en
jalali
1395
1
1
gregorian
2016
4
1
23
2
online
1
fulltext
en
نخبگان سیاسی و دموکراسی: مطالعه موردی ایران بین 1906-2013
Political Elites and democratization: A Case Study of Iran
نخبگان سیاسی و دموکراسی: مطالعه موردی ایران بین 1906-2013
This article attempts to explain democratization in Iran through an elite-oriented approach. According to this approach, the success and failure of democratization depends on the political elite strategy. My argument is that the fate of democratization is determined by elite strategies. If their strategy is considered suppressive, an authoritarian cycle will take place in the transition stage, but if the political elite strategy is considered non-suppressive, the index of democratic transition increases. In this study, the political elites are divided into two groups: conservatives and reformists. The analysis method is historical-narrative technique. The empirical findings indicate that whenever the hardliners inside the government are stronger than the opposition groups, they constrain the democratization by suppressing the opposition (moderates and reformists), which leads to a decrease in the index of democratic transition, as exemplified in the 13th parliamentary in 1941. Whenever the reformers are stronger than the conservatives and they are allowed to participate in elections, the index of democratic transition tends to increase, as shown in the 17th parliament under the rule of Mușaddiq and the 7th presidential elections after the 1979 Revolution. The data demonstrates that democratization is still fragile in Iran and it’s the fate would be determined by the relative power of reformists and conservatives. As a result, I argue that Iran’s democratic transition is fragile and it’s the fate is determined by the relative power of reformists and conservatives.
Democratization,Authoritarianism,Historical narrative analysis,elite-oriented approach,Political Elite Strategy
نخبگان سیاسی و دموکراسی: مطالعه موردی ایران بین 1906-2013
1
15
http://eijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-810&slc_lang=en&sid=27
2017/06/17
1396/3/27
2017/06/17
1396/3/27
Ali
Saei
Department of Sociology
علی
ساعی
00319475328460048137
00319475328460048137
Yes
استادیار دانشگاه تربیت مدرس
en
مرزهای زبانی و فرهنگی ترجمه کتابهای مقدس وچگونگی به کارگیری آزادی و محدودیت در ترجمه این متون
The linguistic and cultural barriers and the proportions of liberty and constraint while translating sacred texts
این مقاله تلاشی است برای روشن ساختن مشکلات نوعی که هر مترجمی در حین ترجمه یک متن مقدس ممکن است با آنها مواجه شود. سعی بر آن است تا با استناد به آیاتی از هجده سوره پایانی قرآن کریم ترجمه ژاک برک و محمد حمیدالله ، رابطه میان صورت و معنا از طریق بررسی شیوه های گوناگون تمایل به تغییرشکل جملات متن اصلی به طوری که در مرحله برون داد میان متن ترجمه شده و متن اصلی تا حدی تفاوت صوری مشهود است. با این کار می کوشیم تأثیر اعتدال را برای یافتن راه درست در میانه وفاداری به قالب وامانت در معنی نشان دهیم.
The present paper is an attempt to reveal the typical difficulties to which are confronted translators of every sacred text. So, the authors of this research paper try to precise the meaning-form relations which arise from a corpus of the eighteen final surahs of the holy Quran. For this purpose, two translations of the holy book (those of Jacques Berque and Hamidullah), the most attested and credible, have been chosen and studied in this research to determine the tendencies which deform the source text while translating and which leads to different outputs. By this way, the present work will show the impact of the moderation to find out the right way between the fidelity to the form and the loyalty to the meaning.
Translation,fidelity,Transparency,Form,meaning,Translation of the Holy Quran
ترجمه,وفاداری به متن,قالب,معنی,ترجمه قرآن
17
27
http://eijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-1395&slc_lang=en&sid=27
2017/06/172016/03/10
1394/12/20
2017/06/172016/12/6
1395/9/16
Parivash
Safa
Associate professor in French Education Department at Tarbiat Modares university.
پریوش
صفا
00319475328460048136
00319475328460048136
Yes
دانشیار گروه فرانسه دانشگاه تربیت مدرس
Rouhollah
Rahmatlan
Associate professor in French Education Department at Tarbiat Modares university.
