en
jalali
1390
6
1
gregorian
2011
9
1
18
2
online
1
fulltext
en
روانشناختی بینش درشرح فارسی
Some Cognitive Insights into Perspectivization
in Persian Narratives
یکی از عوامخلی که در بره وجود آمدن طرح واره های متفاوت ایفای نقش می کند منظر است. جایگاه خاص مشاهده کردن، بخشی از فرایند تولید معنی به وسیله ی زبان را تشکیل می دهد. لانگاکر مفهوم منظر را به عنوان نقطه ی تطابق کانونی لحاظ می کند و معتقد است که دو مفهوم نقطه ی برتری و نقطه ی جهت گیری در شرح صحنه های ما از یک رویداد اهمیت بسیار دارند.
با توجه به اینکه نظریه ی شناختی با اتخاذ دیدگاه متفاوتی می کوشد پدیده های معنایی را تحلیل و تبیین کند و رویکردی کاملاً نوین به این حوزه از دستور دارد، و از آنجا که تاکنون هیچ تحقیقی با چنین رویکردی به بررسی پدیده ی منظر در زبان فارسی نپرداخته است، پژوهش حاضر بدیع می نماید.
پژوهش به روش توصیفی- قیاسی انجام شده است و نگارندگان پس از بررسی داده های خود دریافتند که علاوه بر نقطه ی جهت گیری و برتری عوامل دیگری چون گوینده - محور بودن، جاندار- محور بودن، اندازه- محور بودن و متحرک - محور بودن بر شکل گیری شرح صحنه های متفاوت از یک رویداد ثابب تأثیر می گذارد.
Perspective is one of the factors involved in the diversification of schema. The viewpoint from which one looks at a scene somehow affects the process of semantic representation of that scene. Every sentence has its special schema drawn upon the scene in question, and adopting different points of view towards the same event will result in the speakers’ choosing different linguistic structures to express the event. Therefore, perspective is one of the most salient structure-formation processes that has received much attention from cognitive linguists.
Cognitivists interested in linguistic impacts of perspective, following Langacker (), have laid their study on the assumption that the relative status and the angle of vision influence what language is used in describing certain situations. However, the question in this regard is whether or not the two parameters meet the adequacy required both for describing and for explaining different scenes linguistically. The answer seems to be that the specific perspective taken by the speaker is itself very much based on some further elements as animacy, dynamicity, size, and speaker. Present article is therefore written in order to question the problem of perspective, and the elements that are likely to bear upon its linguistic representation in Persian. Furthermore, it will also be taken into question if, according to what cognitive linguists argue for, there is such a universal cognitional framework common to all the human beings. For this purpose, a body of Persian written and spoken data, gathered from narrative dialogues and everyday talks, is to be examined inductively. Although this is an unprecedented study on some fundamental cognitive-semantic issues, the results would pretty hopefully apply in much more detailed semantic analyses of sentence perspective as well.
Perspective,viewpoint,Profiling,landmark,Trajectory
واژگان کلیدی: زاویه ی دید,شرح صحنه,منظر,نقطه ی راهنما,نقطه ی عبور
0
0
http://eijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-226&slc_lang=en&sid=27
2009/06/6
1388/3/16
2011/03/15
1389/12/24
Maryam sadat
fayyazi
دانشگاه تربیت مدرس
مریم سادات
فیاضی
00319475328460047315
00319475328460047315
Yes
دانشگاه تربیت مدرس
Alieh
korde zaferanloo kamuzia
tarviat modares university
عالیه
کرد زعفرانلو کامبوزیا
00319475328460047316
00319475328460047316
No
دانشگاه تربیت مدرس
Hossein
safi Pirloojeh
حسین
صافی پیرلوچه
00319475328460047317
00319475328460047317
No
en
بررسی حقوقی پیوستن ایران به کنوانسیون مونترال در خصوص یکسان کردن برخی مقررات حمل و نقل بین المللی هوایی
Legal Aspects for Iran to Ratify the Montreal Convention for the Unification of Certain Rules for International Carriage by Air
کنوانسیون ورشو مربوط به یکسان کردن برخی از مقررات حمل و نقل هوایی بین المللی در سال 1929 به تصویب رسیده است این کنوانسیون در طول تاریخ هفت مرتبه اصلاح شده است که به همراه اصلاحات انجام شده به سیستم ورشو شناخته شده است. ایران سه سند از اسناد مزبور که شامل کنوانسیون ورشو و دو پروتکل آن (لاهه و گواتمالا) است را تصویب کرده است.
