en
jalali
1396
6
1
gregorian
2017
9
1
24
3
online
1
fulltext
other
عصر آهن 3 حوضۀ دریاچه ارومیه در پرتو مطالعات جدید
The Iron Age III of Urmia Lake Basin in the Light of New Research
در مطالعات اخیر باستان شناسی در حوضه دریاچه ارومیه، قلعه باری در غرب دریاچه شناسایی شد. این قلعه بر فراز ارتفاعات صعبالعبور قرار گرفته و بقایای آن شامل دیوارهای مرتفع با چندین متر ضخامت و تاسیسات وابسته، وسعت محوطه، ساختارمستحکم، ضخامت و طول برج و بارو و دیگر ویژگیهای قلعه نشان میدهد که در زمان آبادانی از اهمیت سوق الجیشی و استراتژیک خاصی برخوردار بوده و مردمان زیادی را در خود جای داده است. علاوه بر این بقایای معماری حصار خارجی و بنا های داخلی و و استحفاظی آن هنوز قابل شناسایی و پیگردی است. وجود قلعه زنبیل و قلعه اسماعیل آقا در نزدیکی باری دلیل خوبی بر حضور بهنسبت گسترده اورارتوها در منطقه دارد. مطالعه قطعات سفالی و شیوه معماری نشان میدهد که این محوطه به نیمه اول قرن هفتم پم تعلق دارد و این مصادف با زمانی است که اورارتوها ضعیف شده و ماناها در منطقه قدرت میگیرند و بر قلمرو خود میافزایند و تاسیساتی در منطقه ایجاد میکنند.
Bari Castle is located on the western side of Urmia Lake. The castle enclosed with stony walls measuring several meters high, encompasses a widespread area. It was used in the first millennium BC considering the castle’s architectural features and potsherd remains found on its surface. For almost 150 years, from the middle of the 9th century to the end of the 8th century, the Urartian areas in Iran did not witness any attack from Assyrians. It was only during the reign of Sargon II, clashes erupted between Urartu and Assyria. The reason was that Urartu interfered more and more in the affairs of the kingdom of Mannea, which Assyria considered a tributary. The first half of the 7th century is when Mannaean seized the power in that area. It was the time which saw the expansion of Mannean more than ever, especially its dominance on the Urmia plain, hence; the Bari castle was of the Mannaean Empire.
Bari Fortress, Iron III, Triangle Ware, Urmia Lake, Mannaean
باری, عصر آهن 3, سفال مثلثی, حوضه دریاچه ارومیه
1
13
http://eijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A--23488-7&slc_lang=en&sid=27
2018/09/23
1397/7/1
2018/09/23
1397/7/1
Ali
Binandeh
Faculty of Art, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
بیننده
بوعلی سینا
Alibinandeh@gmail.com
00319475328460093200
00319475328460093200
Yes
دانشکدۀ هنر، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
Behruz
Khanmohamadi
Center for Archaeological Research CHO West Azerbaidjan, Urmia, Iran
خانمحمدی
ازمان میراث فرهنگی و گردشگری
Khanmohamadi@gmail.com
00319475328460093201
00319475328460093201
No
سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، ارومیه، ایران
Kumars
Hajimohamadi
Center for Archaeological Research CHO West Azerbaidjan, Urmia, Iran
حاجمحمدی
سازمان میراث فرهنگی و گردشگری
Hajimohamadi@yahoo.com
00319475328460093202
00319475328460093202
No
سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، ارومیه، ایران
other
استقرارهای انسانی و نقش عوامل طبیعی؛ مطالعه موردی زمین لغزش تپه مهرعلی فارس
Human Settlements and the Role of Natural Disasters: A Case Study of Landslide at Tepe Mehr Ali
