@article{ author = {kazemi, A.}, title = {A Hierarchical Artificial Neural Network for Gasoline Demand Forecast of Iran}, abstract ={Abstract This paper presents a neuro-based approach for annual gasoline demand forecast in Iran by taking into account several socio-economic indicators. To analyze the influence of economic and social indicators on the gasoline demand, gross domestic product (GDP), population and the total number of vehicles are selected. This approach is structured as a hierarchical artificial neural network (ANN) based on supervised multi-layer perceptron (MLP), trained with back-propagation (BP) algorithm. This hierarchical ANN is designed properly. The input variables are GDP, population, total number of vehicles and the gasoline demand in the last one year. The output variable is the gasoline demand. The paper proposes a hierarchical network by which the inputs to the ending level are obtained as outputs of the starting levels. Actual Iranian data between 1967 and 2008 were used to test the hierarchical ANN hence; it illustrated the capability of the approach. Comparison of the model predictions with validation data shows validity of the model. Furthermore, the demand for the period between 2011 and 2030 is estimated. It is noticeable that if there will not be any price shock or efficiency improvement in the transportation sector, the gasoline consumption may achieve a threatening level of about 54 billion liters by 2030 in Iran.}, Keywords = {ANN,MLP,BP Algorithm,Forecasting,Gasoline Demand}, volume = {19}, Number = {1}, pages = {1-13}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {یک مدل شبکه عصبی مصنوعی سلسله مراتبی برای پیش بینی تقاضای بنزین در ایران}, abstract_fa ={این مقاله با استفاده از شبکه­های عصبی و با در نظر­گرفتن شاخص­های اقتصادی و اجتماعی، تقاضای بنزین در ایران را پیش­بینی کرده است. برای بررسی تأثیر شاخص­های اقتصادی و اجتماعی بر تقاضای بنزین، تولید ناخالص ملی، جمعیت و تعداد خودرو مورد توجه قرار گرفته­اند. با استفاده از شبکه­های عصبی سلسله­مراتبی پرسپترون چندلایه که با الگوریتم پس­انتشار­خطا آموزش داده شده­اند، پیش­بینی انجام شده است. متغیرهای ورودی، تولید ناخالص ملی، جمعیت، تعداد خودرو و تقاضای بنزین در سال قبل و متغیر خروجی تقاضای بنزین می­باشد. این مقاله یک شبکه سلسله مراتبی را پیشنهاد داده است که ورودی­های لایه آخر، خروجی­های لایه­های اولیه هستند. داده­های سال­های 1967 تا 2008 برای آموزش شبکه عصبی سلسله مراتبی استفاده شده. مقایسه مقادیر پیش­بینی مدل با داده­های اعتبار، اعتبار مدل را نشان می­دهد. علاوه بر این تقاضای بنزین طی سال­های 2011 تا 2030 نیز پیش­بینی شده است. قابل ذکر است در صورت عدم اتخاذ سیاست قیمتی مناسب و بهبود بخش حمل و نقل، مصرف بنزین به سطح بحرانی 54 میلیارد لیتر در سال 2030 خواهد رسید.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: شبکه های عصبی مصنوعی,پرسپترون چندلای,الگوریتم پس انتشار خطا,پیش بینی,تقاضای بنزین}, url = {http://eijh.modares.ac.ir/article-27-1228-en.html}, eprint = {http://eijh.modares.ac.ir/article-27-1228-en.pdf}, journal = {The International Journal of Humanities}, issn = {2538-2640}, eissn = {2538-2659}, year = {2012} } @article{ author = {Shahramnia, A.M.}, title = {Investigating the Philosophical Foundations of Habermas’ Political Thoughts: A deliberative approach for democracy}, abstract ={Abstract The investigation of Habermas’s political ideas of philosophical perspective and measuring his philosophical principles ratio, which is the deliberative democracy, is a purpose of this study that will be followed.  On the one hand, the importance of this issue is this that represents the new readings of democratic standards and on the other hand, consolidates one type of the democracy that has an epistemological distinction with the liberal democracy. Because of this, it is trying to analyze the philosophical foundations of Habermas, and the main components and standards of reinforcing ideas of deliberative democracy to be explained. The findings of present paper suggesting the political views and beliefs of this political philosopher that are arisen from his philosophical thought, has been based on the standards and teachings of communicative action, discourse ethics, rational consensus and public spheres; In addition, the theory of Habermas’ democracy with the discourse consensus has a relatively flexible capability to confront the globalization challenges and from one perspective tries to realize the  real sovereignty of people over their own fate.  }, Keywords = {Globalization,Liberal Democracy,deliberative democracy,Public sphere - rational consensus,communicative rationality}, volume = {19}, Number = {1}, pages = {15-36}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {بررسی مبانی فلسفی اندیشه های سیاسی هابرماس: رویکرد رایزنانه به دموکراسی}, abstract_fa ={برررسی اندیشه های سیاسی هابرماس از دیدگاه فلسفی و سنجش نسبت مبانی فلسفی او با دموکراسی مشورتی هدفی است که در این پژوهش دنبال می شود. اهمیت این موضوع از یک سو بیانگر خوانش نوینی از موازین دموکراسی است و از سوی دیگر قوام بخش سنخی از دموکراسی است که با دموکراسی لیبرالی تمایزی معرفت شناختی دارد. از این حیث سعی بر آن است تا ضمن تجزیه و تحلیل منظومه ی فلسفی هابرماس، مهم ترین مؤلفه ها و موازین ِاندیشه های مقوم دموکراسی رایزنانه ایضاح و تبیین گردد. در این راستا از روش توصیفی–  تحلیلی بهره گرفته می شود و تلاش می گردد تا با کمک رهیافت تطبیقی این مسیر پی گرفته شود. یافته های نوشتار حاضر حاکی از آن است که آرا و عقاید سیاسی این اندیشمند سیاسی که  برخاسته از تفکر فلسفی اش می باشد بر موازین و آموزه های کنش ارتباطی، اخلاق گفتمانی، اجماع عقلایی و حوزه ی عمومی استوار شده است؛ به علاوه نظریه ی دموکراسی هابرماس  با اجماع گفتمانی، از قابلیت به نسبت  منطقی برای مواجهه با چالش های جهانی شدن برخوردار است و از یک منظر تحقق حاکمیت حقیقی مردم بر سرنوشت خویش را وجه همت خود قرار داده است. }, keywords_fa = {جهانی شدن,واژگان کلیدی: دموکراسی رایزنانه,حوزه عمومی,اجماع عقلانی,عقلانیت ارتباطی}, url = {http://eijh.modares.ac.ir/article-27-7492-en.html}, eprint = {http://eijh.modares.ac.ir/article-27-7492-en.pdf}, journal = {The International Journal of Humanities}, issn = {2538-2640}, eissn = {2538-2659}, year = {2012} } @article{ author = {Dehghan, Hossei}, title = {Multidimensional Description of Social Capital in Different Contexts: With Regard to Indian and Iranian Female Students}, abstract ={The core concept of this article i.e. social capital consists of three main components: scope of social relations, level of social trust, and rate of reciprocity. The research is accomplished through 600 cases of Indian and Iranian female secondary school students and their parents, in two cities of Chandigarh in India and Tehran in Iran. Findings of the research show that the scope of social relations in India is higher than Iran, while the true level which was measured in the social network in Iran was far higher than India. Even the third aspect i.e. the reciprocity is also higher in Iran than India. Therefore, the social capital measured among the Iranian cases is higher than the Indian students and their families. Likewise, the level of trust estimated among Indian people is higher than the true level of trust present in the social network whereas; an exact opposite situation could be seen in Iran. In other words, the different aspects of social capital do not necessarily have a high co-variation among themselves.    }, Keywords = {IRAN,Social Capital,Social Relationship,Social Trust,Reciprocity,Female Students,India}, volume = {19}, Number = {1}, pages = {37-50}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {توصیف چند بعدی از سرمایه اجتماعی دانش آموزان هندی و ایرانی}, abstract_fa ={سرمایه اجتماعی به تفکیک ابعاد سه گانه آن یعنی، گستره روابط اجتماعی، میزان اعتماد اجتماعی و میزان معامله به مثل، با 600 نمونه از دانش آموزان و والدین آن ها در دو شهر چندیگر در هند و تهران در ایران مطالعه شد. نتایج نشان می دهد که گستره روابط اجتماعی در هند بالاتر از ایران است، در حالی که میزان اعتماد واقعی سنجیده شده در شبکه اجتماعی ایران بسیار بالاتر از هند می باشد. سومین بعد یعنی میزان معامله به مثل نیز در ایران بالاتر از هند است و بدین ترتیب، سرمایه اجتماعی در نمونه های مطالعه شده ایرانی بالاتر از هند می باشد. همچنین میزان اعتماد اجتماعی تخمین زده شده به وسیله افراد در هند بالاتر از میزان اعتماد واقعی موجود در شبکه است و عکس این حالت نیز در ایران دیده می شود. به عبارت دیگر ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی ، الزاما با یکدیگر هم تغییری بالایی ندارند.  }, keywords_fa = {ایران,واژگان کلیدی: سرمایه اجتماعی,روابط اجتماعی,اعتماد اجتماعی,معامله,دانش آموزان,هند}, url = {http://eijh.modares.ac.ir/article-27-3658-en.html}, eprint = {http://eijh.modares.ac.ir/article-27-3658-en.pdf}, journal = {The International Journal of Humanities}, issn = {2538-2640}, eissn = {2538-2659}, year = {2012} } @article{ author = {Rezaeifar, F.}, title = {The Role of Social Security Spaces of Traditional Iranian Cities in Urban Crimes Reduction: With Emphasis on CPTED* Approach}, abstract ={Importance of security and sense of peace is a one of the most important factors of urban environment. Therefore, the necessity of security in urban spaces has caused the emergence of authentic theories like Defensible Spaces and Crime Prevention through Environment Design (CPTED)*. In this paper, various literatures related to defensible space theories have been reviewed and the related keywords have been defined. Then, the role of defensible urban spaces as a social capital in the reduction of urban crimes is examined. Further, condition of defensible spaces in traditional Iranian cities has been studied with reference to the city of Isfahan. The research method is based on data and documents collected through field survey.The conclusion justifies the precedent of defensible space, in design and planning, as well as shaping historical cities. Safe and secure spaces which support social capital concept, under public surveillance and collective responsibility, works as an important aspect in reducing crimes hence; bringing about a state of stable urban security.  }, Keywords = {IRAN,City,Crime,Security,Traditional Cities,CPTED,CPTED}, volume = {19}, Number = {1}, pages = {51-68}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {نقش فضاهای دارای امنیت اجتماعی شهرهای سنتی معماری ایران در کاهش جرایم شهری با تأکید بر رویکرد *CPTED}, abstract_fa ={لزوم توجه به یکی از اصول مهم زیستی و حیاتی بشر، یعنی نیاز به امنیت و احساس آرامش در محیط زندگی و اهمیت توجه به این نیاز – امنیت - در فضای شهری موجب شکل گیری مجموعه نظریات مستندی چون نظریه فضاهای قابل دفاع، پیشگیری از جرم از طریق طراحی محیطی (CPTED) و . . گردید. این مقاله ابتدا با بیان مختصری از تئوری های مطرح شده از سوی صاحب نظران این مبحث – فضای قابل دفاع – تعاریف مربوط را از جنبه های مختلف فیزیکی- اجتماعی بررسی می کند. سپس با مرور روند شکل گیری شهرهای سنتی ایران، به بررسی رویکرد فضای قابل دفاع در شهرهای تاریخی سرزمین کهن ایران می پردازد و ضمن آن، اشاره ای مختصر به نمونه کاربردی و مؤفق اثر ارزشمند شهرسازی ایران در دوره صفوی، میدان نقش جهان اصفهان خواهد داشت. روش تحقیق در این مقاله، تحلیلی اسنادی از نوع توصیفی است که ضمن بهره گیری از منابع، اسناد و مدارک مرتبط با تحقیق، از روش پرسشنامه به منظور سنجش شاخص های امنیتی در بستر شهرهای تاریخی ایران استفاده شده است. نتایج و یافته های تحقیق، سابقه وجود فضای قابل دفاع - در طراحی و برنامه ریزی - را در شکل گیری شهرهای تاریخی ایران تأیید می کند. فضاهایی امن که با مسئولیت جمعی مراقبت می شده، و نقش بارزی در کاهش جرایم و ثبات امنیتی در شهرها داشته است.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: شهر,جرم,امنیت,شهرهای سنتی ایران}, url = {http://eijh.modares.ac.ir/article-27-4193-en.html}, eprint = {http://eijh.modares.ac.ir/article-27-4193-en.pdf}, journal = {The International Journal of Humanities}, issn = {2538-2640}, eissn = {2538-2659}, year = {2012} } @article{ author = {Alimardi, Mohammad Mahdi}, title = {The Concept of Monotheism and Oneness in Islam and Sikhism}, abstract ={In this summary, there is an effort to explain the concept of monotheism and oneness in Islam and Sikhism. Sikhism is the youngest of the world religions and the doctrines of a monotheistic religion founded in the Punjab