کنوانسیون مونترال تغییرات مهمی در حقوق حمل و نقل هوایی و در اسنادی که تا آن تاریخ وجود داشته ایجاد نموده است. این کنوانسیون بدین منظور تصویب شد تا حقوق مسافران را در پرواز های هوایی تضمین کند. بر اساس قانون اساسی ایران، معاهدات بین المللی بایستی به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و سپس در شورای نگهبان از جهت عدم مغایرت با مقررات شرعی و قانون اساسی مورد تایید قرار گیرد. در این تحقیق بررسی شده است آیا مواد کنوانسیون مونترال با قوانین جمهوری اسلامی ایران مطابقت دارد یا نه و نتیجه گرفته شده است که کنوانسیون مونترال با مقررات اسلام و قوانین جمهوری اسلامی ایران قابل تطبیق است.
According to the Iranian law, the International Conventions should be passed by Iranian Parliament (Majlis) and then confirmed by the Guardian Council for ensuring that they are constitutional and in conformity with Islamic rules.
The Montreal Convention for the Unification of Certain Rules for International Carriage by Air is a significant advance over the Warsaw system. In this article, we discuss whether the new changes made in Montreal Convention are in compliance with the Iranian laws as well as Islamic regulations. Some important issues for developing countries are introduced with a view to determine the legal aspects for Iran to ratify the Montreal Convention.
By examining the Warsaw Convention, that Iran has been acceded to, and the Montreal Convention, we conclude that the new issues of the Montreal Convention are in compliance with Iranian and Islamic rules and regulations.
Keywords: Montreal Convention; Warsaw System; Liability; Bodily Injury; Fifth Jurisdiction
Montreal Convention,Warsaw System,Liability,Bodily Injury,Fifth Jurisdiction
واژگان کلیدی: کنوانسیون ورشو,کنوانسیون مونترال,مسئولیت مطلق,خسارت بدنی,صلاحیت پنجم,گردشگری
1
18
http://eijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-633&slc_lang=en&sid=27
2009/06/62009/07/13
1388/4/22
2011/03/152011/02/11
1389/11/22
mansour
Jabbari
منصور
جباری
00319475328460047311
00319475328460047311
No
Ebrahim
shoarian
tabriz university
ابراهیم
شعاریان
00319475328460047312
00319475328460047312
No
دانشگاه تبریز
en
مطالعه¬ی تطبیقی دیدگاه غزالی و ایگن در رابطه با تخیل و آموزش: فهم اسطوره¬ای و دلالت¬های آن در یادگیری کودکان
A Comparative Analysis of Ghazali and Egan’s Views on Imagination and Education: the Mythic Understanding and Children Learning
"تخیل در درجه¬ی نخست، مانند شیشه تاریک است که مانع از ورود انوار به دل
می¬شود و لیکن چون تربیت گردد، شیشه روشن شده و هادی نور می¬گردد."
