The International Journal of Humanities
The International Journal of Humanities
EIJH
Literature & Humanities
http://eijh.modares.ac.ir
1
admin
2538-2640
2538-2659
10.52547/eijh
en
jalali
1394
7
1
gregorian
2015
10
1
22
4
online
1
fulltext
en
بررسی رابطه بین گرایش به تفکر انتقادی وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس زبان انگلیسی با میانجیگری هوش هیجانی
Examination of the Relationship between Critical Thinking Disposition and English Learning Achievement as Mediated by Emotional Intelligence
هدف این پژوهش بررسی رابطه میان گرایش به تفکر انتقادی وموفقیت دانش آموزان پایه سوم متوسطه در درس زبان انگلیسی با میانجیگری عامل هوش هیجانی بوده است. بدین منظور تعداد 264 نفردانش آموز (145 پسر و119 دختر) پایه سوم متوسطه انتخاب شد و میزان گرایش به تفکر انتقادی و هوش هیجانی آنان مورد سنجش قرار گرفت. از نمره امتحان زبان انگلیسی پایان سال دانش آموزان به عنوان مشخصه پیشرفت زبان انگلیسی آنان استفاده گردید. نتایج پژوهش، رابطه معناداری را بین گرایش به تفکر انتقادی (r=.506) و مؤلفه های آن یعنی تعهد (r=.33) ، بالندگی (r=47) ، شادکامی (r=44.6) با میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نشان داد. همچنین یافته های تحقیق حاکی از آن بود که هوش هیجانی می تواند به عنوان یک عامل میانجی در رابطه بین گرایش به تفکر انتقادی و موفقیت تحصیلی دانش آموزان در درس زبان انگلیسی عمل کند. <br /> <br />
This study is intended to examine the relationship between critical thinking disposition and English learning achievement among Iranian high school third-grade EFL learners mediated by emotional intelligence. A sample of 264 students (145 males and 119 females) was assessed for their level of critical thinking disposition and emotional intelligence. Participant's scores on their final English test were also used as the measurement of their English achievement. The results revealed a positive correlation between total critical thinking dispositions (r=.506, p<.01) and its subscales i.e., engagement(r=.33), maturity(r=47), and innovativeness (r=44.6) with English learning achievement. The results also suggested that emotional intelligence acts as a mediator of the relationship between critical thinking disposition and English learning achievement. <br /> <strong> </strong><br />
واژگان کلیدی : گرایش به تفکر انتقادی,هوش هیجانی,پیشرفت تحصیلی دانش آموزان,درس زبان انگلیسی
Key words: Critical thinking disposition,Emotional intelligence,English learning achievement,Iranian English learners
95
110
http://eijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-6685&slc_lang=en&sid=27
Farhad
Ghorbandordinejad
فرهاد قربان
دوردی نژاد
100319475328460063775
100319475328460063775
Yes
Assiststant prof. of Applied Linguistics in Shahid Rajaee Teacher Training University
استاد یار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
Farhad
Nourizade
فرهاد
نوری زاده
100319475328460063815
100319475328460063815
No
M.A Candidate of TEFL in Shahid Rajaee Teacher Training University,
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی