@article{ author = {Binandeh, Ali}, title = {A New Archaeological Research in Northwestern Iran: Prehistoric Settlements of Little Zab River Basin}, abstract ={The little Zab River in northwestern Iran rises from the mountains Piranshehr and flows from the northwest to the southeast direction to join Iraq from Alan passage. The River basin contains a large number of ancient settlements, and its lower area that is close to the Zab River has been the most interesting place for people in the Neolithic Age. An increasing population during Chalcolithic Age led to the dispersion of settlements. These sites are located in the north of this basin, in a valley and a little plain.}, Keywords = {Chalcolithic,North-Western Iran,The Little Zab River,Archaeological Survey,Neolithic}, volume = {19}, Number = {2}, pages = {27-41}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {پژوهش باستان شناسی جدید در شمال غرب ایران: استقرارهای پیش از تاریخ حوضه رودخانه زاب کوچک}, abstract_fa ={رودخانه زاب کوچک در شمال غرب ایران از ارتفاعات شمال غربی پیرانشهر سرچشمه گرفته و از شمال غرب به طرف جنوب شرق وسپس به سمت غرب جاری شده و در امتداد کوههای مرزی جریان می یابد،ودر نهایت از معبر آلان وارد خاک عراق می شود. باتوجه به اهمیت این رودخانه در شکل گیری استقرارهای مختلف واشاره متون بین النهرینی تا به حال این منطقه به صورت علمی مورد بررسی قرار نگرفته است. حوضه این رودخانه دارای محوطه های باستانی فراوانی است و با توجه به نمونه¬های سفالی از دوره پیش از تاریخ تا کنون استقراری بوده است. بخش پست حوضه با توجه به نزدیکی به رودخانه زاب و شرایط مساعد آن بیشتر مورد علاقه مردمان عصر نوسنگی منطقه بوده است. در دوره مس سنگی با افزایش جمعیت مواجه هستیم، نیاز به فضای بیشتر و .. موجب پراکندگی استقرارها شده است. این محوطه ها در شمال حوضه در دره و دشت کوچک میان کوهی بیشتر به شکل خطی هستند و شاخه های فرعی زاب بیشتر مورد توجه هستند.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: شمال غرب ایران,رودخانه زاب کوچک,بررسی باستان شناسی,نوسنگی,مس و سنگ}, url = {http://eijh.modares.ac.ir/article-27-9547-en.html}, eprint = {http://eijh.modares.ac.ir/article-27-9547-en.pdf}, journal = {The International Journal of Humanities}, issn = {2538-2640}, eissn = {2538-2659}, year = {2012} } @article{ author = {Habibzadeh, mohammad jhafar}, title = {Disproportionate Punishments as Violation of Human Dignity}, abstract ={Disproportionate punishments are those punishments passed or enforced without considering the criteria of proportionality, namely the criteria of harm done, the absolute or relative seriousness of crimes, the kind of committed crime and offender characteristics, the degree and kind of victim’s culpability. Considering the penological aims, such as retribution, deterrence and securing social defense, as a part of proportionality test, in the process of determining, distinguishing and enforcing proportionate punishments, is contrary to the rationale and philosophy of proportionality principle. In fact, this approach eviscerates this principle and leaves only an empty shell. The main cause of the prohibition of disproportionate punishments in the international, regional, national human rights' documents is the proscription of using human beings as a means to an end (instrumentalism), aiming at the heart of human dignity. In the Iranian legal system, there are no clear rules and regulations about the prohibition of these kinds of punishments and the determined punishments in many penal codes, such as the Islamic penal code (1991, 1996), the Penal Code of Armed Forces Crimes (2003), the Act against Narcotics (1997) and the Punishment aggravating Act of Bribery, Embezzlement and Fraud (1988) are not compatible with the standards of proportionality, especially with the absolute and relative seriousness of offences, offender characteristics and victim’s culpability. This article tries to explore the principal criteria of proportionality between crime and punishment, the concept of disproportionate punishments and the philosophical foundations of the prohibition of such punishments and their contradiction with human dignity.