«غزالی، مشکاﺓ الانوار:73»
غزالی فیلسوف و مربی ایرانی (505-450 ه.ق.) مؤلف بیش از هفتاد کتاب و رساله در زمینه¬ی فلسفه، تعلیم و تربیت، عرفان، اخلاق، فقه و کلام اسلامی است .وی از میان ابزارهای کسب معرفت (قوای حسی پنجگانه، قوه¬ی تخیل و قو¬ه¬ی عقل)، تخیل را به دلیل داشتن قابلیت¬هایی چون بازخوانی، تجزیه و تحلیل، و ترکیب مسبوقات ( صور، مفاهیم و معانی) و خلق مصادیق بکر و تازه از آنها، در مرتبتی عالی قرار داده است. به دلیل همین نگاه نو و ویژه¬ی غزالی به تخیل (برخلاف فیلسوفان ماقبل و حتی مابعد وی که عقل را برتر و مقدم بر تخیل می¬گماشتند) و تآثیر عمیق و گسترده¬ی تفکر تخیلی وی بر فلسفه¬ی اسلامی آن دوران بوده که بعضی از منتقدان معاصر اظهار داشتند: " اسلام در قرن 12 میلادی کمر به قتل علم بسته بود." این مقاله در دو بخش تنظیم شده که در بخش نخست آن و از دیدگاه غزالی به تبیین جایگاه قوه¬ی تخیل در میان قوای بیرونی (قوای حسی پنجگانه)، قوای درونی (حس مشترک، خیال، حافظه، ذاکره)، و عقل پرداخته شده که تخیل خود جزو قوای درونی بوده و در عین تعامل مستمر و گسترده با دیگر قوای درونی چه در خواب و چه در بیداری، حلقه¬ی اتصال عالم حواس و عالم عقل است. سپس در حین تعریف تخیل، وظایف و درجات آن، و تشریح تقدم و برتری آن بر عقل، به کیفیتِ (1) رابطه¬ی حواس با تخیل و (2) رابطه¬ی تخیل با عقل پرداخته شده است. در بخش بعدی، دلالت¬های عملی این تفکر تخیلی را، در رویکرد تدریس غزالی شناسایی می کنیم. برای تحقق این امر و با توجه به علاقه¬ی مشترک غزالی و ایگن (صاحبنظر برجسته تعلیم و تربیت از کانادا) به تعلیم و تربیت کودکان، از میان پنج نوع فهم نظریه¬ی ایگن، فهم اسطوره¬ای را که متناسب سطح یادگیری کودکان است برگزیدیم و عناصر آن را در آثار غزالی ردیابی کردیم. در بررسی این عناصر بدین نتیجه رسیدیم که علیرغم تفاوت¬هایی چند، غزالی نیز همچون ایگن به عناصر بازی، قصه، استعاره، تصاویر، مفاهیم متضاد دوتایی، ریتم، کلمات موزون، راز و رمز توجه داشته است. در آثار و اندیشه¬های غزالی، اثر مشخصی از عناصر مزاح و شوخ¬طبعی به چشم نمی¬خورد.
“Naive imagination is like a dark glass that prevent the shining lights entering the heart, but when is ripe enough become a clear glass that points those lights.”
(Ghazali, the Niche of Lights, P.73)
Iranian philosopher and educator, Abu Hamid Ghazali (1058-1111 A.D.) is the author of more than seventy books and essays on philosophy, education, mysticism, ethics, jurisprudence and dialectical theology. Throughout his works, one can easily observe that among the tools of acquiring knowledge (i.e., the senses, the imagination, and the intellect), imagination has become subject of special attention due to its capacity in recalling, analyzing, and synthesizing pre-acquired images, concepts and meanings and creating new and noble ones. Because of his unequivocal attention to imagination, instead of intellect, and the great impact imaginative thinking has had on Islamic philosophy of his times, some critics have maintained that “Islam has turned against science in twelfth century.”
This article consists of two parts. The first part deals about Ghazali’s perspective the place of imaginative faculty among the other faculties; the external faculties (i.e. the senses), the internal faculties (i.e. common-sense, imagery, memory, estimation), and the intellect and hence; it is observed that the faculty of imagination itself is a part of the internal faculties and links the external faculties with the intellect as well as comprehensive and continuous interaction with other internal faculties. Upon defining imagination, tasks and types associated with it, its priority and superiority over the intellect, the relationship between (1) the internal senses and the imagination and (2) the imagination and the intellect are addressed. In the second part, the authors follow the practical implications of such imaginative thought in Ghazali’s teaching approach. To do so, and because of the comparative analysis pursued in the article (i.e., comparing Ghazali with contemporary western educational thinker Kieran Egan) about children’s education, we concentrated on the “mythic understanding” that Egan has proposed for these ages and then, contrasted it with Ghazali’s works. The results show that as Egan, but not in such a complete and detailed form, Ghazali considered the elements of play, story, binary opposites, rhyme, rhythm, images, gossip, mystery, and metaphor in his approach. But there are no clear and sufficient evidence for other elements (i.e., joke and humor) in Ghazali’s teaching approach.