روح الله
رحمتیان
00319475328460048152
00319475328460048152
No
دانشیار گروه فرانسه دانشگاه تربیت مدرس
Saman
|Mohammadi
M.A. graduated in French translation at Tarbiat Modares university
سامان
محمدی
00319475328460048135
00319475328460048135
No
دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس
en
ماندگاری تأثیر آزمون های کوتاه و مستمر بر واژه آموزی دانش آموزان ایرانی
The Durability of the Effect of the Frequent Quizzes on Iranian High School Students’ Vocabulary Learning
آزمون های کوتاه و مستمر بهمراه بازخورد در بارهی نقاط قوت و ضعف دانش آموزان ممکن است یادگیری را تسهیل کند. بنا بر این، احتمالاً تأثیر این آزمون ها بر یادگیری زبان انگلیسی در مدارس ایران مهم است. برای پی بردن به اهمیت این آزمون های کوتاه هفتگی، 88 دانش-آموز پایه دوم متوسطه در چهار کلاس، بصورت نمونه موجود، در 2 گروه آزمایشی و گواه انتخاب شدند. این طرح 12 هفته بطول انجامید که در آن از دانش آموزان گروه آزمایشی 10 آزمون کوتاه بعمل آمد؛ اما از دانش آموزان گروه گواه چنین آزمونی بعمل نیامد. این تحقیق در قالب طرح « پیشآزمون- پس آزمون- پس آزمون موخر» با 2 گروه آزمایشی و گواه انجام شد. نتایج تحقیق، با «تحلیل واریانس مدلهای مرکب»، نشان میدهد که تغییرات درون و برون گروهی در گروه آزمایشی بیشتر از گروه گواه است. بنا بر این، میتوان مدعی شد که آزمون های کوتاه و مستمر بر واژه آموزی موثرند و این اثر ماندگار است.
Frequent quizzes followed by feedback on students’ strengths and weaknesses may enhance learning. Hence, the possible effect of weekly quizzes on language learning might be of interest in Iranian EFL context, especially in high schools. In order to understand the importance of weekly short quizzes, 88 students from four classes of high school second graders were selected through available sampling to form the experimental and control groups. The treatment went for twelve weeks during which the experimental group received 10 weekly quizzes while the control group did not have any quizzes. The study was carried out through a pretest- posttest- delayed posttest control- experimental intact groups. The results, analysed through Mixed Models ANOVA, revealed that both within and between group’s differences were in favour of the experimental group. It is safe to claim that weekly quizzes improve students’ performance on vocabulary and the effect of the treatment is durable.
Short quizzes,Feedback,Formative assessment,Vocabulary learning,High School Students
آزمون های کوتاه و مستمر,بازخورد,ارزشیابی تکوینی,واژه آموزی,دانش آموزان دبیرستانی
29
42
http://eijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-4728&slc_lang=en&sid=27
2017/06/172016/03/102015/09/27
1394/7/5
2017/06/172016/12/62016/06/23
1395/4/3
Reza
Nejati
Shahid Rajaee Teacher Training University
رضا
نجاتی
00319475328460048194
00319475328460048194
No
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
en
بازنگری در گاهنگاری کاخ کوه خواجه ( قلعه کافرون) با تکیه بر نمونههای سفالین سطحی
A Review on Chronology of Palace of Kuh-e Khajeh (Qaleh Kaferun) Relying on the Surface Potsherd
کوه خواجه در فاصلهی 20 کیلومتری جنوب غرب شهر زابل یکی از مناطق مهم تاریخی سیستان به شمار میرود که موقعیت ژئوپلیتیکی و مذهبی آن از ایام باستان سبب شده که در سطح مسطح و دامنهی پرشیب شرقی آن بناهای قابل توجهی احداث شود. علیرغم مطالعات و پژوهشهای انجام گرفته از سوی پژوهشگران و باستانشناسان، تاکنون کرونولوژی مشخص و دقیقی درباره آن مطرح نشده و مطالعات اندک صورت گرفته نیز براساس معماری این مکان بوده است. در نوشتار حاضر سعی بر آن است که براساس دادههای سفالی نسبت به گاهنگاری نسبی کاخ کوه خواجه اقدام شود. از اینرو برای تامین این منظور مبادرت به جمعآوری دادههای مورد نیاز به روش بررسی روشمند در سطح قلعه گردید. از آن جایی که در مطالعات باستانشناسی، شناخت ویژگیهای سفال اهمیت فراوانی دارد، طبیعتاً به مطالعهی متغیرهای سفال اهمیت بیشتری داده شد. چنان که برای انجام این مقصود سفالهای شاخص و گردآوری شده از سطح محوطه مورد طبقهبندی، گونهشناسی و گونهشناختی قرار گفتند. براساس نتایج بدست آمده از گونهشناختی سفالهای سطحی، کاخ کوه خواجه (قلعه کافرون) دارای سه دورهی استقراری متفاوت میباشد. دورهی نخست مربوط به دوره اشکانیان، دوره دوم ساسانیان و دورهی سوم به دورهی اسلامی تعلق دارد که سدههای 6 تا 8 هجری را در برمیگیرد
Kuh-e Khajeh in Sistan, a mesa 120m height in respect of Sistan plain flat, is located 20 Km south-west of Zabol. This is one of most important historical area in Sistan. In account of its religious and political importance, a series remarkable of structures were built on its flat surface and eastern slight slopes since very ancient times. Despite of the studies of archaeologists and scholars, there have been provided no certain chronology about it and a few studies which have been done are merely based on the architecture of this site. In this research, based on the pottery data it is tried to make a relative chronology on palace of Kuh-e Khajeh. In doing so, the required data was gathered under systematic survey method in the castle’s area. Considering that the recognizing the potteries’ specifications is an important task in the archaeological studies, therefore, the study of potteries’ specifications was given a specific priority. And in doing so, the collected remarkable potteries from the site were classified and typologically studied, accordingly. According to the results obtained from the typology of potteries, Kuh-e Khajeh palace has had three different settlement phases: the first was Parthians, the second was Sassanids and the third was known to be the Islamic phase (6-8 AH centuries), respectively.