}, Keywords = {Disproportionate Punishments,Criteria of Proportionality,Human Dignity,Iranian Criminal Law}, volume = {19}, Number = {2}, pages = {43-65}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {مجازات های نامتناسب به منزله نقض کرامت انسانی}, abstract_fa ={مجازات های نامتناسب به مجازات هایی گفته می شود که بدون در نظر گرفتن معیارهای تناسب که عبارتند از: معیار صدمه و آسیب وارد شده، میزان خطرناکی مطلق و نسبی جرایم، نوع جرم ارتکابی، خصوصیات مرتکب و میزان و نوع تقصیر بزه دیده، به تصویب و اجرا می رسد. با درنظر گرفتن اهداف کیفرشناسی، از قبیل سزادهی، بازدارندگی و تأمین دفاع اجتماعی، به منزله بخشی از معیار تناسب در فرایند تعیین، تشخیص و اعمال مجازات های متناسب، در تضاد با منطق و فلسفه اصل تناسب است. در واقع، این رویکرد. علت اصلی ممنوعیت مجازات های نامتناسب در اسناد بین المللی، منطقه ای و ملی حقوق بشری، ممنوعیت استفاده از انسان  به منزله ابزاری در نظام کیفری ایران، مقررات روشنی برای ممنوعیت چنین مجازات هایی وجود ندارد و مجازات های تعیین شده در بسیاری از قوانین کیفری، از قبیل قانون مجازات اسلامی (1996- 1991)، قانون جرایم نیروهای مسلح (2003)، قانون مبارزه با مواد مخدر (1997) و مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری (1988)، مطابق با معیارهای تناسب نیست. به ویژه با میزان خطرناکی مطلق و نسبی جرایم، خصوصیات مجرم و میزان تقصیر بزه دیده. این مقاله به بررسی معیارهای اصلی متناسب میان جرم و مجازات، مفهوم مجازات های نامتناسب، مبانی فلسفی ممنوعیت چنین مجازات هایی و تضاد آن با کرامت انسانی می پردازد.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: مجازات های نامتناسب,معیار تناسب,کرامت انسانی,قانون کیفری ایران}, url = {http://eijh.modares.ac.ir/article-27-4290-en.html}, eprint = {http://eijh.modares.ac.ir/article-27-4290-en.pdf}, journal = {The International Journal of Humanities}, issn = {2538-2640}, eissn = {2538-2659}, year = {2012} } @article{ author = {Mucheshi, A.S.}, title = {Studying, Introducing and Comparing Seals from Settlement Areas and Cemeteries of the Iron Age I-II in Northern Region of Central Iranian Plateau}, abstract ={This paper focuses on studying, introducing and comparing seals from the settlement areas and cemeteries in the North of Central Plateau of Iran. These seals were discovered in the previous and present excavations and surveys over the region. Based on the obtained results, the ratio of similarity and difference between the two groups of seals (from the settlement areas and the cemeteries) is quite proportionate to that of the potteries found in the mentioned region (again in the settlement areas and the cemeteries). The differences are not so significant to that ignore the traits they have in common. To put it simply, the specific signs and traits could be generally introduced as the seal making style of the Iron Age.}, Keywords = {Iron Age,Seal,Settlement Areas,Cemeteries,Central Iranian Plateau}, volume = {19}, Number = {2}, pages = {67-96}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {مطالعه، معرفی و مقایسه مهرهای بدست آمده از منطقه شمال فلات مرکزی ایران در عصر آهن I و II}, abstract_fa ={در این مقاله به معرفی، مطالعه و مقایسه مهرهای بدست آمده از محوطه­های استقراری با قبرستانهای شمال فلات مرکزی ایران پرداخته شده است. این مهرها از بررسیها و کاوشهای پیشین و اخیر این منطقه بدست آمده و به اختلاف این دو نوع مهر اشاره دارد. نتایج بدست آمده از این پژوهش بر تشابه مقایسات انجام شده بر روی سفالهای بدست آمده از قبرستانها و محوطه­های استقراری و اختلاف بین این منطقه اشاره دارد. البته اختلافات موجود در حدی نیست که نتوان ویژگیهای کلی و مشترکی را برای آنها در نظر نگرفت، از اینرو در قالب یک سبک کلی می­توان آنها را با عنوان مهرهای سبک آهن معرفی کرد.