Imagination,Children Learning,Mythic Understanding,Abu Hamid Ghazali,Kieran Egan
واژگان کلیدی: غزالی,ایگن,تخیل,یادگیری کودکان,فهم اسطوره¬ای
19
35
http://eijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-5872&slc_lang=en&sid=27
2009/06/62009/07/132009/12/13
1388/9/22
2011/03/152011/02/112011/04/4
1390/1/15
Mahmoud
Mehr Mohammadi
tarbiat modares university
محمود
مهرمحمدی
00319475328460047313
00319475328460047313
Yes
دانشگاه تربیت مدرس
Ali
Hosseini Khah
tarbiat modares university
علی
حسینی خواه
00319475328460047314
00319475328460047314
No
دانشگاه تربیت مدرس
en
شهرهای ایرانی بعد از فروپاشی حکومت ساسانی:مطالعه موردی دارابگرد
Iranian Cities after the Collapse of Sasanian Kingdom: A Case Study of Darabgird
دارابگرد یکی از شهرهای باستانی استان فارس بوده که تاریخ ساخت آن بر طبق اساطیر ایران، به زمان داراب شاه (داریوش اول هخامنشی) باز می گردد. با توجه به اینکه 1.21 % از کل سفال های نمونه برداری شده از سطح محوطه به دوره اشکانی تعلق دارد، می توان پذیرفت که شهر از دوره اشکانی مسکون بوده و تا دوره اسلامی هم وضع به همین منوال بوده است.
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده های نمونه برداری شده از سطح محوطه، بیان کننده این نکته است که شهر دارابگرد در دوره ساسانی، استقراری متمرکز و پرقدرت داشته است؛ بعد از حاکمیت دوره اسلامی و شکست ارتش ایران و به دنبال آن تسخیر ایالت پارس و شهر دارابگرد، تغییراتی در عملکرد و کاربری فضاهای شهر به وجود آمد. به این صورت که عمده استقرار به سمت نیمه شمالی شهر گرایش یافت و به احتمال زیاد از نیمه جنوبی شهر در دوره اسلامی، استفاده چندانی نشده است. در مجموع به نظر می آید که در دوره اسلامی، همان طور که در برخی دیگر از شهرهای اوایل دوره اسلامی نیز مشاهده شده است، شهر به سمت شمال (خارج از باروهای شهر دوره ساسانی) گسترش یافته و باید شواهد این گسترش را در اراضی شمالی باروی شهر جستجو نمود؛ جایی که متأسفانه امروزه اکثر مناطق آن به مزارع کشاورزی مبدل گشته است.
Darabgird is one of the ancient cities in Fars province. According to Iranian mythology, Darab Shah (Dariush, the Great) found the city in the Achaemenid period. But, due to the fact that 1.21% of total ceramics gathered from the city belongs to the Parthian era, we can accept that the city remained in use since Parthian period to the Islamic era.
Data analysis shows that the city had a strong and intensive settlement during Sasanians, After the Arab conquest and the collapse of Pars province, some changes occurred in the function of urban spaces. Accordingly, the main settlement shifted to the north of the city. Apparently, the southern half of the city was abandoned in Islamic era.
Finally, according to some other early Islamic cities, apparently in this period, the main settlement of the city shifted to outside of Sasanian city (in this case, north of the Sasanian fortifications) and we should survey this area to discover available evidences of this period. Unfortunately, this area is presently being used for agricultural purposes.
space,Darabgird,Form,Function,Sasanian Period,Islamic Era
واژگان کلیدی: دارابگرد,فرم,فضا,عملکرد,ساسانی,اسلامی
51
62
http://eijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-886&slc_lang=en&sid=27
2009/06/62009/07/132009/12/132010/04/17
1389/1/28
2011/03/152011/02/112011/04/42010/09/12
1389/6/21
Hassan
Karimian
دانشگاه تهران
حسن
کریمیان
00319475328460047318
00319475328460047318
No
دانشگاه تهران
sasan
seyedein
دانشگاه تربیت مدرس
ساسان
سیدین
00319475328460047320
00319475328460047320
No
دانشگاه تربیت مدرس
en
باستان شناسی پارینه سنگی ایران
Paleolithic Archaeology in Iran
گرچه از شروع مطالعات باستان شناسی پارینه سنگی در ایران نزدیک به یک صده می گذرد، کماکان اطلاعات ناچیزی از این گستره فرهنگی در ایران در دست است. دلایل متعددی برای وضع موجود پیشنهاد گردیده که از مهمترین آنها می توان به فقدان علاقه در نزد بدنه باستان شناسی ایران اشاره نمود. پژوهشهای باستان شناسی پارینه سنگی در ایران را می توان به سه فاز اصلی تقسیم نمود: فاز یک که از ابتدای قرن بیستم و با فعالیتهای دمورگان آغاز گشته و تا 1980 میلادی امتددا می یابد. در این مقطع تمامی مطالعات، کاوشها و بررسی ها توسط هیئت های غیر ایرانی انجام شده است. فاز دوم که شاهد یک فترت بیست ساله در باستان شناسی پارینه سنگی ایران بوده و به جز معدود بررسی ها و یک کاوش، پژوهش دیگری انجام نپذیرفته و نهایتا با ورود به قرن بیست و یکم و آغاز دوباره مطالعات پارینه سنگی فاز سوم شروع می گردد که اینبار نقش باستان شناسان ایرانی در کنار متخصصین غیر ایرانی پر رنگ تر شده است.