Sistan,Kuh-e Khajeh palace,Qaleh Kaferun,Pottery of Sistan,Parthian era,Sassanid era
واژگان کلیدی: سیستان,کاخ کوه خواجه,قلعه کافرون,سفال سیستان,دوره اشکانی,دوره ساسانی
43
60
http://eijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-5863&slc_lang=en&sid=27
2017/06/172016/03/102015/09/272013/09/27
1392/7/5
2017/06/172016/12/62016/06/232014/06/17
1393/3/27
Seyyedeh Leila
Banijamali
Ph.D Student in historical Archaeology University Of Tarbiat Modares
سید لیلا
بنی جمالی
00319475328460048195
00319475328460048195
No
دانشجوی دکتری تربیت مدرس
Javad
Alaei Moghadam
Ph.D Student Archaeology University Of Mazndaran and Faculty Member of Department of Archaeology , Zabol University
جواد
علائی مقدم
00319475328460048196
00319475328460048196
No
دانشجوی دکتری دانشگاه باستان شناسی دانشگاه مازندران و عضو هیئت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه زابل
Seyyd Rasoul
MousaviHaji
Associate Professor, Department of Archaeology, University of Mazandaran
سید رسول
موسوی حاجی
00319475328460048299
00319475328460048299
No
دانشیار، گروه باستان شناسی، دانشگاه مازندران
Reza
Mehr Afarin
Associate Professor, Department of Archaeology,University of Mazandaran
رضا
مهرآفرین
00319475328460048208
00319475328460048208
No
دانشیار، گروه باستان شناسی، دانشگاه مازندران
en
باززایش اسطورهها در اینترنت
Renovation of Myths in the Internet
شاید در دریافت نخست، اساطیر داستانهایی کهن محسوب شوند؛ اما حقیقت آن است که آنها ماحصل شیوههای از تفکر حکمی بشری هستند که در قالب روایت و کنش تداوم یافتهاند. از آنجا که اساطیر پاسخی به نیازهای هستیشناختی بشر ارایه میدهند، در عصر حاضر و با غلبهی دانش، از طریق انطباق بر ساختارهای ذهنی بشر به حیات خود ادامه میدهند. یکی از جدیدترین حوزههایی که به واسطهی قابلیتهای خود به محملی برای باززایش اساطیر بدل شده، فناوری اینترنت است. گسترش این شبکهی فراگیر آنرا به محیط زیست نوینی بدل نموده است. طرح مقولهی کالبد دیجیتال در این زیستگاه جدید و قابلیتهای آن در تحقق آرمانهای جمعی، محملی برای شکلگیری معانی و مفاهیم اساطیری فراهم ساخته که خردگرایی دانشورانه را به چالش میکشد. از اینرو هدف پژوهش حاضر بررسی قابلیتهای این رسانه در گسترش مفاهیم نوین اساطیری با اتکا به نظریهی اسطوره معاصر «رولان بارت» و تحلیل اساطیری «لوی استروس» است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی و متکی به منابع کتابخانهای بوده است. نتایج آشکار میسازد که در این فضای نوین واقعیت، آرمانگرایی و توهم به شیوهی دیرپای اسطورهسازیهای کهن درهم آمیخته و موجب تغییر اعتبار بسیاری از مفاهیم شده است. اندیشهی خلقت، فرار از ممنوعیت، لازمانی و لامکانی،جهان یکپارچه، غلبه بر تنهایی و تملک که آرزوهای برآورده شده در بطن اساطیری بوده اکنون در فضایی زنده، تعاملی و قابل تجربه، سپهر فکری نوینی را شکل داده که به باززایی اساطیر در بطن این شبکه جهانی میپردازد.