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: مهر,عصر آهن I و II,قبرستانها و شمال فلات مرکزی}, url = {http://eijh.modares.ac.ir/article-27-11674-en.html}, eprint = {http://eijh.modares.ac.ir/article-27-11674-en.pdf}, journal = {The International Journal of Humanities}, issn = {2538-2640}, eissn = {2538-2659}, year = {2012} } @article{ author = {}, title = {Reforms in High-Stake University Entrance Examinations in Iran: A Critical ‘Base-line’ Study}, abstract ={A rich research base suggests that high-stakes tests reforms serve as vehicles for promoting quality of learning, standards of teaching, and credible forms of accountability. Iran’s last decade policies to reform its University Entrance Examinations (UEEs) heralded such a case. What sparked off this reform was the long-lasting pernicious impact of the UEEs on curriculum, instruction, learning, and on societal values and access to the upward social mobility. However, attempts to introduce intended changes are often not as effective as their planners hoped. A scrutiny of change ‘antecedent conditions’ as well as its initial ‘process of diffusion’ i.e., a ‘baseline study’ will ameliorate such a failure (Weir & Roberts, 1994, Fekete et al, 1999). Assessing the feasibility of the UEEs reform through such a ‘baseline study’ is a gap in Iran’s reform initiatives. As such, the authors applied Henrichsen’s (1989) Hybrid Diffusion Model (HDM), underscoring an awareness of and a need for evaluation of any changed program from a multiplex of factors, as its theoretical framework to critically evaluate the reformed program. The paper thus first presents the policy deliberations and steering National Documents that pushed through an assessment-led reform in Iran’s education. Then it sketches a detailed discussion of the contextual policies and practices of the long-lasting UEEs program, its alternative and associated stakes. While the results highlight key political dynamics which drove national policymaking, they are suggestive of the challenges, controversies, and risks that thwart the success rate of ideals intended by the underpinning policies. }, Keywords = {High-Stakes Tests,Assessment-Led Reform,Intended Consequences,Students’ Background Records}, volume = {19}, Number = {2}, pages = {97-121}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {تحول در نظام پذیرش دانشجو به سبک کنکور سراسری در ایران: نقدی بر بستر تغییر}, abstract_fa ={  مطالعات نظری و تجربی گوناگونی که در کشورهای متفاوت در زمینه آزمونهای پر اهمیت سراسری انجام شده حاکی از تبعات غیر قابل انکاری است که با تغییر و تحول این آزمونها  درکیفیت یادگیری، استانداردهای تدریس، وپاسخگویی معتبر به وجود می آید. دراین راستا، سیاستگذاریهای ارزشیابی دهه پیش در ایران نیز تحول اساسی در نظام کنکور-محور پذیرش دانشجورا پذیرا بوده است.  آنچه منجر به ایجاد بارقه این تغییر بسیار مهم گردید، در حقیقت، افزایش آسیب ها و آثار منفی مزمنی است که کنکور سراسری طی سالیان متمادی بر برنامه درسی، نحوه و نوع یادگیری، آموزش، و ارزشهای اجتماعی بر جای گذاشته است. اما  این نکته را نباید دور از نظر نگه داشت که در بسیاری از موارد تغییر و تحول در آزمونها با موفقیت از پیش ترسیم شده و منظور نظر سیاستگذاران خاتمه نمی یابد. در رفع این معضل، پژوهش های موجود (ویر و رابرت، 1994؛ فکت و همکاران،1999؛ وال و هوراک، 2008) به وضوح نشان از لزوم انجام مطالعات زمینه ای دارد، یعنی بررسی و ارزشیابی بستر تغییر و ویژگیهای زمینه ای که تغییردرآن آغاز و بسط می یابد. لذا بررسی میزان موفقیت، عملی، و مفید بودن تحول نظام پذیرش دانشجو در قالب چنین مطالعات زمینه ای دو چندان ضروری به نظر می رسد. از اینرو، نویسندگان این مقاله با اتخاذ مدل نظری هنریچسن (1989) یعنی "مدل ترکیبی بسط تغییر"  که ارزشیابی هر تغییرآموزشی از چندین منظر متفاوت را لازم دانسته، ضمن توجه به ویژگی ها و عوامل موجود در بستر فعلی تغییر به ارزشیابی نقادانه تحول ایجاد شده در نظام پذیرش دانشجو می پردازند.  