Although the Iranian plateau has witnessed Paleolithic researches since the early twenty century, still little is known about the Paleolithic of Iran. There are several reasons for this situation and lack of scholarly enthusiasm on the part of Iranian archaeologists seems to be the most imperative one. Concerning the history of Paleolithic surveys and excavations conducted in Iran, three distinct phases are recognizable. First, from the beginning of the twenty century to the 1980 when numerous field missions were executed in this region all by western institutes, second phase observes a twenty years gap in the Paleolithic studies hence; only few surveys could be performed in this period, and the third phase starts with the reopening of the Iranian fields to the non-Iranian researchers, which led to the survey and excavation of handful of new Paleolithic sites. This article reviews Paleolithic researches conducted in Iran since the beginning of twenty century to the present time.
IRAN,Paleolithic,Zagros,Alborz
ایران,واژگان کلیدی: پارینه سنگی,زاگرس,البرز
63
87
http://eijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-1482&slc_lang=en&sid=27
2009/06/62009/07/132009/12/132010/04/172010/09/21
1389/6/30
2011/03/152011/02/112011/04/42010/09/122011/02/27
1389/12/8
Hamed
vahdati nasab
دانشگاه تربیت مدرس
حامد
وحدتی نسب
00319475328460047321
00319475328460047321
No
دانشگاه تربیت مدرس
en
ارتباط تجاری، فرهنگی سواحل شمالی و جنوبی خلیج فارس در دوره اشکانی و ساسانی: بر اساس مطالعه سفالهای به دست آمده از فصل نخست بررسی و شناسایی جزیره¬ی قشم
Trade and Cultural Contacts between Northern and Southern Persian Gulf during Parthians and Sasanians: A Study Based on Pottery from Qeshm Island
فصل نخست بررسی و شناسایی باستان¬شناختی جزیره¬ی قشم در زمستان 1384 انجام شد که طی این بررسی 9 محوطه مربوط به دوره¬ی اشکانی و ساسانی شناسایی شد.
مطالعه سفالهای سطحی به دست آمده از محوطه¬های اشکانی و ساسانی قشم نشان دهنده ارتباط فرهنگی و تجاری بین این محوطه¬ها با محوطه¬های همزمان در سواحل جنوبی خلیج فارس و دیگر نواحی است. برای مثال گونه¬ی لعاب¬دار اشکانی و ساسانی که از محوطه¬های قشم به دست آمده¬ شباهت زیادی با گونه¬ی لعابدار محوطه¬های خوزستان، سواحل شمالی و جنوبی خلیج فارس از جمله اددور، کوش و ملیحا در امارات، سوهار در عمان، فیلکه در کویت و قلات در بحرین دارند.
سفال منقوش دوره¬ی اشکانی نیز شباهتهای نزدیکی با سفال منقوش یک رنگ و دو رنگ جنوب شرق ایران، سواحل عمان و جنوب خلیج فارس به خصوص اددور، ملیحا و تل ابراک دارد.
گونه شاخص دیگر، سفال معروف به قرمز صیقلی هندی (Indian Red Polish Ware) است که استفاده از آنها از اواسط دوره اشکانی تا سده¬های اولیه اسلام در سواحل شمالی و جنوبی خلیج فارس رایج شد. این گونه به طور گسترده در منطقه¬ای در هند (گجرات) و سند تولید شده و به مناطق مختلف سواحل خلیج فارس صادر می¬شده است.