area of India in the fifteenth century by Guru Nanak and combining elements of Hinduism and Islam. A Sikh believes (EK ONKAAR) there is only One God. IK ONKAAR the most significant word used in the Sikh teachings. But believe in one God in Sikhism is the same Muslim's believe? However, some believe that the first part of this statement of faith (La ilaha illa'Llah), expresses the absolute monotheism which is inherent in Islam “There is no god other than God." This is the essence of the Muslim profession of faith (shahadah) (Kristu, Jyoti). Pronouncement of the Islamic creed, the Shahadah, is the supreme religious act. Its mere recitation suffices for an entry into the "community of the believers." this is also rejection of polytheism, the destruction of idols, and the witness given to the one and unique God, the Lord and  Creator of all that exists? Mircea, Eliade, 1987:26)"}, Keywords = {Islam,Sikhism,Monotheism, Tawhid, Unity, Oneness}, volume = {19}, Number = {1}, pages = {71-84}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {مفهوم یکتاپرستی در اسلام و آیین سیک}, abstract_fa ={این بررسی به مفهوم یکتاپرستی در اسلام و آیین سیک اشاره دارد.آیین سیک یکی از جوان ترین ادیان زنده جهان به وسیله گورو نانک در قرن 15م در ایالت پنجاب هند به منصه ظهور رسید. این آیین به یگانگی خدا باور دارد. اما آیا این اعتقاد بر توحید به مفهوم اسلامی دلالت می کند یا صرفاً تاکید بر یگانگی برای پرهیز از بت پرستی و چندگانه پرستی است؟ این بررسی هر چند شباهت های زیادی را بین یکتاپرستی اسلامی و آیین سیک تبین می کند اما آن ها را برابر و یکسان نمی داند. زیرا به اعتقاد نویسنده یکتاپرستی در قالب و معیار توحید اسلامی به آن مفهومی اشاره دارد که صرفاً پرهیز از چندگانه پرستی یا اجتناب از بت پرستی نیست. این تفسیر از مفهوم یگانگی توحید اسلامی را تا حدودی از یکتاپرستی در آیین سیک متمایز می سازد.    }, keywords_fa = {واژگان کلیدی: اسلام,سیک,توحید,یکتاپرستی,یگانگی؛ یک}, url = {http://eijh.modares.ac.ir/article-27-8293-en.html}, eprint = {http://eijh.modares.ac.ir/article-27-8293-en.pdf}, journal = {The International Journal of Humanities}, issn = {2538-2640}, eissn = {2538-2659}, year = {2012} } @article{ author = {Mousavi, Seyed Im}, title = {Contrastive Rhetoric: Investigating Politeness and Intimacy in Business Email Communications in Four Asian Countries}, abstract ={511 commercial emails from four Asian countries, namely China, Pakistan, India, and Iran have been analyzed in a mixed-method design. The focus of the study is on the two features of politeness and intimacy. In the quantitative analysis, the model proposed by Brown & Levinson (1987) and that of Coulmas (2005) which have drawn upon the features of indirectness in requesting and the length of letters as the indicators of politeness are used. In the qualitative and descriptive analysis formality in salutation and opening clause as well as the use of abbreviated forms are taken into account. The result shows that Iranians use the most polite style in their business letters, while Chinese use the most intimate discourse. On the other hand, Indians use both the least polite and intimate style in their business letters. Pakistanis’ use of polite and intimate style is not as conspicuous as that of Iranians and Chinese respectively. The findings are hoped to help better inter-cultural understanding, especially with respect to written rhetorical characteristics.}, Keywords = {Intimacy,Politeness,Contrastive Rhetoric,Cross Cultural Communication,Email Communication}, volume = {19}, Number = {1}, pages = {85-100}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {بررسی مؤدب بودن و صمیمیت در ایمیل های تجاری چهار کشور آسیایی}, abstract_fa ={۵۱۱ ایمیل تجاری از چهار کشور آسیایی چین، پاکستان، هند و ایران در یک بررسی کمی کیفی مورد تحلیل قرار گرفته اند. مطالعه بر روی دو ویژگی مودب بودن و صمیمیت انجام شده است. در بررسی کمی ، مدل براون و لوینسن (۱۹۸۷) و کولماس (۲۰۰۵) که غیر مستقیم بودن در درخواست و طول نامه را مبنای مودب بودن می دانند استفاده شده اند. در بررسی کیفی و توصیفی نیز میزان رسمیت در سلام و احوالپرسی