در این مقاله ابتدا به سیاستگذاریهای علمی و همچنین محتوی مرتبط در اسناد رسمی بالادستی که زمینه ساز ایجاد تغییر و تحول در نظام ارزشیابی یادگیری به ویژه تحول آزمونهای سراسری و نظام پذیرش دانشجو بوده پرداخته می شود. سپس سیاست ها، مبانی نظری، و تبعات عملی آزمونهای کنکور سراسری در کنار آزمونهای پذیرش دانشجو در ملاک جدید (سابقه تحصیلی داوطلبان) به طور مبسوط ارائه می گردد. نتایج تحلیلی این تحقیق ضمن اینکه قابل تغییر بودن سیاست ها و پویائی رویکردهای ارزشیابی را مورد توجه قرار می دهد، به تبیین و تحلیل فرصت ها، تهدیدها، و چالش های پیش رو در تغییر و تحول اتخاذ شده می پردازد.}, keywords_fa = {واژه گان کلیدی: آزمونهای پر اهمیت کشوری,تحول نظام ارزشیابی,پیامدها و اثرات آزمون,سابقه تحصیلی}, url = {http://eijh.modares.ac.ir/article-27-3407-en.html}, eprint = {http://eijh.modares.ac.ir/article-27-3407-en.pdf}, journal = {The International Journal of Humanities}, issn = {2538-2640}, eissn = {2538-2659}, year = {2012} } @article{ author = {Mohammadi, M. R.}, title = {Direct & Figurative Applications of Russian Present Tense and Their Equivalent Expressions in Persian Language}, abstract ={The concept of tense is an important issue in the morphological and syntactic analysis of words and sentences. The connection between this concept and other parts of the sentence, including the verb, and understanding its structural, semantic and conceptual differences has always been considered by Russian and Persian linguists. In this article, various types of direct and figurative applications of the Russian present tense are studied considering their equivalent expressions in the Persian language. While the present tense exists in both mentioned languages, there remain distinct conceptual, semantic and structural differences, of which lack of knowledge leads to difficulties and mistakes in learning, translation and research. Realizing the research deficiency on this particular subject and based on the issues of teaching Russian language to Persian-speaking students, interesting results are pointed out in the case of direct and figurative application of the Russian present tense and its comparison in the Persian language.}, Keywords = {Russian language,Persian language,Present Tense,Verb, Direct Application,Figurative Application}, volume = {19}, Number = {2}, pages = {123-138}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {کاربرد مستقیم و مجازی زمان حال در زبان روسی و نحوه ی بیان آنها به زبان فارسی}, abstract_fa ={در بررسی های صرفی و نحوی  واژه ها و جمله ها، زمان از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخورداراست. ارتباط زمان با سایر اجزای جمله و منجمله فعل و درک تفاوتهای ساختاری، معنایی ومفهومی آنها همیشه مورد توجه زبانشناسان روسی و ایرانی قرار داشته است. در این تحقیق، سعی گردیده تا موارد کاربرد زمان حال زبان روسی در دو بعد کاربرد مستقیم و مجازی و نحوه بیان آنها به زبان فارسی مورد بررسی قرارگیرند. علیرغم وجود زمان حال در دو زبان فارسی و روسی، تفاوتهای محسوس مفهومی، معنایی و گاه ساختاری ملاحظه می گردد که عدم اطلاع از آن، مشکلات و خطاهایی در ترجمه، آموزش و امور پژوهشی ایجاد می نماید. با محوریت قراردادن موضوع آموزش زبان روسی به فارسی زبانان و کمبودهای تحقیقاتی در این زمینه، به نتایج قابل توجه  کاربرهای زمان حال زبان بصورت مستقیم ومجازی که از قابلیت های هر زبان محسوب می شود اشاره گردیده است.}, keywords_fa = {زبان روسی,زبان فارسی,فعل,واژه های کلیدی: زمان حال,کاربرد مستقیم,کاربرد مجازی}, url = {http://eijh.modares.ac.ir/article-27-12017-en.html}, eprint = {http://eijh.modares.ac.ir/article-27-12017-en.pdf}, journal = {The International Journal of Humanities}, issn = {2538-2640}, eissn = {2538-2659}, year = {2012} } @article{ author = {Ghourchi, M.