سفال سیاه و خشن با نوارهای برجسته¬ی تزئینی به دست آمده از محوطه¬های قشم مشابه به سفالهای سیاه و خشن حوزه جنوبی خلیج فارس است که از محوطه¬هایی همچون اددور، جزایر ابوظبی در امارات متحده عربی نیز گزارش شده است.
سفال ساده و معمولی اشکانی و ساسانی محوطه¬های قشم نیز شباهتهایی با سفالهای شناخته شده این دوران در سواحل شمالی و جنوبی خلیج فارس دارد.
The first season of survey at Qeshm, carried out during the winter of 2006, resulted in the identification of nine sites from the Parthian and Sasanian periods.
The surface pottery from these sites suggests their trade and cultural relations with contemporary sites in the southern Persian Gulf and other areas. For instance, the Parthian and Sasanian glazed types in Qeshm Island are closely related materials found from Khuzestan as well as northern and southern coasts of the Persian Gulf, including ed-Dur, Suhar, Kush, Failaka and Qalat Bahrain.
Parthian painted ware reveals close similarities to monochrome and bichrome painted pottery of southeastern Iran, Oman coasts and the southern Persian Gulf, specifically ed-Dur, Suhar, Kush and Tel-i-Abrak.
The so-called Indian Red Polished Ware is the other diagnostic type widespread in the northern and southern coasts of the Persian Gulf from the middle Parthian up to the early Islamic period. The material was being widely produced in the Indian region (Gujarat) and Indus, and exported to different places around the Persian Gulf.
The Coarse Black Ware (ceramic noir epaise) with decorative raised bands recorded in Qeshm compares with coarse-black material from the southern Persian Gulf, also occurring at sites such as ed-Dur and Abu Dhabi Islands.
Plain, common Parthian and Sasanian pottery from Qeshm shows parallels with known materials of this period in the northern and southern Persian Gulf.
Parthian,Sasanian,Persian Gulf,Trade,Pottery,Qeshm
اشکانی,ساسانی,واژگان کلیدی: تجارت,سفال,خلیج¬فارس,قشم
89
115
http://eijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-8486&slc_lang=en&sid=27
2009/06/62009/07/132009/12/132010/04/172010/09/212011/09/3
1390/6/12
2011/03/152011/02/112011/04/42010/09/122011/02/272011/08/16
1390/5/25
Alireza
Hojabri Nobari
tarbiat modares university
علیرضا
هژبری نوبری
00319475328460047322
00319475328460047322
No
دانشگاه تربیت مدرس
Alireza
Khorsowzadeh
tarbiat modares university
علیرضا
خسروزاده
00319475328460047323
00319475328460047323
No
دانشگاه تربیت مدرس
seyed mehdi
Mousavi
tarbiat modares university
سید مهدی
موسوی
00319475328460047324
00319475328460047324
No
دانشگاه تربیت مدرس
Hamed
vahdatinasab
tarbiat modares university
حامد
وحدتی نسب
00319475328460047325
00319475328460047325
No
دانشگاه تربیت مدرس
en
محدودیت های بلوغ و یادگیری زبان دوم توسط زبان آموزان ایرانی
Maturational Constrains and Second Language Acquisition by Iranian Second Language Learners
بلوغ، همواره بر یادگیری زبان دوم تاثیر دارد. عده¬ای از زبان شناسان کاربردی و روانشناسان معتقدند که پس از سن بلوغ که اتفاق آرا بر آن است که در سن 13 سالگی رخ می دهد یادگیری زبان دوم توسط زبان آموزان همانند یادگیری زبان اول نمی باشد. همچنین پیشینه مطالعاتی نشان می دهد که یادگیری تلفظ بیش از دیگر مهارتهای زبان تحت تاثیر محدودیتهای سنی قرار می گیرد. با این وجود هنوز کسی به صورت جدی ارتباط بین محیط یادگیری و یادگیری گویش وران بومی را مطالعه نکرده است. این مطالعه به بررسی یادگیری زبان توسط زبان آموزان ایرانی که یادگیری زبان را قبل از سن بلوغ آغاز نموده¬اند و همچنین یادگیری زبان دوم توسط کسانی که زبان دوم را در یک کشور انگلیسی زبان فرا گرفته اند ، می پردازد. برای انجام این کار 120 نفر متشکل از چهار گروه 30 نفری انتخاب شده اند . گروه اول انگلیسی آموزانی میباشند که زبان دوم را قبل از سن بلوغ در ایران فرا گرفته اند. گروه دوم انگلیسی آموزانی می باشند که زبان دوم را پس از سن بلوغ در ایران فرا گرفته اند. گروه سوم و چهارم کسانی می باشند انگلیسی را در یک کشور انگلیسی زبان به ترتیب بعد و قبل از سن بلوغ فرا گرفته اند.