حوادث و بلایای طبیعی همواره تأثیرات مخربی بر سکونتگاههای انسانی وارد آورده و با تخریب ساختمانها و زیرساختها، عوارض اقتصادی و اجتماعی بیشماری بر جوامع انسانی تحمیل میکنند. از جمله این پدیدههای مخرب که از دیرباز فعالیتهای بشری را تحت تأثیر قرار داده، پدیده زمینلغزش است که در نقاط زیادی از کره زمین خصوصاَ کشورهای کوهستانی مانند ایران خسارتهای وسیعی به جوامع انسانی، مراتع و جنگلها، خطوط ارتباطی، بناهای تاریخی و ... وارد کرده است. امروزه اطلاعات زیادی در مورد علت وقوع و آثار ریختشناسی برخی از نمونههای بارز این پدیده در دست است. مطالعات مربوط به این لغزشها بیشتر در پی توصیف ابعاد، آثار ریختشناسی و عوامل مؤثر در رویداد آنها بوده است. کمتر کسی به تأثیر مخرب آنها بر استقرارهای انسانی تأکید کرده و تاکنون ویژگیها، مشخصات، عوامل رخداد و مخاطرات این پدیده که در لایههای باستانی یک استقرار انسانی به وقوع پیوسته باشد، مورد مطالعه قرار نگرفته است. پژوهش حاضر با تلفیق دادههای باستانشناختی حاصل از دو فصل حفاری نجاتبخشی تپه مهرعلی فارس واقع در استان فارس و مطالعات میانرشتهای مرتبط، به بررسی پدیدهای نادر از یک زمینلغزش باستانی میپردازد. نتایج حاصل از حفاریهای باستانشناسی، شواهد زمینشناسی و نیز ریختشناسی تپه گویای وقوع تغییراتی در لایههای باستانی است. دامنه جنوبی تپه که با شیب تندی (درحدود 35 درجه) به رودخانه بالنگان میرسد، نشانگر رویداد یک زمینلغزش باستانی است که منجر به ترک استقرار در دورهای از دورههای استقراری موجود در تپه شده است.
Natural events and disasters always have a devastating impact on human settlements and incur economic and social effects on societies by destroying buildings and infrastructures. One of these destructive phenomenons is landslide that could damage communities, meadows and forests, communication lines, and monuments extensively in many parts of the globe, especially in mountainous countries such as Iran. Some information is currently available about the morphological cause and effects of some apparent cases. However, the destructive effects of this phenomenon on ancient settlements have not adequately been mentioned. This study examines an ancient landslide by combining data from two seasons of archaeological excavations of Tepe Mehr Ali, located in Fars province, and related interdisciplinary studies. The results of the excavations, geological evidence and morphology of the site indicate that the southern slope of the mound (about 35 degrees) to Balangan River, represent a landslide event leading to the abandonment of this site for some time during settlement periods.
Landslides, Tepe Mehr Ali, Balangan River, Ancient Layer, Trench, Geo-Archeology
زمین لغزش, مهرعلی, بالنگان
14
29
http://eijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A--23488-8&slc_lang=en&sid=27
2018/09/232018/09/23
1397/7/1
2018/09/232018/09/23
1397/7/1
Mahmood
Heydarian
Faculty of Humanities, Shahrekord University, Shahrekord ,Iran
حیدریان
دانشگاه شهرکرد
heydarianm@yahoo.com
00319475328460093203
00319475328460093203
Yes
دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، ایران
Majid
Sarikhani
Faculty of Humanities, Shahrekord University, Shahrekord, Iran
ساریخانی
شهرکرد
Sarikhani@yahoo.com
00319475328460093204
00319475328460093204
No
دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، ایران
Alireza
Sardari Zarchi
Department of Archaeology, Iranian Archaeological Research Center, Tehran, Iran
سرداری زارچی
پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری
sardary@yahoo.com
00319475328460093205
00319475328460093205
No
پژوهشکدۀ باستانشناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، تهران، ایران
Yaser
Mrdani
Technical and Mechanical Laboratory of Alborz Province Soil, Ministry of Road and Urban Development
مردانی
وزارت راه و شهرسازی
Mrdani@yahoo.com
00319475328460093206
00319475328460093206
No
کارشناس ژئوتکنیک شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان البرز، وزارت راه و شهرسازی
Mohsen
Mardani
Technical and Mechanical Laboratory of Alborz Province Soil, Ministry of Road and Urban Development
مردانی
وزارت راه و شهرسازی
Mrdani1@yahoo.com
00319475328460093207
00319475328460093207
No
کارشناس ژئوتکنیک شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان البرز، وزارت راه و شهرسازی
other
همسانانگاری کوروش کبیر با ذوالقرنین
(تفسیر آیات ۸۲ -۹۷ سوره الکهف در قرآن مجید)
Cyrus the Great Parallelism with Zolqarnein
(Interpretation of Verses 82 - 97 of Surah al-Kahf in Holy Quran)
یهودیان مدینه از پیامبر اسلام درباره شخصی به نام ذوالقرنین پرسیدند. متعاقب این پرسش، در سوره کهف آیات ۸۲ تا ۹۷ درباره این شخص که پادشاهی مؤمن به خدا و روز قیامت بود، توضیحات کلی داده شد. طبق این آیات، خداوند با امکاناتی که در اختیار ذوالقرنین قرار داد؛ توانست بر دشمنانش پیروز شود و عدالت را در قلمرو حکومتی خود جاری سازد. در این سوره هیچ اشارهای به مکان، زمان و نام این شخصیت نشده و ذوالقرنین که لقب وی است؛ در اسفار یهود به شکل قارنائیم آمده است. مسائل مجهول فوق باعث شده است تا مفسرین قرآن و اسلامشناسان افراد مختلفی را به عنوان ذوالقرنین معرفی کنند. در بین این افراد، نام کوروش، پادشاه هخامنشی و اسکندر مقدونی پادشاه یونان بیش از دیگران به چشم میخورد. این پژوهش قصد دارد تا به منظور مشخص ساختن شخصیت ذوالقرنین از روش رهیافت تاریخی استفاده کند. در این روش اسناد مهم و دست اول مذهبی و تاریخی مانند قرآن کریم، تورات، منشور کوروش، نوشتههای مورخان عصر کلاسیک یونان و ... همراه با شواهد باستانشناختی در راستای یکدیگر مورد مطالعه و تطبیق قرار گرفتند. براساس نتایج پژوهشهای صورت گرفته، ذوالقرنین، کوروش کبیر پادشاه هخامنشی بوده است.
Jews of Medina once asked Prophet Muhammad about a man named Zolqarnein. Verses 82 to 97 of Surah al-Kahf, the 18th chapter of the holy Qur’an, give description about this king who believed in God and the Day of Judgment. According to these Verses, God provided opportunities for Zolqarnein to be victorious over his enemies and bring justice to the territory under his jurisdiction. These Verses do not mention the place, time, or his name, and Zolqarnein that is his title has been referred as Qarnayeem in Jewish Pentateuch.These uncertain issues have caused many commentators of the Qur'an and Islamic scholars to introduce different individuals as Zolqarnein. Among these, Cyrus, the Achaemenid king and Alexander, the Macedonian king, could be seen more than others. This study aims to determine the character of Zolqarnein, by taking the historical approach. For that matter, religious and historical documents such as the Quran, Torah, Cyrus Charter, and writings of classical Greek historians were studied and corroborated with archaeological evidences. Based on the results of preceding studies, Zolqarnein is found to be Achaemenid king, Cyrus the Great.
