ مصرف‌گرایی و تاکید بر رشد تولید بدون توجه به پیامد‌های آن و 4. سرمایه‌گذاری در گسترش فن‌آوری‌های ناسازگار با محیط‌زیست، باعث شده است تا با مصرف سوخت‌های فسیلی بیشتر و استفاده بی‌رویه از منابع مختلف زیست‌محیطی، آلودگی فزاینده و تخریب گسترده‌تری در محیط‌زیست به وجود آید که نتیجه آن با توجه به وابستگی شدید انسان به محیط زیست، تهدید امنیت انسانی بوده است. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-25375-fa.pdf 2018-09-23 54 78 امنیت انسانی امنیت زیست‌محیطی توسعه پایدار سیاست‌های توسعه‌ای ناپایدار ایران Unsustainable Development Policies: Environmental Degradation and Threat to Human Security in Iran Environmental security is one of the most important aspects of human security, which puts emphasis on sustainability of the developmental policies and that they should adjust with the environment as well as rights of future generations. Since threats to the human security mainly occur within environmental issues, this research- highlighting the relationship between human security and environmental security and pointing out the threatening causes and factors to the human security - has replied to the question that how has the environmental degradation endangered human security in Iran? This study shows adoption of policies like 1- Expansion of urbanization, 2- Population growth, 3- Consumerism and stressing the production increase, disregarding its consequences, and 4- Development of environmentally incompatible technologies have led to further utilization of fossil fuels as well as uncontrollable use of various environmental resources, increased pollution, and extensively damaged the environment which consequently endangered human security due to the severe dependence of human being to the environment. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-25375-en.pdf 2018-09-23 54 78 Security Human Security Environmental Security Sustainable Development Unsustainable Development Iran Ahad Rezayan Ghayehbashi ahad.rezayan@ut.ac.ir 1 Faculty of Management, Tehran University, Tehran, Iran AUTHOR Seyed Masoud Mousavi Shafaee shafaee@modares.ac.ir 2 Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University. Tehran, Iran AUTHOR Farzaneh Naghdi 3 Faculty of Humanities Tarbiat Modares University. Tehran, Iran AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE نقش نفس در نظام نوری سهروردی تلاش برای پی‌بردن به حقیقت نفس و نتایج حاصله از آنها همواره مورد توجه فیلسوفان بوده و به عنوان یکی از دغدغه‌های تفکر فلسفی آنها به شمار می‌رود. این مقاله در صدد پاسخ‌گویی به این سوال است که نفس چه نقشی و جایگاهی در نظام نوری شیخ اشراق دارد آن‌چه در این مقاله مشخص می‌شود این است که شیخ اشراق بر خلاف حکمای مشائی (اسلامی – یونانی) علم‌النفس را به مباحث الهیات نزدیک می‌سازد و ازحوزه‌ معرفت‌شناسانه به این مسئله نگاه می‌کند و سخن او در نیرو‌های نفس نیست بلکه ارائه طریق درچگونگی نجات نفس از زندان تن و رهایی انسان ازظلمات جهان مادی است. لذا در فلسفه اشراقی بود که نظریه‌ علم حضوری برای اولین بار مطرح شده، به همین خاطر در خصوص ماهیت نفس نیز از این مبنا سود برده است. علم النفس سهروردی ثمر بحث نظری نیست بلکه محصول یک درون نگری و آگاهی به ضمیر است که فقط از طریق ریاضت و مهار کردن اژدهای نفس اماره امکان پذیر است؛ نفسی که نورالانوار را نه تنها نشان می‌دهد بلکه خود، الهی می‌شود و درنهایت از این مسیر هست که نظام نوری فلسفه‌ خویش را سروسامان می‌دهد و نظام کائنات از طریق معرفت‌شناسی نفس محقق می‌شود. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-25376-fa.pdf 2018-09-23 79 91 نفس تجرد نور نورالانوار سهروردی The Role of Soul (Nafs) in Suhrawardi’s System of Light Trying to understand the reality of the soul and its result (Self Knowledge Theology) has always attracted philosophers’ attention and has been regarded as one of the concerns of philosophical thinking. In this article, it is specified that the peripatetic philosophers, whether Greek or Islamic, have considered the soul as a chapter of naturalia and try mostly to comment on the soul’s powers and activities; they have not had any epistemological view of it. In contrast, Sheikh Eshragh closes the psychology to the theological discussions and looks at it from the epistemological point