The International Journal of Humanities
The International Journal of Humanities
EIJH
Literature & Humanities
http://eijh.modares.ac.ir
1
admin
2538-2640
2538-2659
10.52547/eijh
en
jalali
1395
4
1
gregorian
2016
7
1
23
3
online
1
fulltext
en
طراحی و تبیین الگوی موفقیت مجتمع های تجاری کشور بر اساس تئوری داده بنیاد
Explanation and Design of a Success Model for Shopping Malls Based on Grounded Theory
در سال های اخیر شاهد رشد فزاینده ساخت و راه اندازی مجتمع های تجاری در سراسر کشور بوده ایم. اما علاوه بر رشد روز افزون تعداد این مجتمع ها، فقط برخی از آن ها موفق شده اند و تعداد زیادی بازدید کننده را در خود جای می دهند و سایر مجتمع ها، دائماً در حال تغییر کاربری واحدهای تجاری هستند. این در حالی است که کمبود تقاضای واحدهای تجاری در قالب مجتمع های چندمنظوره به همراه رکود فراگیر فضای کسب و کار کشور در سال های اخیر به این امر دامن زده اند. تحقیقات انجام شده در حوزه مجتمع های تجاری بیشتر بر فروش مکان، بازاریابی و تأمین سرمایه متمرکز بوده و مطالعات اندکی در حوزه بررسی عوامل مرتبط با موفقیت این مجموعه ها انجام شده است، بنابراین بررسی عوامل موثر بر موفقیت مجتمع های تجاری ضروری و در عین حال و در عین حال موضوعی بسیار نو و جدید است. مسأله اصلی این پژوهش ارائه الگوی موفقیت مجتمع های تجاری بـا در نظر گرفتن ویژگی های منحصر به فرد ایرانی است. داده ها از طریق مصاحبه های عمیق با اساتید، خبرگان حوزه ساخت، کارگزاران، بهره برداران مجتمع های تجاری و فروشندگان املاک و مستغلات گردآوری شده است و روش نمونه گیری بر اساس روش گلوله برفی بوده است. از آنجایی که در بررسی تحقیقات داخلی و خارجی، مدل یا الگویی که موفقیت مجتمع های تجاری را بررسی و شناسایی کرده باشد، مشاهده نشد؛ برای نظریه پـردازی و شناسایی ابعاد مدل از روش تئوری داده بنیاد اسـتفاده شد. مصاحبه ها تا مرحله اشباع دنبال و مفاهیم استخراج شد. در ادامه پس از تمرکز بر موضوع، پیوندها توسط "کدگذاری محوری" شناسایی گردید. در پایان، ابعاد خاص و مدل مفهومی به نام "مدل موفقیت برای مجتمع های تجاری توسط "کدگذاری انتخابی" ارائه شده است.
<strong>In recent years, the construction of shopping Malls has been increasingly grown across the country. But only some of them have been successful to accommodate a large number of visitors while the other ones are constantly changing the commercial units’ use. Meanwhile the lack of demand for commercial units in form of multi-purpose complexes as well as recent general recession in country’s business has aroused this situation. Research conducted on shopping Malls are mostly focused on sale of place, marketing and financing as well as a few studies on the factors associated with success of these complexes. So it is necessary to discuss about the factors affecting the success of shopping Malls which is a very new subject. The main issue of this research is to provide a success model of shopping Malls considering the unique characteristics in Iran. The method used for this research is qualitative one (grounded theory) and its nature is applied-developmental. Data was collected through a deep interview with professors, experts in construction, handover and operation of shopping Malls and sale brokers for commercial real estate and sampling is done via snowball method. Data has been collected by clarifying the subject and when it reaches the saturation point, "open coding" is carried out. Then concepts are extracted and the factors are completed after focusing on the subject and finding links by “axial coding”. Finally, the specific dimensions and a conceptual model called “success model for shopping Malls” have been presented by “selective coding”. </strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
واژگان کلیدی: بازاریابی,مجتمع های تجاری,مدل موفقیت,داده بنیاد
Marketing,Mall,Shopping Mall,Model of success
97
120
http://eijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-1742&slc_lang=en&sid=27
Alireza
Bakhshizadeh
علیرضا
بخشی زاده
100319475328460068813
100319475328460068813
No
Asadollah
Kordnaeij
اسداله
کردنائیج
100319475328460068814
100319475328460068814
Yes
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
mohammadreza
asadollahi
محمدرضا
اسدالهی
100319475328460068893
100319475328460068893
No
Seyed Hamid
Khodadad Hosseini
سید حمید
خدادادحسینی
100319475328460068876
100319475328460068876
No
استاد دانشگاه تربیت مدرس
Parviz
Ahmadi
پرویز
احمدی
100319475328460068894
100319475328460068894
No