}, title = {Globalization and the Role of Cities in Transnational Spaces}, abstract ={The contemporary globalization which is based on Post-Fordist Economy, was formed on the basis of informational capitalism, and has been differentiated from other concepts due to some characteristics like information economy, global economy, and network economic activities.     The characteristics of post-Fordist Economy create a situation where capitals and productions are changed from place-based to spatial flexibility. In these circumstances, cities play the role of spatial support in social network and inside the post-Fordist Economy as new actors of transnational spaces. Metropolises are trying to provide parts of their expenses from the contemporary globalizing situation by using city diplomacy. Today, managements of metropolises are eager to be linked to world cities, not only to earn their management expenses, but also to create job opportunities for their citizens. And, this becomes evident through the city diplomacy. As such, it can be said that new actors of political geography in the 21st century cities, the, are looking for their financial benefits. The current research deals questions such as: what are the contexts and how cities enter the transnational spaces as new players in the international system? Here, a descriptive - analytical research methodology has been applied. Finally, the paper considers the theory of Peter Taylor, a famous political geographers who theorized globalization, world cities network, the entrance and performance of metropolises in transnational spaces; for instance, new players in the framework of conceptual model.}, Keywords = {Globalization,Post-Fordist Economy,world city,City Diplomacy,Metropolises}, volume = {19}, Number = {2}, pages = {139-158}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {جهانی شدن و نقش شهرها در فضاهای فراملی}, abstract_fa ={جهانی شدن معاصر که بر بنیان اقتصاد پست فوردیستی و سرمایه داری اطلاعاتی شکل گرفته است دارای ویژگی های همچون اقتصاد اطلاعاتی، اقتصاد جهانی و فعالیت های اقتصاد شبکه ای می باشد. ویژگی های اقتصاد پست فوردیستی وضعیتی را ایجاد کرده است که سرمایه و کالاهای تولیدی از حالت مکان ـ پایه به حالت انعطاف پذیری فضایی تغییر کرده اند. در این شرایط شهرها به عنوان نقش حمایتی در شبکه اقتصاد جهانی دارند و همچنین در درون اقتصاد پست فوردیستی به عنوان بازگران جدید فضاهای فراملی هستند. کلانشهرها در این وضعیت سعی می کنند که بخشی از هزینه های خود را  با استفاده از ابزار دیپلماسی شهری و از فضاهای فراملی کسب کنند. امروزه مدیران کلانشهرها مشتاق هستند تا نه تنها برای مدیریت کردن بخشی از هزینه های خود بلکه جهت ایجاد فرصت های شغلی مناسب برای شهروندان خود به شبکه شهرهای جهانی بپیوندند که همه اینها بوسیله دیپلماسی شهری مهیا می شود.  در حقیقت می توان گفت که بازیگران جدید جغرافیای سیاسی در قرن بیست و یکم شهرها هستند و آنها همواره منافع مالی خود را در این فضاها جستجو می کنند. سئوالت مطرح شده در این پژوهش عبارتند از؛  زمینه های بازیگری و چگونگی ورود شهرها به فضاهای فراملی به عنوان بازگران جدید نظام بین المللی چه عواملی هستند؟ همچنین روش تحقیق بکار رفته در این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی می باشد. سرانجام این مقاله با دیدگاه پیتر تیلور، یکی از صاحبنظران جغرافیای سیاسی که مباحث جهانی شدن و شبکه شهرهای جهانی را نظریه پردازی کرده است، ورود و بازیگری کلانشهرها را در فضاهای فراملی در چارچوب ارائه مدل مفهومی بیان می کند.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: جهانی شدن,اقتصاد پست فوردیسم,شهرهای جهانی,دیپلماسی شهری,کلاشهرها}, url = {http://eijh.modares.ac.ir/article-27-10297-en.html}, eprint = {http://eijh.modares.ac.ir/article-27-10297-en.pdf}, journal = {The International Journal of Humanities}, issn = {2538-2640}, eissn = {2538-2659}, year = {2012} }