Zolqarnein, Quran, Torah, Cyrus the Great Alexander the Great
ذوالقرنین, سوره کهف, تورات, کوروش کبیر, اسکندر مقدونی
30
48
http://eijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A--23488-9&slc_lang=en&sid=27
2018/09/232018/09/232018/09/23
1397/7/1
2018/09/232018/09/232018/09/23
1397/7/1
Imaan
Khosravi
Faculty of Art and Architecture, University of Mazandaran, Mazandaran, Iran
خسروی
دانشگاه مازندران
Khosravi@yahoo.com
00319475328460093210
00319475328460093210
No
دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران
Reza
Mehrafarin
Faculty of Art and Architecture, University of Mazandaran, Mazandaran, Iran
مهرآفرین
دانشگاه مازندران
reza.mehrafarin@gmail.com
00319475328460093211
00319475328460093211
Yes
دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران
other
بررسی نقوش جانوران مقدس در هنر فلزکاری ساسانی در مازندران
Study of Sacred Animals’ Bas-relief in Sassanid Metal Works Art in Mazandaran
یکی از درخشانترین دورههای تاریخ فرهنگ و تمدن ایران از نظر ترویج هنرهای گوناگون، دوره ساسانی است. پس از بررسی و تحقیق دربارۀ کلیه آثار تهیهشده در دوره ساسانی یک وجه مشترک در همه آنها، نظرها را به خود جلب میکند و آن تشابه و هماهنگی نقوش تزیینی در همۀ این آثار بهویژه نقوشبرجسته، ظروف فلزی، پارچهها و مهرها است. هدف از این پژوهش، بررسی نقوش جانوران مقدس روی آثار فلزی مکشوفه از مازندران در دوره ساسانی، در پاسخ به سؤال چیستی ارتباط نقوش جانوران مقدس در هنر عصر ساسانی با نقوش خلقشده روی آثار فلزی مکشوفه از مازندران در دوره ساسانی بوده است. نتایج حاصل از این پژوهش که بر اساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی و بر اساس ماهیت از نوع تحقیقات تاریخی به شمار می رود آشکارا نشان میدهد که در غالب مفاهیم و بازنماییها در آثار تولید شده در جای جای این تمدن یک هدف مشترک دنبال می شود و آن مبارزه در مقابل نیروهای شیطانی و اهریمنی است. نقوش و نشانهای نمادین و اساطیری جانوران مقدس به کار رفته در ایران را می توان در ارتباطی تنگاتنگ با اعتقاد و مذهب آن روزگار دانست که تعدادی از آنها همانند گراز و شیر در کالبد خدایان و ایزدان تجلی یافتهاند.
The Sassanid era is one of the most brilliant in the Iranian civilization in terms of various arts development. The coastal areas of the Caspian Sea, especially Mazandaran, has long been the site of artistic manifestation with countless examples of art works kept in different museums inside and outside the country. The Sassanid art particularly depict life and glory of the kings. With a deep insight into the works, one can easily find the use of a vast array of birds, animals, plants, gods and mythological beings in symbolic ways. After reviewing and researching all the works created in the Sassanid period, a common feature attracts opinions, and that is the similarity and harmony of decorative motifs in all of these works, especially bas-reliefs, metal wares, fabrics and seals. The purpose of this research is to investigate the images of sacred animals on the Mazandaran artifacts of the Sassanid period, in response to the question of what is the relationship between the designs of sacred animals and the motifs on discovered metal works of Mazandaran. The results of this study clearly show that in most of the concepts and representations in the works produced in every part of this civilization, a common goal was pursued, and it is a struggle against evil forces. The symbolic emblems of sacred animals in Iran can be found in close connection with the beliefs and religions of that era, some of which are manifested in the form of boar and lion in the body of gods and goddesses.