داده های این تحقیق بوسیله یک آزمون مهارت گفتاری جمع آوری شده است. سپس تلفظ گویش وران توسط انگلیسی زبانان بومی ارزیابی شده است. از آزمون تحلیل واریانس جهت تحلیل داده ها استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که بین نمره تلفظ چهار گروه تفاوت معنا دار وجود دارد. نتایج آزمون تعقیبی نشان میدهد که هر چهارگروه با هم تفاوت دارند به این معنا که زبان آموزانی که قبل از سن بلوغ زبان انگلیسی را در یک کشور انگلیسی زبان آموخته اند عملکرد بهتری نسبت به کسانی که قبل از سن بلوغ زبان را در ایران فرا گرفته اند، دارند. نتایج همچنین نشان داده است که فراگیرانی که قبل از سن بلوغ انگلیسی را فرا گرفته اند عملکرد بهتری نسبت به آنهایی که پس از سن بلوغ شروع کرده اند داشته اند. لذا نتیجه گیری می شود که عوامل مربوط به بلوغ و محیط یادگیری در یادگیری تلفظ توسط زبان آموزان ایرانی دخیل می باشند. چنانکه یادگیری تلفظ به طور بسیار صحیح و همانند یادگیری زبان اول مد نظر می باشد آموزش زبان در سنین پایین توصیه می شود.
Second-language (L2) acquisition is generally thought to be constrained by maturational factors that circumscribe a critical period for native-like attainment. Consistent with the maturational view are age effects among learners who begin L2 acquisition prior to, but not after, closure of the putative critical period. Some studies indicate that native-like acquisition of a second language by learners after critical period rarely happens. Some subsequent studies do not support the critical period account of L2 acquisition constraints, however. Accordingly, this study was undertaken to investigate the impacts of maturational constraints on native-like attainment of second language accent, pronunciation, and intonation by Iranians who spent some years in English-speaking countries. The performance of 120 Iranian late and early arrivals was evaluated using a 6 point semantic differential scale. Descriptive and inferential statistics (independent sample t-test and ANOVA) were run (p≤ .05) to analyze the data. In keeping with other researchers, the results of the study indicate that L2 native-like attainment is constrained by the age of language learners. The results also indicate that late language learners who lived in an English-speaking country acquired near native-like proficiency whereas the late language learners who lived just in Iran were not able to acquire near native-like pronunciation. We also found modest evidence of native-like attainment among late learners.
Second-Language Acquisition,Maturation,Age Effects,Critical Period,Native-like
واژگان کلیدی: فراگیری زبان دوم,عوامل رشدی,بلوغ,زبان آموزان ایرانی
117
132
http://eijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-653&slc_lang=en&sid=27
2009/06/62009/07/132009/12/132010/04/172010/09/212011/09/32010/11/21
1389/8/30
2011/03/152011/02/112011/04/42010/09/122011/02/272011/08/162011/05/1
1390/2/11
Goudarz
Alibakhshi
tarbiat modares university
گودرز
علی بخشی
00319475328460047326
00319475328460047326
No
دانشگاه تربیت مدرس
ali
kazemi
tarbiat modares university
علی
کاظمی
00319475328460047327
00319475328460047327
No
دانشگاه تربیت مدرس
en
مفهوم سازی شناسه خواهی یکپارچه با استفاده از استراتژی
تئوری مفهوم سازی بنیادی (مورد مطالعه صنعت خودروسازی ایران)
Conceptualization of Integrated Brand Engagement (IBE) Grounded Theory Strategy: A Case Study of Iran Automobile Industry
هدف از مقاله حاضر ارائه مدل شناسه خواهی یکپارچه با رویکرد جهانی شدن بازار با استفاده از رویکرد تئوری مفهوم سازی بنیادی می باشد که در این تحقیق صنعت خودرو ایران به عنوان مورد انتخاب شده است.