At first glance, myths are considered as the old stories but, the truth is that they are the product of a way of man’s wise thinking which have survived in the form of narration and action. Ad the myths answer to the man’s needs of world-knowing , they continue living, in the modern world and by the help of science, through accordance with the mental frames of man. One of the newest fields that benefiting from its capacities help in myth renovation is internet technology. The spread of this wide web has changed it to a modern environment. The subject of digital body in this new environment and its capacities on achieving the collective goals set the ground for the formation of mythical meanings and concepts which challenge the scientific wisdom. Therefore, this research analyzes the capacities of this media in developing the new mythical concepts based on the contemporary myth theory of Roland Barrett and the mythical analysis of Louie Straus . The method is descriptive-analytic and based on the library resources. The results revel that in this modern environment, reality, idealism and fantasy are interwoven in the form of old archetypes and have changed the validity of many concepts. Thinking about Creation, escape from prohibition, simultaneous presence, excess of time and place, unified world, dominance over loneliness and the wishes that came true through the myths, now form a modern thinking horizon in a vital, interactive and experimental environment which renovates the myths inside this worldwide web.
Key words: myth,Internet,Myth Making,Virtual Space,Website
واژههای کلیدی: اسطوره,اینترنت, فضای مجازی,زیست وب,اسطورهسازی
65
83
http://eijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-7245&slc_lang=en&sid=27
2017/06/172016/03/102015/09/272013/09/272013/09/27
1392/7/5
2017/06/172016/12/62016/06/232014/06/172014/09/21
1393/6/30
Somayeh
Mehrizi sani
PhD. in Art Research, Faculty of Art, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran
سمیه
مهریزی ثانی
00319475328460048198
00319475328460048198
Yes
دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Mohamad
Khazaei
Associate Professor, Department of Visual Communication, Faculty of Art, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran.
محمد
خزایی
00319475328460048199
00319475328460048199
No
دانشیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
en
آ.سه. آن و صلح منطقه ای در جنوب شرق آسیا
ASEAN and Regional Peace in the South East Asia
صلح و جستجوی راه هایی برای حفظ آن یکی از مهمترین دغدغه های بشر در طول تاریخ بوده است. ایجاد سازمان های بین المللی و یا منطقه ای به عنوان روشی برای تولید و حفظ می باشد. در واقع یکی از دلایل تغییر و تحول سازمان های بین المللی پس از جنگ سرد استقرار صلح و امنیت می باشد. نقش سازمان های بین المللی در جهت حل و فصل مناقشات بسیار حیاتی و مهم است، چرا که این سازمان ها توانایی و مشروعیت ایفای نقش را در این زمینه دارند. در این زمینه، این مقاله به روشی توصیفی- تحلیلی در پی بررسی این مساله می باشد که "چرا پس از جنگ سرد ما شاهد مناقشات و منازعات کمتری در جنوب شرق آسیا نسبت به خاورمیانه، آسیای مرکزی، قفقاز و آفریقا هستیم؟". نتایج تحقیق نشان می دهد که آ سه آن نقش مهمی در تولید و حفظ صلح از طریق ایجاد رژیم های حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات و افزایش وابستگی متقابل داشته است و حتی در ایجاد جامعه امنیتی نیز موفق بوده است.
The peace and looking for ways to keep it have been one of the most essential obsessions of the human beings throughout the history. Creation of regional or international organizations is considered as a way to peace building and keeping. In fact, one of the causes of transformation of international organization after the Cold War has been settlement of peace and security. The role of international organizations in order to settle conflicts is more vital and important, because most of these organizations have the ability and legitimacy to play an important role in this regard. In this regard, this article using descriptive- analytic method is intended to investigate the question: “why after the Cold War we have witnessed lower conflicts and tensions in the South East Asia than Middle East, Central Asia, Caucasus and Africa?” Research findings show that ASEAN has had an effective role in peace building and peace keeping through creating norms and regimes of peaceful settlement of disputes and strengthening interdependency, and even it has been successful to make a security community. .
Key words: Peace,Interdependency,International Regimes,Southeast Asia,ASEAN
واژگان کلیدی: صلح,وابستگی متقابل,رژیم های بین المللی,جنوب شرق آسیا,آ.سه. آن
93
75
http://eijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-1248&slc_lang=en&sid=27
2017/06/172016/03/102015/09/272013/09/272013/09/272014/10/27
1393/8/5
2017/06/172016/12/62016/06/232014/06/172014/09/212015/07/15
1394/4/24
Mahdi
Karimi
Ph.D Candidate, Political Geography, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
مهدی
کریمی
00319475328460048201
00319475328460048201
Yes
دانشجوی دکتری، جغرافیا سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Mohamadreza
hafeznia
Prof. of Political Geography, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
محمدرضا
حافظ نیا
00319475328460048202
00319475328460048202
No
استاد جغرافیا سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Zahra
Ahmadipoor
Prof. of Political Geography, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
زهرا
احمدی پور
00319475328460048197
00319475328460048197
No
استاد گروه جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس
Alexander
B. Murphy
Prof. of Political Geography, Oregon University, the US
الکساندر
ابی. مورفی،
00319475328460048203
00319475328460048203
No
استاد جغرافیای سیاسی، دانشگاه اورگان