The International Journal of Humanities
The International Journal of Humanities
EIJH
Literature & Humanities
http://eijh.modares.ac.ir
1
admin
2538-2640
2538-2659
10.52547/eijh
en
jalali
1392
7
1
gregorian
2013
10
1
20
4
online
1
fulltext
en
استقلال عمل به عنوان عامل تعیین کننده در مفهوم یادگیری:
مطالعه ای ازفراگیران زبان انگلیسی
Autonomy as Determinant of Prospective Learning: A Study of English Language Learners
استقلال در عمل یکی از عوامل تعیین کننده در بالابردن یادگیری و مفاهیم مربوطه می باشد. در این راستا، این تحقیق دو دسته از زبان آموزان انگلیسی در دانشگاه صنعتی اصفهان را به دو شکل استقلال در عمل و کنترل شده توسط مدرس اداره و بررسی نمود. در روزهای پایانی ترم این دو گروه در باره تصورشان نسبت به یادگیری از طریق یک پرسشنامه مورد سوال قرار گرفتند. نتایج نشان داد که "استقلال در عمل" تا حد گسترده ای تعیین کننده دیدگاه فراگیران به موضوع یادگیری می باشد. کلاس تحت شرایط استقلال عمل به مبزان معنا داری در مقوله "انگیزش" که یکی از مفاهیم مربوط به یادگیری است ارتقا نشان داد.دو مولفه دیگر یادگیری یعنی "عملکرد" و " خود اندیشی" نیز به شکل متمایزی در گروه مستقل نسبت به گروه کنترل شده دچار دگرگونی شدند.همچنین مطالعه متغیر جنسیت بر تفاوت معنا داربین دو گروه تاکید داشت. نتایج این تحقیق بیانگر اهمیت پرورش استقلال عمل در فرگیران می باشد
Autonomy plays a crucial role in the enhancement of important learning qualities in the learners. In that line of thinking, this study was launched to discover how English language learners exposed to an autonomously managed versus teacher controlled conditions would respond to the learning determinants. Two classes of English language learners at Isfahan University of Technology, Iran were thus treated under the two learning conditions. On the closing days of the semester, they were administered a questionnaire constructed based on three action phases of learning, namely, forethought, performance/volitional control, and self reflection. The questionnaire statements were rated on the Likert scale. The data analysis revealed that autonomy to a large extent determines the learners' views of learning. The class where autonomy was practiced showed a great deal of motivational boost or what is reinterpreted as forethought. The other two categories of learning, namely, their performance and self reflection, were also distinctly better perceived by the autonomous learners. The results point out the significance of preparing learners through autonomy for the prospective independent and critical learning.
استقلال در عمل,زبان انگلیسی,تصور یادگیری,انگیزش,عملکرد,خود اندیشی
Autonomy,English language,Learning perception,Motivation,performance,Self Reflection
99
121
http://eijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-5570&slc_lang=en&sid=27
Gholam Reza
Zarei
غلامرضا
زاری
100319475328460054308
100319475328460054308
No
هیأت علمی دانشگاه اصفهان
Ahmad Ali
babaee
احمد علی
بابایی
100319475328460054309
100319475328460054309
No
هیأت علمی دانشگاه اصفهان