و جمله آغازین نامه و همینطور استفاده از اختصارات مورد ارزیابی قرار گرفته شده اند. نتایج نشان میدهد که ایرانی ها مودب ترین و چینی ها صمیمی ترین گفتمان را سبک نامه نگاری داشته اند. از سوی دیگر هندی ها کمترین میزان مودب بودن و صمیمیت را در نامه های خود نشان داده اند. همینطور میزان مودب بودن و صمیمیت در نامه نگاری تجاری پاکستانی ها به ترتیب از ایرانی ها و چینی ها کمتر بود. یافته های این تحقیق می تواند به درک بهتر ارتباطات بین فرهنگی و مخصوصا ویژگی های نوشتاری کمک کند}, keywords_fa = {}, url = {http://eijh.modares.ac.ir/article-27-5948-en.html}, eprint = {http://eijh.modares.ac.ir/article-27-5948-en.pdf}, journal = {The International Journal of Humanities}, issn = {2538-2640}, eissn = {2538-2659}, year = {2012} } @article{ author = {Rezaloo, Rez}, title = {Parthian Burials at Khaneghah Gilvan Cemetery in Ardabil Province}, abstract ={Khanghah Gilvan cemetery is located in Khalkhal, in the Iranian province of Ardebil. This cemetery came into light during a highway construction project in Khanghah village. Until now, three archeological excavations, under the author’s supervision, have been carried out in this cemetery that has resulted in burials from the Middle Bronze Age up to Parthian period.   Among the excavated burials, four of them belong to the Parthian period. These burials are pit graves containing gifts such as potteries, bronze and iron materials, metal ornaments and beads with different forms. Grave usually containing single body had different conditions such as open or closed burials in different directions. Samples of pit graves of Parthian period, apart from Khanghah Gilvan cemetery, have also been discovered at Sad Eskandar in Gorgan, Sang Shir at Hamadan, Cheshmeh Sar at Takht-e-Jamshid and Vaskeh cemetery. The burial samples with open-pit were prevalent during Parthian period that apart from Khanghah Gilvan cemetery have also found at Sang Shir tepe at Hamadan, Kangavar, and Cemetery at Susa, Cheshmeh Sar at Takht-e-Jamshid, Sad Eskander at Gorgan, Veskeh and Mianrud in Talesh. Likewise, samples showing closed-pit burials of Parthian period, apart from Khanghah Gilvan cemetery, have also found at Sang Shir at Hamadan, Kangavar, Tagh Bostan, Germi, Vaskeh and Mianrud cemetery.}, Keywords = {Khanghah Cemetery,Parthian Period,Pit Burials}, volume = {19}, Number = {1}, pages = {101-112}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {تدفین های دوره اشکانی گورستان خانقاه گیلوان- استان اردبیل}, abstract_fa ={گورستان خانقاه گیلوان در استان اردبیل و در شهرستان خلخال قرار گرفته است. این گورستان در نتیجه یک پروژه جاده سازی در روستای خانقاه آشکار گردید. در این گورستان تا به امروز، سه فصل کاوش باستان شناسی، به سرپرستی نگارنده انجام گردیده که در نتیجه این کاوش ها، گورهایی از دوره مفرغ میانی تا دوره اشکانی به دست آمده است. از گورهای کاوش شده، چهار گور مربوط به دوره اشکانی است. این گورها به شکل چاله ای بوده و در کنار آن ها هدایایی از قبیل ظروف سفالی، اشیای مفرغی وآهنی و زینت آلا ت و مهره هایی با اشکال مختلف قرار داده شده است. تدفین ها عموماً به شکل انفرادی بوده و در وضعیت های مختلف از قبیل طاق باز و جمع شده و در جهات مختلف صورت گرفته است. نمونه تدفین های چاله ای دوره اشکانی، علاوه بر گورستان خانقاه گیوان از گورستان سد اسکندر گرگان، سنگ شیر همدان، چشمه سار تخت جمشید و سکه به دست آمده است. نمونه تدفین های با وضعیت طاق باز نیز در دوره اشکانی از جمله وضعیت های معمول تدفین بوده که علاوه بر گورستان خانقاه گیلوان از گورستان های سنگ شیر همدان، کنگاور، قبرستان حومه شوش، چشمه سازتخت جمشید، سد اسکندرگرگان، وسکه و میانرود در تالش به دست آمده است. همچنین از نمونه وضعیت تدفین جمع شده این دوره، علاوه بر گورستان خانقاه گیلوان در گورستانهای سنگ شیر همدان، گنگاور، طاق بستان، گرمی و سکه و میانرود به دست آمده است.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: گورستان خانقاه,دوره اشکانی,تدفین چاله ای}, url = {http://eijh.modares.ac.ir/article-27-4269-en.html}, eprint = {http://eijh.modares.ac.ir/article-27-4269-en.pdf}, journal = {The International Journal of Humanities}, issn = {2538-2640}, eissn = {2538-2659}, year = {2012} }