هدف اصلی تحقیق حاضر ارائه و تدوین یک سیمایه منسجم و یکپارچه از شناسه خواهی بعنوان پارادایم سوم و نقشه راه در دهه جدید می باشد. که با در نظر گرفتن نقش استراتژیک موضوع تحقیق در بقاء شرکت ها با شناخت شناسه و مولفه های شناسه خواهی یکپارچه و متعقبآ مفهوم سازی آن صاحبان صنایع خودروسازی قادر خواهند بود پیش بینی و تصمیم گیری بهتری را اتخاذ نمایند. در روش تحقیق حاضر به جای تمرکز بر رویکرد قیاسی از رویکرد استقرایی در تئوری سازی بهره می گیرد. اصل اساسی در این روش حرکت از سمت داده به سمت تئوری است. بر این اساس ضمن مرور کلی بر فرایند روش که سعی شده مفاهیم و مبانی نظری اصلی این روش تحقیق بیان شود، نتایج حاصل از بکارگیری این نوع روش تحقیق مبتنی بر تحقیق در حوزه مطالعات شناسه (برند) بررسی شده است که نهایتا ماهیت شناسه خواهی یکپارچه و فرایند شکل گیری آن شناسایی شده و جایگاه هر یک از عناصر تشکیل دهنده الگوی شناسه خواهی در صنعت خودرو ایران در قالب مدلی ارائه شده است که در مدل استخراج شده استراتژی بازاریابی یکپارچه (شرایط شرطی)، ارزش ویژه عهد مشتریان (عملکرد و تعامل) و شناسه خواهی (برآمد) می باشند.
The purpose of this study is to conceptualize the Integrated Brand Engagement (IBE) with inductive approach based on data collected through interviews at Iran Khodro, Saipa, Bahman Group, Kerman Motor and Pars Khodro (during 2008-2010). The interviewees are Iranian automobile brand experts. Applying the grounded theory (GT), we could theorize the process in shaping IBE with the aim of proposing an integrated picture of brand engagement as a third paradigm. Bearing in mind the strategic role of the proposed topic in companies’ survival, we got into introducing brand for recognizing the engagement factors and then created the integrated brand engagement which let automobile industries’ owners foresee and determine better. In this theory, "Brand Equity" is the central phenomenon whereas “Integrated Marketing Communication (IMC) " is the causal condition. The central phenomenon is expressed in a set of actions and interactions, which is referred as “Customer Engagement". On the other hand, the Integrated Brand Communication (IBC) (as context conditions) and Shareholders Engagement elements (as intervening conditions) stabilize and expand the concept of engagement in the proposed model. The main consequence of this phenomenon is “Brand Engagement” leading to increase the long-term loyalty of customers, staffs and shareholders. These conditions lead all people who directly and/or indirectly involve with brand to advocate the brand because they have sense of belongingness and engagement to the brand even if they do not buy that product.
Brand,Brand Engagement,Grounded Theory,open coding,axial coding,Selective Coding
واژگان کلیدی: شناسه (برند),شناسه خواهی,تئوری مفهوم سازی بنیادی داده,کدگذاری باز,محوری و انتخابی
133
150
http://eijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-858&slc_lang=en&sid=27
2009/06/62009/07/132009/12/132010/04/172010/09/212011/09/32010/11/212011/01/10
1389/10/20
2011/03/152011/02/112011/04/42010/09/122011/02/272011/08/162011/05/12011/06/12
1390/3/22
vahab
khalili shojaei
دانشگاه تربیت مدرس
وهاب
خلیلی شجاعی
00319475328460047328
00319475328460047328
No
دانشگاه تربیت مدرس
sayed Hamid
khodadad hoseinie
tarbiat modares university
سید حمید
خدادادحسینی
00319475328460047329
00319475328460047329
No
دانشگاه تربیت مدرس
Parviz
ahmadi
tarbiat modares university
پرویز
احمدی
00319475328460047330
00319475328460047330
No
دانشگاه تربیت مدرس