of view. His discussion is not about soul’s powers, but he provides a way to save the soul from the prison of the body and emancipate the human being from the darkness of material world. In the illuminationist philosophy, the theory of intuition was proposed for the first time (The substantial form), so it has discussed the nature of the soul from this viewpoint. Suhrawardi’s psychology isn’t a consequence of theoretical discussion, but it results from introspection and self-awareness that is possible only through the asceticism and controlling the dragon of carnal soul. It is soul which shows not only the Light of Lights, but it becomes divine and finally through this path he founds his luminous system. The system of being is realized through the epistemology of soul. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-25376-en.pdf 2018-09-23 79 91 Soul Immateriality Light Light of Lights Suhrawardi Sajad Sadatizadeh sadatizadeh@yahoo.com 1 epartment of Philosophy, Ferdowsi University, Mashhad, Iran AUTHOR Seyed Morteza Hosseini Shahroudi shahrudi@um.ac.ir 2 Department of Philosophy, Ferdowsi University, Mashhad, Iran AUTHOR Abdullah Niksirat a.niksirat@scu.ac.ir 3 Faculty of Theology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Iran AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE شهروندی فرهنگی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران جامعه ایران دارای گروه‌های قومی، زبانی، مذهبی، دینی، جنسی و اجتماعی متفاوت است. حال این پرسش طرح می‌شود که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران چه راه حلی برای سامان‌بخشی به این ساخت فرهنگی و اجتماعی متنوع ارائه داده است؟ مقاله حاضر از نظریه‌های شهروندی فرهنگی متاخر به عنوان چهارچوب نظری برای تحلیل راه حل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بهره می‌برد. این مقاله از روش انطباق مورد با نظریه بهره می‌برد. مهمترین یافته این تحقیق را می‌توان چنین بیان کرد: قانون اساسی ج.ا.ا. برای مساله تنوع فرهنگی و اجتماعی راه حل دو لایه ارائه می‌کند؛ در لایه زیرین سیاست فرهنگی متمرکز حاکم است که خود حاصل غلبه فرهنگ اسلامی، شیعی، ملی (ایرانیت)، فارسی و مردسالارنه بر فرهنگ های دیگر است؛ در لایه روبنایی ترکیبی از سیاست شناسایی گسترده (به‌ویژه در حوزه قومی و زبانی) و سیاست شناسایی نحیف (به‌ویژه در حوزه دینی، مذهبی، زنان و گروه های اجتماعی آسیب پذیر) قابل شناسایی است. اگرچه راه حل قانون اساسی جمهورس اسلامی ایران شباهت هایی با شهروندی فرهنگی مدرن دارد، اما خودمختاری کامل را به برخی از شهروندان (ازجمله اقلیت‌های قومی، مذهبی و جنسی) اعطا نمی‌کند. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-25377-fa.pdf 2018-09-23 92 109 شهروندی فرهنگی تعدد فرهنگی و اجتماعی سیاست فرهنگی سیاست شناسایی Cultural Citizenship in the Constitution of the Islamic Republic of Iran Iran is a multicultural country that encompasses various ethnic, lingual and religious groups. The purpose of this article is to show how does the constitution of the Islamic Republic of Iran deal with the issue of cultural diversity? We used the method of conforming theory with sample. Cultural citizenship theories are also used as a theoretical framework to analyze the solution. The most important finding of this study is that the Constitution of Iran provides a two-layer solution for the issue of socio-cultural diversity. The lower layer comprises cultural politics of centralism which, in turn, is the result of domination of Islamic, Shiite, Persian, and patriarchal culture. In contrast, the upper layer comprises a combination of politics of wide recognition (especially in language and ethnicity areas) and politics of narrow recognition (especially religion, women, and vulnerable social groups). Although the constitutional solution has similarity with modern culture citizenship, some citizens (including ethnic, religious and sexual minorities) do not consider the complete autonomy. http://eijh.modares.ac.ir/article-1-25377-en.pdf 2018-09-23 92 109 Cultural Citizenship Socio-Cultural Diversity Cultural Politics of Centralism Wide Recognition Narrow Recognition Mohammad Ali Tavana tavana.mohammad@yahoo.com 1 epartment of Law and Political Science, Yazd University, Yazd, Iran AUTHOR