Sassanid, Mazandaran, Metal Art Works, Sacred Animals’ Bas-reliefs, Metal Plates
ساسانی, مازندران, هنر فلزکاری, نقوش جانوران مقدس, ظروف فلزی
49
66
http://eijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A--23488-10&slc_lang=en&sid=27
2018/09/232018/09/232018/09/232018/09/23
1397/7/1
2018/09/232018/09/232018/09/232018/09/23
1397/7/1
Ali
Mahmodi Alami
epartment of History, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
محمودی عالمی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد، اصفهان، ایران
Alami@yahoo.com
00319475328460093215
00319475328460093215
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد، اصفهان، ایران
Moahammad karim
Yousef Jamali2
epartment of History, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
یوسفجمالی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد، اصفهان، ایران
Yousef_jamali2000@yahoo.com
00319475328460093216
00319475328460093216
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد، اصفهان، ایران
Naser
Jadidi
epartment of History, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
جدیدی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد، اصفهان، ایران
Jadidi@yahoo.com
00319475328460093217
00319475328460093217
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد، اصفهان، ایران
other
کودکان در سنگنگارههای ساسانی
Representation of Children in Sasanian Rock Reliefs
کودکان همواره بخشی از هر جامعه انسانی بوده و هستند؛ با این حال پیگیری، مستندسازی و تحلیل جایگاه آنان در جوامع باستانی بر اساس مدارک باستانشناختی بسیار دشوار است. شواهد باستانشناختی ملموس مرتبط با کودکان را غالباً در سه دسته شواهد تدفینی، اشیاء و فضاهای مرتبط یا بازی و فعالیت کودکان و شواهد شمایلنگارانه یا تصویری دستهبندی میکنند. در این نوشتار نقش کودکان در سنگنگارههای ساسانی مورد بررسی قرار گرفته است. سنگنگارههای ساسانی تاکنون از جنبههای گوناگونی مورد پژوهش و بررسی قرا گرفتهاند اما به نظر میرسد مسئلۀ کودکانی که در این نگارهها نقش شدهاند، کمتر موضوع پژوهشی منسجم و مستقل بوده است. از سوی دیگر فقدان اطلاعات مفصل و منسجم در در منابع نوشتاری دربارۀ قلمرو و جایگاه اجتماعی کودک و کودکی در جامعه ساسانی بسیاری از پرسشها را بدون پاسخ میگذارد. در این نوشتار سنگنگارهایی که بر آنها نقشی از کودکان نشان داده شده است معرفی شده و با رویکردی توصیفی-تحلیلی و با بهرهمندی از اطلاعات تاریخی هویت و انگیزه نمایش کودک در هر سنگنگاره بررسی شده است. چنین به نظر میرسد کودکانی که در صحنههای دیهیمبخشی اردشیر اول در فیروزآباد، شاپور اول در نقش رجب، و نرسه در نقش رستم نقش شدهاند کودکان خاندان سلطنتی با رتبه و جایگاهی در نظام شاهی باشند. کودکان نقش شده در دو سنگنگاره شاپور اول در تنگ چوگان فرشتگانی هستند که به تأثیر از هنر غربی و بنا به دلایل تبلیغاتی در این نگارهها نقش شدهاند. کودک دربند منقوش در سنگنگاره بهرام دوم/شاپور دوم در تنگ چوگان با توجه به گزارشهای تاریخی بهاحتمال پسر دشمن شکست خوردهای است که پیروزی بر او موضوع اصلی نقش است.
Archaeology of children and childhood is rather a new field of study within archaeology and anthropology. However, it is very difficult to trace the presence of children in archaeological material. Their manifestation is mainly limited to mortuary, artefacts or objects considered to be toys or built environment that too may have been either in connection with specific items used by or were in relation to children or iconographic evidence from past. The present study tries to examine depictions of children in Sasanian rock reliefs which have long been the subject of extensive research, nevertheless it seems such depiction on art objects was not a matter of attraction by itself. On the other hand, lack of coherent literary evidence about social status, roles and realm of children and childhood in the Sasanian society leave many questions unanswered. Hence, despite a large number of researches in the field of Sasanian history and archaeology, one cannot postulate a coherent research background specific to the aforementioned subject. Children are displayed in a number of Sasanian rock reliefs which are introduced and presented in chronological order. Identity of these children and purpose of their depiction is discussed based on available works. Although, the historical identity of these children may never be certainly established, but those shown in investiture and parade reliefs of Ardashir I, Shapur I and Narseh at Firuzabad, Naqsh-e Rajab and Naqsh-e Rustam are certainly the children of high status or having royal lineage. In two of Shapur I reliefs, a putto is depicted and a probably captive child –enemy’s son- are seen in Bahram II/Shapur II relief in Tang-e Chowgan.
Sasanian, Rock Reliefs, Children
ساسانی, سنگنگاره, کودکان
67
80
http://eijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A--23488-11&slc_lang=en&sid=27
2018/09/232018/09/232018/09/232018/09/232018/09/23
1397/7/1
2018/09/232018/09/232018/09/232018/09/232018/09/23
1397/7/1
Negin
Miri
Faculty of Humanities, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
میری
شهید بهشتی
n_miri@sbu.ac.ir
00319475328460093221
00319475328460093221
Yes
دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
other
پژوهشی دربارۀ آثار معماری نویافته فردغان فراهان
(آتشکدۀ ساسانی یا قلعۀ دوره اسلامی)
A Research on Newly Discovered Architectural Remains of Fardaghan in Farahan
(A Sassanian Fire Temple or an Islamic Castle)
در اوایل قرن 21 در حین خاکبرداری در یکی از روستاهای فراهان، بقایایی از یک بنای مهم شامل بخشی از یک ستون بزرگ آجری و چند دیوار کشف شد. تا یک دهه با وجود ثبت ملی، مطالعهای علمی و همه جانبه دربارۀ این آثار صورت نگرفت تا اینکه نگارندگان در طی انجام پروژه بررسی باستانشناختی دشت فراهان، متوجه آن شدند. در این جهت با در نظر گرفتن دو هدف عمده یعنی گاهنگاری آثار کشف شده و شناسایی هویت واقعی آنها، در ابتدا به بررسی باستانشناختی جامع منطقه فردغان و نمونهبرداری از مناطق مختلف آن پرداخته شد و سپس اقدام به مقایسه گونهشناختی دادههای فرهنگی شد. در مرحله بعد با استفاده از روش رهیافت تاریخی به جستوجوی شواهد تاریخی در منابع مکتوب جهت مشخص شدن هویت این مکان پرداخته شد. نتایج حاکی از آن است که بنای فعلی متعلق به دوران ساسانی بوده که در دوره اسلامی نیز با تغیر کاربری مورد استفاده قرار گرفته است. این بنا به احتمال فراوان آتشکدۀ معروفی است که در منابع مکتوبی چون مختصر البلدان ابن یعقوبی به آن با عنوان آتشکده فردغان اشاره شده که در قرون اولیه اسلامی تخریب و پس از آن، تبدیل به قلعهای مستحکم شده است.
In the early 21st century, during an excavating of a village on Farahan plain, some remains of an important monument including part of a large brick column and several walls were discovered. For a decade, despite national registration, no scientific and comprehensive study was performed on these remains until the time when the remains captured the attention of the authors of this paper during their archaeological study of the Farahan plain. Therefore, considering two main objectives, the chronology of the discovered pieces and determining their real identity, initially, a comprehensive archaeological survey was carried out on the Fardaghan region and samples were collected from different areas of this plain; afterwards, the cultural data were typologically compared. At the next stage, historical evidence was sought in written sources using a historical approach in order to determine the identity of the site. The results indicate that the current building belonged to the Sassanid period that has been also used during the Islamic era after a functional change. It is highly probable that this building is the one mentioned in some written sources such as Ibn Yaghoubi’s Mokhtaser Alboldan. In early Islamic centuries, this fire temple was changed into a fortified castle.
Farahan Plain, Archaeological Survey, Fardaghan, Sassanian Fire Temple, Islamic Castle
دشت فراهان, بررسی باستانشناختی, فردغان, آتشکده ساسانی, قلعه اسلامی
81
102
http://eijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A--23488-12&slc_lang=en&sid=27
2018/09/232018/09/232018/09/232018/09/232018/09/232018/09/23
1397/7/1
2018/09/232018/09/232018/09/232018/09/232018/09/232018/09/23
1397/7/1
Javad
Alaei Moghadam
University of Mazandaran; Instructor at Archeology, Faculty Art and Architecture University of Zabol, Sistan and Balouchestan, Iran
علایی مقدم
دانشگاه مازندران
javadalaye@yahoo.com
00319475328460093222
00319475328460093222
Yes
دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه مازندران، مربی باستانشناسی دانشگاه زابل، سیستان و بلوچستان، ایران
Seyyed Rassol
Mousavi Haji
Faculty of Art and Architecture, University of Mazandaran, Mazandaran, Iran
موسوی حاجی
انشگاه مازندران
MousaviHaji@yahoo.com
00319475328460093223
00319475328460093223
No
دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه مازندران